Byggahus.se
Jag ska kapa rör som redan är monterade efter vägg och kommer inte åt med en rörskärare :thinking:

hade det varit ett långt rakt rör har det väl inte varit så stort problem då jag hade kunnat skruvat lös det från väggfästet. Men nu är det flera böjar runt ett hörn?

Montering av rör i en hörndusch med flera böjar, omgiven av vita kakelväggar och svart golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledningar med flera böjar monterade längs och runt en hörnkant i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad bild på rörinstallation med böjar runt hörn och duschhuvud, monterade efter en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kapa rören med en bågfil och grada av med morakniven.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Är det inte risk att det blir snett då? Kan man kapa med rondell för att få det rakare?

K Kurtivan skrev:
Kapa rören med en bågfil och grada av med morakniven.
 
Narren666
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag ska kapa rör som redan är monterade efter vägg och kommer inte åt med en rörskärare :thinking:

hade det varit ett långt rakt rör har det väl inte varit så stort problem då jag hade kunnat skruvat lös det från väggfästet. Men nu är det flera böjar runt ett hörn?

[bild] [bild] [bild]
Liten bågfil med ny klinga, funkar hur bra som helst .
Glöm inte stödhylsa vid montering.
 
Kapar du med rondell riskerar sprutet att bränna fast i kaklet. Liten bågfil funkar utmärkt.
Å andra sidan, släpper du på klamringen så borde du få plats med en liten röravskärare.
307433_VT-4733.png
 
  • Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
Den där var inte stor! Vart hittar man den?

Kan jag inte ställa en tunn skiva bakom rören så riskerar jag inte att något bränner fast?

Fotografen Fotografen skrev:
Kapar du med rondell riskerar sprutet att bränna fast i kaklet. Liten bågfil funkar utmärkt.
Å andra sidan, släpper du på klamringen så borde du få plats med en liten röravskärare.
[bild]
 
Narren666
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Den där var inte stor! Vart hittar man den?

Kan jag inte ställa en tunn skiva bakom rören så riskerar jag inte att något bränner fast?
Om du hemskt gärna vill köra med rondellen, så gör det, ställ en skiva bakom och hoppas på att den inte hugger så du råkar träffa något som du inte vill med rondellen.

Bågfil eller multiverktyg är som sagt att rekommendera
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tänkte att det blir svårt att såga med bågfil när det är så trångt och nära golvet?

sedan visste jag inte att det fanns små rörskärare. Är väl rädd att även om jag tar loss väggfästena och böjer ut rören, att de ska börja att läcka i någon annan skarv

Narren666 Narren666 skrev:
Om du hemskt gärna vill köra med rondellen, så gör det, ställ en skiva bakom och hoppas på att den inte hugger så du råkar träffa något som du inte vill med rondellen.

Bågfil eller multiverktyg är som sagt att rekommendera
 
Krilleman
Lilla bågfilen klarar det där galant! Personligen kör jag med den undra av dom två på bilderna.

Vardagsmat inom helt vanligt rörmokeri. (y)

00470013_75c8dce9.jpg
908199.jpg
 
  • Gilla
  • Wow
Nobbe_1 och 1 till
  • Laddar…
Multimaskin med metallblad funkar också bra.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Den översta har jag själv och ska givetvis testa.... Är som sagt bara orolig att det ska bli lite snett :surprised: Som den ”amatör” jag är så använder jag ju klämmringskopplingar och löder inte mina kopplingar :oops:

Är det svårt att löda? Det ser ju både snyggare ut och även lättare (om man nu kan)! Är det svårt att få ”lodet” fördelat runt och i hela kopplingen?


Krilleman Krilleman skrev:
Lilla bågfilen klarar det där galant! Personligen kör jag med den undra av dom två på bilderna.

Vardagsmat inom helt vanligt rörmokeri. (y)

[bild]
[bild]
 
Man löder ju inte kromade rör.
 
Vad kallas det här då?

Kromade rörkopplingar med böj på grå bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stefan N Stefan N skrev:
Man löder ju inte kromade rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.