Byggahus.se
M
Hej, vi har lite lösa planer på hur vi hade velat bygga om huset. Men om vi gör det skulle vi vilja byta ut två mindre innerdörrar till två nyare, trädörrar. Men jag vet inte vart man vänder sig med en sån förfrågan? Är det lönt att kontakta en lokal snickare eller vad gör man. Måtten är definitivt inga standardmått. Det är låga dörrar, ca 170-180 cm höga... ca 80cm breda.
 
Swedoor borde lösa dem måtten.
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
F Falle86 skrev:
Swedoor borde lösa dem måtten.
Gör de alltså måttanpassade dörrar enligt dina behov?
 
M Miscela skrev:
Gör de alltså måttanpassade dörrar enligt dina behov?
De har ett standardsortiment och sedan kan man specialbeställa måttanpassade dörrar inom detta måttspann. Kontakta en återförsäljare av swedoor så kan de säkert hjälpa dig.
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
P
Tänk på att 'standardmått' idag på dörrar och fönster är ett par centimeter mindre än själv storleken.
Dvs en 8x18 dörr (man pratar om decimeter) är ca 76x176cm. Mät inte den gamla dörren utan mät öppningen istället.
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M Miscela skrev:
Hej, vi har lite lösa planer på hur vi hade velat bygga om huset. Men om vi gör det skulle vi vilja byta ut två mindre innerdörrar till två nyare, trädörrar. Men jag vet inte vart man vänder sig med en sån förfrågan? Är det lönt att kontakta en lokal snickare eller vad gör man. Måtten är definitivt inga standardmått. Det är låga dörrar, ca 170-180 cm höga... ca 80cm breda.
Måtta stumma mått i karmen. Kryssmåttet och hitta en 90 gradersvinkel helst i nått av hörnen.
 
M
P PappasHammare skrev:
Tänk på att 'standardmått' idag på dörrar och fönster är ett par centimeter mindre än själv storleken.
Dvs en 8x18 dörr (man pratar om decimeter) är ca 76x176cm. Mät inte den gamla dörren utan mät öppningen istället.
Ja jag skrev ca just för att jag inte orkade mäta och syftade på öppningen där karmen sitter, inte dörrbladet. Kanske kan justera texten
 
M Miscela skrev:
Ja jag skrev ca just för att jag inte orkade mäta och syftade på öppningen där karmen sitter, inte dörrbladet. Kanske kan justera texten
Är det enbart höjden så är det är bara att köpa en standard dörr och såga till efter önskat mått. Du sågar i nederkant.
 
Det är väl iofs. rätt många enklare nya innerdörrar som inte går att såga i. De har bara en tunn ram runt en mer eller mindre luftfylld kärna.
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl iofs. rätt många enklare nya innerdörrar som inte går att såga i. De har bara en tunn ram runt en mer eller mindre luftfylld kärna.
Jag har köpt bland dom billigaste modellerna på Bauhaus och det har inte varit några problem att kapa upp till 10cm.
 
A
Jag har sågat billiga dörrar, sen har det varit tomt, så man har varit tvungen att fälla in en träbit. Den träbiten är inte standardmått.

Man kan dessutom inte bara ta 20 cm i nederkant på en dörr, om man inte vill ha handtaget fånigt långt ner.
 
Scouten skrev:
Jag har sågat billiga dörrar, sen har det varit tomt, så man har varit tvungen att fälla in en träbit. Den träbiten är inte standardmått.

Man kan dessutom inte bara ta 20 cm i nederkant på en dörr, om man inte vill ha handtaget fånigt långt ner.
Man ska nog även om man beställer dörr precisera var handtaget ska sitta. Beställde en förrådsdörr på 1200 höjd och glömde den detaljen. Blev inte i handtagshöjd enligt mig.
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
A
G GladanS skrev:
Man ska nog även om man beställer dörr precisera var handtaget ska sitta. Beställde en förrådsdörr på 1200 höjd och glömde den detaljen. Blev inte i handtagshöjd enligt mig.
Oj, det trodde jag blev rätt automatiskt!
 
Hornbach säljer måttanpassade dörrar också...
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
Jag gav mig på första tipset och kollade med Swedoor. Det är inga problem att lösa det jag behöver vad det verkar. Men jag får kontakta en återförsäljare för prisuppgift.

Ska även testa Hornbach efter tipset ovan.

Dörren behöver passa huset som är byggt ca 1909
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.