Ursäkta min okunnighet.

Men alla vinschar har dels en lyftkapacitet och dragkapacitet angiven. Dragkapaciteten ofta 2-3 gånger större. Vad avses med dragkapacitet? Kraften/spänningen i vajern måste ju bli densamma om, inte drag avser att lasten rullar eller glider.

Eller är i praktiken lyftkapaciteten densamma som dragkapaciteten, men att man tar hänsyn till bromsen i vinschen vid lyft?
 
Det kan röra sig om säkerhetsfaktor.
Eller det faktum att det mesta som man drar glider lättare än det lyfts
 
Drag = Släpa horisontellt längs mark/golv. Ev. på hjul.

Lyft = vertikalt lyft av frihängande last.

Är min gissning i alla fall.
 
KnockOnWood skrev:
Drag = Släpa horisontellt längs mark/golv. Ev. på hjul.

Lyft = vertikalt lyft av frihängande last.

Är min gissning i alla fall.
Jo, det låter väl rimligt. Men det krävs ju inte särskilt mycket kraft för att dra en bil på 1 ton på släta asfalten. Om det handlar om att släpa en tyngd utan hjul, så beror det ju helt på friktionskoefficienten. På ren is krävs inte mycket.
 
corre skrev:
Här finns ett par tabeller som kanske ger lite svar.
[länk]
Tack Corre!

Det tycks som att "normal" dragkapacitet avser rullande last vid ca 30 graders lutning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.