Byggahus.se
Det är kallt på kontoret men elementet är iskallt. Försökte öka värmen men det går inte att vrida. Hur gör man? Eller är det någon pryl på som gör att enskilda personer inte kan justera värmen?
 
  • Radiator med termostatventil, vit vägg, trägolv, oskarp bakgrund, inomhus klimatkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du förstorat bilden och tittat på den noga 🙂
 
Men står det inte på termostaten att du behöver en 3mm insexnyckel? Isf skulle jag prova med det…
 
Det kanske inte är nån inställningssak. Skulle tro att du får ta bort reglerdonet helt och sen motionera ventilen kanske. Tar du bort den helt så märker du ju direkt om det börjar flöda vatten. Sitter väl nån fästring mot ventilen som inte brukar vara särskilt avancerad.
 
Aha. Det är så trångt där intill väggen så jag kunde inte se. Tack ni uppmärksamma som såg det på bilden. Då får jag ta med en sån imorgon och gasa på :)
 
Mikael_L
Det där är ett styrt termiskt ställdon. Du hittar inget i det eller på det som du kan justera.
Det kommer antingen 24V via kabeln, eller inte, och när det matar på med 24V så börjar något vaxliknande i ställdonet värmas och utvidgas så det öppnar (eller stänger, beroende på modell).
Man har termiska ställdon av detta slag för att slippa ett ständigt klickande ifall de skulle vara elektromagnetiska istället.

Och styrningen av detta ställdon är antingen en lokal styrning, från någon RC (Room-Controller) eller kanske ännu enklare, en enkel rumstermostat bara.

Det kan även vara styrt från fastighetsautomationen, direkt från DUC.

Oavsett, så lär du inte ha någon större chans att hitta något att göra med ställdonet, det är antingen trasigt eller helt, och jag skulle gissa på helt, och att det istället är något med styrningen, allt ifrån att en 24V-trafo gett upp (eller löst säkringen) till programmeringsfel i DUC, eller ett trasigt utgångskort.

edit:
Nu först försöker jag kika lite noggrannare, och det är nog inget termiskt ställdon, jag tycker det verkar vara något vridande ställdon.

Svårt att se, vad är det för text, något typ 55A815 ... och så ett fabrikat.
 
Men som sagt. Tar du bort ställdonet helt från ventilen så ska ju flödet starta och radiatorn bli varm. Om inte så sitter kanske ventilen fast och behöver motioneras. Brukar ju bara vara en snabbkoppling typ på moderna såna där. En ring du vrider på en bit och så är donet löst att dra ut.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.