Hej!

2014 totalrenoverade vi vår källare som till största delen bestod av trägolv och reglade väggar med gipsskivor direkt på källaren.

Efter renoveringen har vi bara klinker på alla golv i källaren och väggarna är putsade. Anledningen till detta var att vi ville göra källaren säker för fukt, så vi målade alla väggar med silikatfärg och använde bara golvlister av plast.

Vi utgick förstås från att hantverkarna visste vad de gjorde och vi frågade flera gånger om deras utskiktsbehandlar släppte igenom fukt. De hade helspacklat flera av väggarna samt använt nån form av gipsputs på de andra väggarna. Vi har på senare tid kommit fram till att både spacklet och gipsputsen, båda ovanpå den ordinarie putsen, inte släpper igenom någon fukt och att det pga. det börja trilla loss delar av putsen upp till 45 cm ovanför golvytan.

Förutom väggarna som de putsade så sattes ett antal innerväggar upp i källaren. Vanliga klassiska väggar med träreglar. De använde takpapp under syllarna och satte en liten bit mellan ändträt och ytterväggarna, dock inget skydd på den regel som satt mot ytterväggen. På dessa väggar fästes OSB och gipsskivor.

När väggarna var klara så flytspacklades golvet i hela källaren, detta gjorde så att takpappen under syllarna hamnade under golvnivån.

Förutom att färgen, spacklet och gipsputsen börjat släppa så började även gipspappen att mögla på de ställen där det kom in som mest fukt utifrån.

Vi ville så klart slippa allt detta när ni renoverade, så frågan är, kan vi på nåt sätt få dessa hantverkare att åtgärda problemen alternativt betala för att åtgärda dessa problem?

dustrat skrev:
Hej!

Förutom väggarna som de putsade så sattes ett antal innerväggar upp i källaren. Vanliga klassiska väggar med träreglar. De använde takpapp under syllarna och satte en liten bit mellan ändträt och ytterväggarna, dock inget skydd på den regel som satt mot ytterväggen. På dessa väggar fästes OSB och gipsskivor.

När väggarna var klara så flytspacklades golvet i hela källaren, detta gjorde så att takpappen under syllarna hamnade under golvnivån.
En direkt felkonstruktion. Innerväggar i gamla källare utsätts alltid för mer fukt än vad trä och (dessa f-bannade) gipsskivor tål och ska därför vara murade av lättklinker, lecablock eller liknande.
Vilken typ av spackel och färg som ska användas är jag osäker på.

Nu är inte källaren i sig jättegammal. Huset är byggt 1977. Se bifogad bild för hur en av de krånglande väggarna är byggd.

Källarutrymme med en vägg delvis täckt av OSB-skivor, betonggolv och en liten fönsteröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Typisk sk riskkonstruktion, det är inte frågan om utan när det blir mögel i en sån vägg. Jag är, faktiskt, lite förundrad över att en byggfirma fortfarande gör sådär, det borde vara utklarat för 25 år sedan att det inte går.

Okej, kan jag på något sätt lägga skulden för detta på hantverkarna eller är det helt upp till mig att lösa?

Du kan använda stålreglar och skivor som inte är organiska. Men frågan är varför du har fukt i källaren.. hur ser dräneringen ut och hur är plattan konstruerad?

Sedan vi gjorde renoveringen har vi även gjort om dräneringen. Den tidigare dräneringen kunde inte hålla tillbaka fukten och jag misstänker att den mesta fukten vi har nu i plattan och i källarväggarna är kvar sedan tidigare. Vi gjorde om dräneringen i april i år så det var ganska nyligen. Plattan är en vanlig gjuten platta direkt på marken med ett lager grus under (10 - 20 cm skulle jag tro). Finns ingen isolering under plattan.

Exsicco skrev:
Du kan använda stålreglar och skivor som inte är organiska. Men frågan är varför du har fukt i källaren.. hur ser dräneringen ut och hur är plattan konstruerad?
Tanken med stålreglar har slagit mig, men vad för sorts icke-organisk skiva tänker du på? Jag är inte särskilt insatt. Våtrumsgips?

Det finns cementbaserade gipsskivor, de är bra för sånt här.
Man vill att hela konstruktionen ska kunna andas så det bästa vore faktiskt att mura väggen i leca, men det kanske inte är ett alternativ?

Fjojtmehmet skrev:
Man vill att hela konstruktionen ska kunna andas så det bästa vore faktiskt att mura väggen i leca, men det kanske inte är ett alternativ?
Nej, tyvärr är det inget alternativ att göra om väggarna, även om jag skulle vilja. Min tanke är att i så fall ta bort allt upp till ca 50 cm, byta ut syllen och delar av de andra reglarna och sedan på med skivor och måla igen.

dustrat skrev:
Hej!

2014 totalrenoverade vi vår källare som till största delen bestod av trägolv och reglade väggar med gipsskivor direkt på källaren.

Efter renoveringen har vi bara klinker på alla golv i källaren och väggarna är putsade. Anledningen till detta var att vi ville göra källaren säker för fukt, så vi målade alla väggar med silikatfärg och använde bara golvlister av plast.

Vi utgick förstås från att hantverkarna visste vad de gjorde och vi frågade flera gånger om deras utskiktsbehandlar släppte igenom fukt. De hade helspacklat flera av väggarna samt använt nån form av gipsputs på de andra väggarna. Vi har på senare tid kommit fram till att både spacklet och gipsputsen, båda ovanpå den ordinarie putsen, inte släpper igenom någon fukt och att det pga. det börja trilla loss delar av putsen upp till 45 cm ovanför golvytan.

Förutom att färgen, spacklet och gipsputsen börjat släppa så började även gipspappen att mögla på de ställen där det kom in som mest fukt utifrån.

Vi ville så klart slippa allt detta när ni renoverade, så frågan är, kan vi på nåt sätt få dessa hantverkare att åtgärda problemen alternativt betala för att åtgärda dessa problem?
Gipsputs är vad jag förstår alldeles för tät och inte diffusionsöppen. Likaså spackel är väl oftast ganska tät.
Dom borde bara använt ett kalk eller cement/kalk baserad puts och sen målat med silikatfärg. Väggarna hade dock inte blivit lika släta då om det nu var ett krav.
Att flytspackla golvet efter att de byggt träinnervägger känns ju också väldigt dumt.
Markfukt kan väl alltid finnas oavsett dränering om plattan är oisolerad.

Hantverkarna borde rimligtvis ha vetat bättre och använt andra material eftersom dom visste att det kunde vara fuktvandring.

/Johan

Redigerat:
dustrat skrev:
Tanken med stålreglar har slagit mig, men vad för sorts icke-organisk skiva tänker du på? Jag är inte särskilt insatt. Våtrumsgips?
Våtrumsgips fungerar men blir ganska dyrt. Jag kommer köra det i vår källare om jag inte hittar billigare skivor.

lofe skrev:
Gipsputs är vad jag förstår alldeles för tät och inte diffusionsöppen. Likaså spackel är väl oftast ganska tät.
Dom borde bara använt ett kalk eller cement/kalk baserad puts och sen målat med silikatfärg. Väggarna hade dock inte blivit lika släta då om det nu var ett krav.
Att flytspackla golvet efter att de byggt träinnervägger känns ju också väldigt dumt.
Markfukt kan väl alltid finnas oavsett dränering om plattan är oisolerad.

Hantverkarna borde rimligtvis ha vetat bättre och använt andra material eftersom dom visste att det kunde vara fuktvandring.

/Johan
För min del hade det blivit helt okej med bara det vanliga putset. Det var vi själva som målade på med silikatfärg efteråt. Men det spelade ju ingen större roll eftersom lagret innan spärrade bort fukten. Jag frågade hantverkarna ett antal gånger om både gipsputsen och spacklet var diffusionsöppet och det det var den ju förstås (enligt dem). Men nu vet jag bättre i alla fall och kommer inte göra om det här misstaget igen.

Fjojtmehmet skrev:
Har du några produktnamn man kan söka på gällande cementbaserade gipsskivor?

Cembrit och minerit är 2 alternativ du kan använda

• Gilla
Qualm84 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.