kan man koppla el bruna kaplanen tillsammans i samma kontakt i tvättmaskinen och torktumlaren
Både ja och nej.
Dels beror det på avstånd till duschen/badkar om det ska vara fast ansluten eller via stickkontakt.
Det går att ansluta tvättmaskin och torktumlare till samma vägguttag/ledare/säkring men då kan man oftast bara använda en maskin åt gången för annars går säkringen.
Dels beror det på avstånd till duschen/badkar om det ska vara fast ansluten eller via stickkontakt.
Det går att ansluta tvättmaskin och torktumlare till samma vägguttag/ledare/säkring men då kan man oftast bara använda en maskin åt gången för annars går säkringen.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Frågan är rätt otydlig.
Jag har plats för gula kabeln och blåa kabel men jag kan inte hitta plats till brun kabelDemmpa skrev:
Tack . Har kopplat tvättmaskin och tork måla bruna kabel i samma hål så länge är det okej andra kablar det kopplat till laglig bara bruna kabel som jag har inga plats så därför jag har kopplat båda tillsammans i ett håll. Och det funkar så länge
Den mörkgråa anslutningskabeln saknar dragavlastning.
Den nya anslutningskabeln verkar också sakna dragavlastning.
Det verkar vara en kopplingsdosa, de behöver kompletteras med dragavlastningar om man använder de som anslutningsdosa.
Bättre med en "riktig" anslutningsdosa som har inbyggd dragavlastning.
Den nya anslutningskabeln verkar också sakna dragavlastning.
Det verkar vara en kopplingsdosa, de behöver kompletteras med dragavlastningar om man använder de som anslutningsdosa.
Bättre med en "riktig" anslutningsdosa som har inbyggd dragavlastning.
När man läser sådant här så inser man att sunt förnuft inte är så vanligt som man hoppas…Sami Sami1Sami skrev:
Varför ställer du frågor här på forumet när du fullständigt ignorerar informationen du får?
Det är INTE ok att stoppa in två ledare i samma ”hål”. I värsta fall kan du få en brand.
Nissens skrev:
Jag vet inte faktiskt jag är inte electric men det är vaktmästare som har gjort till mig jag kommer att skicka bild nu och om du kan se om det är rätt eller fel vad jag har gjort härDemmpa skrev:
Den mörkgråa anslutningskabeln saknar dragavlastning.
Den nya anslutningskabeln verkar också sakna dragavlastning.
Det verkar vara en kopplingsdosa, de behöver kompletteras med dragavlastningar om man använder de som anslutningsdosa.
Bättre med en "riktig" anslutningsdosa som har inbyggd dragavlastning.
NEJ! Det där är felaktigt kopplat.
Som sagt bara en tråd per hål i Wago-kopplingen, den tvåpoliga ska bytas till minst trepolig.
Men eftersom det är en femledare framdragen så är det nog tanken att en maskin per fasledare, därav bara tvåa Wago på fasledarna.
Sen saknas även dragavlastningen.
Som sagt bara en tråd per hål i Wago-kopplingen, den tvåpoliga ska bytas till minst trepolig.
Men eftersom det är en femledare framdragen så är det nog tanken att en maskin per fasledare, därav bara tvåa Wago på fasledarna.
Sen saknas även dragavlastningen.
Som du fått veta innan är det INTE ok att stoppa in två ledare i samma ”hål”, precis som du fått veta innan behöver du skaffa en ny wago med fler anslutningar. Det du har gjort nu kan prsaka brand i värsta fall. Du lär få problem med försäkringsbolaget i så fall.Sami Sami1Sami skrev:
Du skall inte koppla el om du inte vet vad du håller på med…
Hur det är med övriga kablar går inte att säga säkert utan att mäta.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ett typiskt jobb för en yrkesman detta. !
Jag säger låt bli ! Ring elektriker i morgon Måndag. Han eller hon fixar detta på rätt sätt i ett nafs !
Jag säger låt bli ! Ring elektriker i morgon Måndag. Han eller hon fixar detta på rätt sätt i ett nafs !



