Hej! Har ett parhus där övervåningen är en oisolerad oinredd vind. Nu har jag tänkt att lägga golv där uppe.

Idag ligger det 600mm lösull över hela golvet.
Kan man packa samman detta ner till samma nivå som bjälklaget och sen lägga på ett undergolv rakt över? ( 22mm spontad golvspån).

Eller tappar lösullen sin funktion när den blir för packad?

Har grävt fram en av bjälkarna på bilden. Ligger cirka 400mm lösull över.

/ jeppe

• Oisolerad vind med lösullisolering och framgrävd bjälke, i ett mörkt och oinrett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är luften som isolerar. Bygg upp bjälklaget ist.

Med vänlig hälsning, fremax

Man kan.
Men huruvida isolervärdet bibehålls är väl den egentliga frågan? Detta lär ju bli sämre...men om det blir gott nog är ju frågan..?

fremax fremax skrev:
Ja, det är luften som isolerar. Bygg upp bjälklaget ist.

Med vänlig hälsning, fremax
I detta fall finns det en dörr med utanpåliggande trappa in till vinden. Denna dörr ligger i samma höjd som bjälklaget. Kan nog se väldigt underligt ut om jag bygger upp bjälklaget.

Kan man frakt bort en del av ullen och lägga annan typ av isolering?
Eller packa samman all lösull väldigt hårt och sen lägga annan typ?

Lägg upp lösullen som sticker upp mot yttertaket istället så får du ett isolerat rum där.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Lägg upp lösullen som sticker upp mot yttertaket istället så får du ett isolerat rum där.
Har tänkt isolera vinden i senare skede. Men att då använda annan typ av isolering. Bra tips annars!

Om du tar bort överskjutande isolering så får du antagligen kvar 195 mm vilket är väldigt dåligt i ett bjälklag. Packar du ullen så får du ännu sämre isolering. Det enda vettiga är att inreda vinden i samma veva som du lägger golvet. Alternativet är att lägga ett tillfälligt golv i nivå med befintlig isolering.

Jeppe.s Jeppe.s skrev:
Hej! Har ett parhus där övervåningen är en oisolerad oinredd vind. Nu har jag tänkt att lägga golv där uppe.

Idag ligger det 600mm lösull över hela golvet.
Kan man packa samman detta ner till samma nivå som bjälklaget och sen lägga på ett undergolv rakt över? ( 22mm spontad golvspån).

Eller tappar lösullen sin funktion när den blir för packad?

Har grävt fram en av bjälkarna på bilden. Ligger cirka 400mm lösull över.

/ jeppe
Om du har tänkt att isolera hela vinden (dvs bjälklaget isolerar då inte mot kyla utan är bara avgränsning mellan våningar.) och göra den till ett rum så är det väl bara positivt att packa ihop isoleringen då den ljudisolerar mer då än om du tar bort överskottet (mer massa = mer ljudisolering).

P pbol skrev:
Om du har tänkt att isolera hela vinden (dvs bjälklaget isolerar då inte mot kyla utan är bara avgränsning mellan våningar.) och göra den till ett rum så är det väl bara positivt att packa ihop isoleringen då den ljudisolerar mer då än om du tar bort överskottet (mer massa = mer ljudisolering).

Jo de klart. Men kan nog ta ett halvår upp till ett år innan jag isolerat resten av vinden. Vilket dilemma...

Ta bort överflödig isolering om du vill lägga golv nu. Packad isolering isolerar sämre. Du får lite större värmeförlust uppåt i denna vinter. Men det kan det väl vara värt om du vill komma igång nu.
Du behöver sedan fortsätta med vindsisoleringen inom 1-2 år så det blir av....
Det finns många äldre hus som ha < 200 mm isolering i taket. Jag tex, hus från 1971. Så det är ingen katastrof.

• Gilla
Jeppe.s
  • Laddar…
Tack för alla snabba svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.