Hej,

Funderar på att mura källargrund med Leca isoblock.

På utsidan skulle vi vilja ha äkta granitsten så det ser gammalt och gediget ut.

Vet inte om vi vill ha natursten eller sprängsten.

Hursomhelst, frågor:

1, Är det bra att släppa ut grundens sula så graniten vilar på denna?

2, Vill inte ha för tjock tjock mur, kan man få graniten att vara under 10cm tjock? I så fall, hur gör dom detta? Kapar stenarna på baksidan?

3, Hur fäster dom graniten i Leca-blocken, rutnät och cementfyllnad bakom graniten?

4, Vore kul att se någon bild, om någon gjort detta.

5, Vem anlitar man, en murare? Stockholm.
 
Hur skulle ni gjort?
 
Gammelnörden
Nu vet jag inte riktigt hur rustikt ni tänkt er eftersom det pratas om sprängsten...men jag har sett ett lyckat exempel på hur man täckt lecagrunden med "murbeklädnad". Det är tunna skivor granit med råhuggen sida utåt som även finns som hörn.
Råhuggen granitsten som murbeklädnad med synlig hörnprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://stenbolaget.se/products/murbekladnad-rustik-horn-gra-400-100x200x30-50
 
Ja jag tycker dom ser för moderna ut
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.