Hej! Skall kapa massor av hyllplan till ett elfasystem (metall). Har en batteridriven fein multimaster. Vad skall jag ha för klinga för bästa resultat? Är jag ute och cyklar eller kommer detta att gå bra? Har endast sågblad idag, gissar att en klinga av något slag är bättre.
Glad midsommar!!
Glad midsommar!!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Bladet bör vara för metall......
Protte
Protte
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Sticksåg mycket enklare..
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
En liten vinkelslip. Jag tror en multimaster med oscillerande rörelser är helt fel.
Husägare
· Västerviks kommun
· 465 inlägg
Ja, det är nog bara att bita i det sura äpplet o ta fram bågfilen! Vinkelslip går snabbt men blir (som tidigare nämnts)för varmt med följd av färgsläpp. Det beror sig på var du ska ha hyllorna annars kan du väl bättringsmåla efter att ha kapat med vinkelslipen.
Jag tror det blir svårt med både fein eller sticksåg.
Jag tror det blir svårt med både fein eller sticksåg.
Tack för input. Hyllorna skall in i en nisch så ändarna syns ej. Kan dock absolut tänka mig att bättringsmåla om jag stör mig på ev färgsläpp eller repor. Får fundera på metod.Fel av Åke skrev:
Ja, det är nog bara att bita i det sura äpplet o ta fram bågfilen! Vinkelslip går snabbt men blir (som tidigare nämnts)för varmt med följd av färgsläpp. Det beror sig på var du ska ha hyllorna annars kan du väl bättringsmåla efter att ha kapat med vinkelslipen.
Jag tror det blir svårt med både fein eller sticksåg.
Har fått många tips.nu, tack alla!
Jag röstar för sticksåg. Men hur ser hyllplanen ut? Slät plåt eller tråd? Generellt för kapning i plåt så skulle jag rekommenderas hörselskydd, och att lägga det du ska kapa nära en bordskant eller liknande, för att undvika vibrationer i plåten.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
