Byggahus.se
BirgitS BirgitS skrev:
När man har djur i ett område där allemansrätten råder behöver man väl se till att allmänheten kan ta sig fram t.ex. med en grind eller en trappa/stege över stängslet.
Ja det är iförsig sant, men hur ska man kunna tillgodose det om man ska bygga tex ett hönshägn? Tänker om man ställer det mot behovet mot allmänheten som i det här fallet är 2 hushåll som ska slippa gå 20 meter runt marken.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tycker att det här är sorgligt. Grannar som medvetet försöker sabotera för varandra.

Om du anser att grannarna har betett sig illa tycker jag inte att du ska sänka dig till deras nivå.

Risken är annars stor att du får dåligt rykte i hela grannskapet.

Försätt dig inte i den situationen.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roj75 och 120 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag tycker att det här är sorgligt. Grannar som medvetet försöker sabotera för varandra.

Om du anser att grannarna har betett sig illa tycker jag inte att du ska sänka dig till deras nivå.

Risken är annars stor att du får dåligt rykte i hela grannskapet.

Försätt dig inte i den situationen.
Ja, detta är givetvis det enda rimliga svaret. Jag lät känslorna ta över lite.
 
  • Gilla
  • Älska
Tänka och 56 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När man har djur i ett område där allemansrätten råder behöver man väl se till att allmänheten kan ta sig fram t.ex. med en grind eller en trappa/stege över stängslet.
behöver ju inte vara just där dom vill gå eller hur
 
  • Gilla
Nisse-64
  • Laddar…
Finns även något som heter ”hävd” dvs kan man påvisa att man kunnat gå och gått mellan dessa fastigheter på detta vis under väldigt lång tid kan det vara ett hinder som gör att du inte får förhindra den möjligheten. Och som tidigare nämnts så är detta stråk inte en del av din hemfridszon så du får heller inte uppföra stängsel för annat än djurhållning och då är ju syftet att hålla inne djuren inte grannarna så då blir du antaget skyldig att hålla med grind. Odling står dig så klart fritt men risken är ju att du får titta in i grannarnas framtida granhäck istället för sjön så kanske bättre att deskalera situationen och bara vara nöjd över att remsan är din och du säkrat möjligheten att komma ner till båten utan att behöva köpslå med grannarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Lennstorm och 8 till
  • Laddar…
Det går ju att sätta upp ett stängsel och plantera björnbärsbuskar på ena sidan. Så länge det går att passera om än via omväg har man inte blockerat allemansrätten
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
offtopic... Men detta påminer om en tvserie/film eller något kom ej ihåg rikitgt kanske någon känner igen?

Det var en familj som hade sommarstuga på västkusten, deras dotter ska bygga hus på deras tomt
Någons dotter skulle bygga hus men har problem med kommunen om bygglov.
Grannens tant är inte glad för de nya huset.
De hade också väg ner till sin båt som du som tanten använde tror de han försökte stopa tanten för att använda etc...
 
  • Gilla
Lars1370
  • Laddar…
D
R Rewrap skrev:
Hej alla! Jag har en fråga jag har klurat på ett tag. På bilden nedan så äger jag båda fastigheter markerade med "X". Som ni ser är nummer 10 och nummer 8 skilda av en liten remsa av min fastighet. I praktiken ett 3 meter brett grässtråk med ett dike i mitten. Jag använder detta för att komma fram till sjön där jag har min båt.

Idag så använder grannarna på 10 och 8 hål i staket markerat med det blåa för att gå emellan varandras fastigheter. Båda fastigheter ägs av samma släkt. Detta har jag inte haft något emot.

Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.

Vilken rätt har jag att göra det? De har inget servitut på den aktuella remsan. Grannarna argumenterar att det faller under allemansrätten att de får gå där. Hur ligger det till?

[bild]
Jaaaaha, grannarna är svåra att ha att göra med.... ja just det.
 
  • Haha
Marie-Helen
  • Laddar…
D din granne skrev:
Jaaaaha, grannarna är svåra att ha att göra med.... ja just det.
Andra räknar mig som granne😉
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Tycker inte TS skall hemfall åt sådana sabotage, inte minst så påverkar det även granne 10, som TS inte verkar ha ngt otalt med ?

Varför skall man sikta på att bli den där "bråkiga grannen"/Surgubben/surkärringen, även om man egentligen har rätt (oha har blivit motarbetad av ngn annan).
Det man däremot kan göra är kanske att försöka (om det går, vissa verkar immuna) orsaka lite dåligt samvete hos 8an: Dvs när man träffas kan man kanske påpeka att: Varför är ni så motvalls till mina projekt: Jag låter ju er använda min mark för att gå ned till sjön/till grannen osv !?

Dvs framhålla att trots att dom är så ogina så låter du det fortsätta = Du är den generösa parten, det är dom som är bråkiga grannar/sura gubbar/kärringar!
Man kan ju gärna framföra det på ngt samfällighetsmöte eller liknande också, som en liten hämnd då om situationen har eskalerat till det.

I bästa fall backar dom då lite; I värsta fall går dom i försvar/motattackera (verbalt) men då får man vara beredd och bara ruska av sig det: Dom runtikring kommer ju ändå veta oftast vem som är sur och vem som är mer storsint...
 
  • Gilla
  • Älska
ockinger och 13 till
  • Laddar…
Då grannarna är släkt, är det så att de tre fastigheterna styckats av från en fastighet tillhörande den släkten? Tänkte om det är något pyrande missnöje med delningen som gjorts och att en "utböling" har kommit in?
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Tänkte om det är något pyrande missnöje med delningen som gjorts och att en "utböling" har kommit in?
TS "snodde" marken framför näsan på dom så dom är därför inte glada..

allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde
 
  • Gilla
Jaana K
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Då grannarna är släkt, är det så att de tre fastigheterna styckats av från en fastighet tillhörande den släkten? Tänkte om det är något pyrande missnöje med delningen som gjorts och att en "utböling" har kommit in?
D Dilato skrev:
TS "snodde" marken framför näsan på dom så dom är därför inte glada..
Allt var från början 1 tomt. Den avstyckades senare till 4 stugtomter och en överbliven fastighet, "vägen". Det var 4 olika släkter som hade varsin stuga. Allt eftersom personer gick bort så köptes de 2 fastigheter vid sjön upp av "8". Dessa blev senare vidaresålda inom släkten.

Min stugtomt har aldrig varit i deras ägo. Likaså var "vägfastigheten" i samma släkt som ägde hela plätten från början. Har spårat ägandeskap åtminstone till mitten av 1800-talet. Min stuga har varit förfallen och inte blivit omskött på säkert 20 år.

När jag köpte min stuga fick jag ett erbjudande att köpa "vägen". Grannarna hade fått erbjudande först men de tyckte det var för dyrt. Jag slog till.


Till det hör att ägarna av "8" använde hela remsan ner mot sjön som deras trädgård. Det var som om deras 2 fastigheter satt ihop. När jag sedan köpte fastigheterna och började hävda min rätt genom att ha båt i sjön m.fl. Så blev det plötsligt en dålig stämning. Det är det som föranledde hela denna tråd. Jag tror inte de förväntade sig att någon skulle köpa den risiga stugan och vägen. Vilket gör att de nu inte kan använda marken som om den vore deras.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Freiherren och 30 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Allt var från början 1 tomt. Den avstyckades senare till 4 stugtomter och en överbliven fastighet, "vägen". Det var 4 olika släkter som hade varsin stuga. Allt eftersom personer gick bort så köptes de 2 fastigheter vid sjön upp av "8". Dessa blev senare vidaresålda inom släkten.

Min stugtomt har aldrig varit i deras ägo. Likaså var "vägfastigheten" i samma släkt som ägde hela plätten från början. Har spårat ägandeskap åtminstone till mitten av 1800-talet. Min stuga har varit förfallen och inte blivit omskött på säkert 20 år.

När jag köpte min stuga fick jag ett erbjudande att köpa "vägen". Grannarna hade fått erbjudande först men de tyckte det var för dyrt. Jag slog till.


Till det hör att ägarna av "8" använde hela remsan ner mot sjön som deras trädgård. Det var som om deras 2 fastigheter satt ihop. När jag sedan köpte fastigheterna och började hävda min rätt genom att ha båt i sjön m.fl. Så blev det plötsligt en dålig stämning. Det är det som föranledde hela denna tråd. Jag tror inte de förväntade sig att någon skulle köpa den risiga stugan och vägen. Vilket gör att de nu inte kan använda marken som om den vore deras.
Haha. Oj. Typ ”varför köpa den när jag kan använda gratis?! Oj. Var det nån annan som köpte och började använda? Fan också…”. Sicken granne!

The high road är nog ändå rätt väg att gå. Hämnd är aldrig så ljuv som man tror.
 
  • Gilla
kashieda och 20 till
  • Laddar…
P
Även om det är din mark så är det knappast i din hemfridszon utan normal allemansrätt gäller mest troligt där..
precis som stora markstycken där man bor en bra bit bort så har man inte rätt till ensamhet mer än i sin hemfridszon.. Och nej du har knappast hemfridszon på den rimpan där. även om du äger den..

Så i praktiken kanske kanske du kan sätta upp ett staket eller en häck eller nåt annat skit som är ivägen men mest troligt så kommer det ju rätt snabbt uppstå en passage där för att ge dom möjlighet att röra sig mellan deras fastigheter.

Så dom kan hävda gammal hävd att röra sig över din mark mellan fastigheterna men det är troligen oklart om det skulle lyckas om man drar det vidare..
Men ditt tilltag med häck eller staket är troligen inte heller helt på den lovliga sidan och troligen rätt meningslöst då sabotage troligen kommer ske rätt fort och så blå nekar dom såklart och så kan ni alla "hata och jävlas" med varandra tills ni får vara med i grannfejden

Har folk rört sig över markbiten i alla tider så är det troligen allemansrätt som gäller på marken där även om den råkar hänga ihop med din tomt

Hade jag fått in nån som stänglar ut i vattnet på en smal rimpa mellan två tomter som man gått där i lång tid så hade jag iaf sett till att kunna gå där. om det sen innebär ny spång eller ett lastbilslass grus där i diket för att spången får fötter eller sidavbitare om nån får upp ett staket och glömmer grindar där man passerar så görs åverkan tills jag kan passera. och självklart är man lika nekande som du till att tagit bort bron till att man råkat slinta med valfritt verktyg som löser hindrets blockering

Låt det hela vara och försök samsas och få tillbaka en grannrelation istället för att pissa revir
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.