Hej,

Haft problem med kalla golv i stugan under vår/höst.
Vi fick tillträde efter påsk förra året så nu har vi hunnit testa på alla säsonger och är det något jag skulle vilja ändra på är att få upp värmen på golven eftersom vi har småkids som kryper runt.

Lyfte bort lite lister idag för att kolla läget och såg att det är över 1 cm glipa mellan golv/vägg på sina håll.
Krypgrund under så det väller in kalluft bakom listerna.

Fråga 1:
- Hur åtgärdar jag detta lättast/billigast?

Fråga 2:
- Det verkar som att fukt sipprar upp i dessa glipor. Trägolvet har rest sig under listen (se bild).
Golvet har legat sedan 60-talet så det är inget nytt problem men vill veta om detta behöver åtgärdas nyss eller om vi kan vänta tills det är dags att lägga nytt golv?

Fråga 3:
- Kåken är byggd till hälften på en bergsknalle och till hälften på vanlig skogsmark. Huset har satt sig en del, vilket tidigare ägare har åtgärdat genom att lyfta med domkraft och peta in kilar mellan grund och stomme.
Min perfektionistiska sida är inte nöjd med sluresultatet. Kan vi göra om proceduren och försöka få kåken mer jämn eller bör vi ta in proffs? Eldstaden har hängt med sättningen och lutar nu tillräckligt för att orsaka sprickbildningar. Går detta att åtgärda på något sätt?

• Glipa mellan trägolv och vit vägg med synlig skada och tecken på fuktighet under listen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan trägolv och vägg med synlig isolering och mögeltecken som indikerar fuktproblem.
    Skapa konto
  • En trägolvkant uppvisar en stor glipa vid vägganslutningen och sprickor i väggens puts vid en eldstad.
    Skapa konto
Låna en värmekamera och gå loss är ett tips. Så dubinte gör en åtgärd som inte fixar problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.