Byggahus.se
Hej! Jag har en Easee laddbox som levererar 3 fas. Jag har ingen elbil men däremot vore det bra med ett 3-fas uttag för att driva verktyg/maskiner. Finns det adaptrar som gör att jag kan ta ut 3 fas från laddboxen på något vis så jag slipper installera nytt 3-fas uttag?

Säker en dum fråga men jag frågar ändå :)
 
Bekosta en elektriker som gör det ordentligt och sätter in ett trefasuttag istället.
Laddboxen kommunicerar med bilen, något den förstås inte gör med slumpmässig trefas-pryl. Även om det säkert är möjligt att göra låter det som en dålig idé.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Skulle inte förvåna mig om det dyker upp något i stil med en byggcentral som man kopplar in i laddboxaroch som kommunicerar med laddboxen och förser diverse uttag. Kan tänka mig att många kan ha nytta av såna ful-kopplar-lådor :)
 
Det finns simulatorer för att starta boxen men mycket enklare att sätta ett uttag brevid
 
Vet inte hur EV laddare kommunicerar men antar att det är via de extra två stiften i EV typ2 kontakten. Men de kanske kan kommunicera med laddboxen via enbart de tre faserna, N ocj PE? I så fall kan ju en sån adapter fungera med bilar som kommunicerar på det viset.

Annars känns det som att man behöver någon slags elektronik som säger till laddboxen att "nu är det ok att släppa på ström". Sitter kanske i kontakten bara.

Men jag kan tänka mig att den här typen av kablar kommer bli populära, plötsligt kommer alla ha tillgång till trefasuttag hemma för att köra hyrmaskiner med, stora högtryckstvätten som kräver 16A osv. Lär väl vara en aning tveksamt att nyttja laddbox till detta, det står säkerligen att den inte av avsedd för någon annan användning än laddning av bil :)
 
Kommer funka bra ända tills skyliften fastnar längst upp när laddboxen har stängt av två faser för att frun börjat laga middag.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vet inte hur EV laddare kommunicerar men antar att det är via de extra två stiften i EV typ2 kontakten. Men de kanske kan kommunicera med laddboxen via enbart de tre faserna, N ocj PE? I så fall kan ju en sån adapter fungera med bilar som kommunicerar på det viset.

Annars känns det som att man behöver någon slags elektronik som säger till laddboxen att "nu är det ok att släppa på ström". Sitter kanske i kontakten bara.

Men jag kan tänka mig att den här typen av kablar kommer bli populära, plötsligt kommer alla ha tillgång till trefasuttag hemma för att köra hyrmaskiner med, stora högtryckstvätten som kräver 16A osv. Lär väl vara en aning tveksamt att nyttja laddbox till detta, det står säkerligen att den inte av avsedd för någon annan användning än laddning av bil :)
Denna adapter har nog all elektronik inbyggd. Det normala är ju att lasten(bilen) ska lyda boxens strömbegränsning men hänger man på en någon apparat så kommer den ju inte bry sig. Nu är det kanske inte ett större problen iofs.🤷
 
intressant med den där adaptern, hade vart en smidig lösning om det funkar. Vore intressant om det är någon som testat och kan bekräfta att det funkar. Tack för era svar 👍👍
 
tveksamt tveksamt skrev:
Bekosta en elektriker som gör det ordentligt och sätter in ett trefasuttag istället.
Laddboxen kommunicerar med bilen, något den förstås inte gör med slumpmässig trefas-pryl. Även om det säkert är möjligt att göra låter det som en dålig idé.
Ja, lär ju bli billigare är sätta upp ett riktigt uttag.
 
Men bara materialet (dosa uttag kabelstump 5 Wago) för ett uttag skulle ju gå löst på kanske en hundring och lägg på det en timmes arbete.
 
E elmont skrev:
Men bara materialet (dosa uttag kabelstump 5 Wago) för ett uttag skulle ju gå löst på kanske en hundring och lägg på det en timmes arbete.
Folk som tycker det är dyrt ska inte köra 3-fas-maskiner.
 
E elmont skrev:
Men bara materialet (dosa uttag kabelstump 5 Wago) för ett uttag skulle ju gå löst på kanske en hundring och lägg på det en timmes arbete.
Är det inte rekommenderat att förlägga kabeln till laddboxen utan förgreningar, eller har jag missförstått?
 
Jag har ingen aning om vad dom rekommenderar, men rent elektriskt är det inga problem att dosa av en kabel. Det man (som alltid) måste se till är hur man utför jobbet och hur belastningen blir.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.