Byggahus.se
Har börjat plocka bort spaljen, men funderar på den första stolpen som var något grövre än övriga stolpar. Inte kan väl denna ta någon last från övervåningen? Borde inte trappöppningen vara avväxlad och fungera utan att trappan står där. Väggen till höger om trappan på bilden är bärande.
 
  • IMG_0013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur låter det när du slår på den? Vibrerar den med en mörk eller ljus ton? Ingen garanti för nåt, men kanske en fingervisning.
 
Snarare låg än hög ton... Jag har lossat den i takinfästningen och man kan slå bort den med ett par slag med öppen handflata.. Dessutom är den i nedre delen fäst i trappan inte i golvet, men det kanske inte spelar någon roll?

Men är det inte så att man alltid växlar av en trappöppning när man bygger? Jag menar att trappan står ju inte där förrän efter ett tag...??:confused:
 
Precis som du säger så skall det vara avväxlat utan trappa men det är ju lite olika för olika trappor. Men är väggen till höger bärande kan jag ine tänka mig annat än att du kan ta bort den. Du har ju ingen stolpe längre i i huset innaför trappan vad jag kan se på bilden och där håller det ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.