Kan jag vrida ut ventilen genom att bara släppa lite lätt på, ja det heter kanske inte mutter men den liknar en, röd markering och sedan vrida ventilen, grön markering, någon grad utan att släppa ut vatten från systemet? Det är ett elände att lufta. Termostaten tar i panelen jag nyss satt. Och nej, det är inte rost på radiatorn, det är sågspån från panelen.

Egentligen skulle jag kunna vara utan termostat men jag vet inte vad den delen som skulle ersätta den heter, bara som en hatt liksom. Vi har värmepump och vad jag läst ska radiatorerna inte strypas då

Närbild på radiatorventil med röd markering runt mutterliknande del och grön markering runt ventilen. Ventilen är ansluten till en vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand vrider på termostatventil på en radiator. På golvet finns gröna plastdelar i en grön låda och verktyg ligger intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Det går bra att göra som du tänkt lossa muttern lite (1/4 - 1/2 varv) och vrid ventilen medurs så mycket du behöver. Har du möjlighet så håll mot i röret när du vrider så det inte rör sig på andra ställen än i gängan mot ventilen.

Låt du termostaten vara ställ den på max om du vill låta den var ur spel. Däremot finns en justermöjlighet på ventilen genom den blanka ringen som kan flyttas mellan några lägen och där ställs max öppning sk förinställning det kan du söka upp för din modell hur den fungerar.
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
Ja, det går att lossa på muttern på ovansidan av ventilen.

Ventilen kan sitta väldigt hårt fast på röret, förhoppningsvis så är rörgängan tätad med lin och inte med gängtejp/-snöre.
Förhoppningsvis är inte ventilen helt påskruvad på röret utan att det går att skruva lite till, annars behöver man "backa" ett varv.



För att få bästa möjliga driftekonomi så är det tre steg som behöver göras.

Steg1, injustering av förinställningen på varje radiatorventil så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator, på så sätt blir det "jämn" rumstemperatur mellan rummen.

Steg2, injustering på centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir "lagom" framledningstemperatur oberoende utetemperaturen. På så sätt blir det "rätt" rumstemperatur. Helst bör man ha en (optimalt placerad) innegivare kopplad till reglercentralen.

Steg3, montering & injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen, typ 1⁰ över. Termostaterna bör normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.
 
  • Gilla
Avarell_Dalton och 1 till
  • Laddar…
Vis av tidigare erfarenhet skulle jag ha undvikit att röra det där om man inte absolut måste... Om inte termostaten behövs är det väl bara att låta bli att skruva dit den?
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
Den blanka ringen är inget för lekmannen att röra på. Den ställdes in för att grundflödet vid öppen termostat inte ska bli för stort och därmed "ta" flöde från andra elemen. Tyvärr sker det ofta att lägenhetsinnehavare "pilar" på denna och får fantastisk värme medans grannarna blir frusna.
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det går bra att göra som du tänkt lossa muttern lite (1/4 - 1/2 varv) och vrid ventilen medurs så mycket du behöver. Har du möjlighet så håll mot i röret när du vrider så det inte rör sig på andra ställen än i gängan mot ventilen.

Låt du termostaten vara ställ den på max om du vill låta den var ur spel. Däremot finns en justermöjlighet på ventilen genom den blanka ringen som kan flyttas mellan några lägen och där ställs max öppning sk förinställning det kan du söka upp för din modell hur den fungerar.
Ja jag kör på det. De är inte så himla gamla så det kanske inte sitter som tusan
 
A Avarell_Dalton skrev:
Ja jag kör på det. De är inte så himla gamla så det kanske inte sitter som tusan
Ja ventilen är bytt i nutid jämfört med hur gammal installationen är så inget problem för dig att vrida det du behöver. Det är bara 3/8" så även om det varit gamla originalventilen skulle du inte ha några problem att rubba det vad du behöver.
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.