Luddis_1 skrev:
Ja det är helt klart felkopplat. Känns konstigt att röris missat det.Luddis_1 skrev:
Kanske enklast att korskoppla där hela den felaktiga gruppen är ansluten.
Man har anslutit framledningen till returen. Så det är värmepumpen som bör kopplas om. Du skall ju inte kludda med och koppla om radiatorerna då felet inte är där..D Daniel101 skrev:Nja, felet uppstod förmodligen när man bytte ut värme pannan. Men frågan är om allt blev felkopplat eller bara den äldre delen då. Som jag skriver i första inlägget så kommer värmen in i den vänstrasidan på kopplet vilket ska vara rätt. Men radiatorerna blir fortfarande varma i botten först...
Rören från pannan sitter med ett T-rör där det går till nya delen åt ena hållet och gamla delen åt andra hållet.
Ta en bild på den installationen i stället. Kan ju vara så enkelt som att bara flytta två anslutningsslangar.
Men samtidigt skrev du att det också fanns en tank.
Bästa svaret
Kopplet är ju ett 1-rörs från Danfoss!!!!
RSK: 4814941
Är det andra kopplet (MMA) också 1-rörs?
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_22_4814937_gruppfil.pdf
RSK: 4814941
Är det andra kopplet (MMA) också 1-rörs?
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_22_4814937_gruppfil.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Daniel101
Elektroniktokig
· Norrtälje
· 30 inlägg
Daniel101
Elektroniktokig
- Norrtälje
- 30 inlägg
Det låter rimligt @Krilleman men det är en 2 instansad i det. Betyder inte det att det är för 2-rörs?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
D
Daniel101
Elektroniktokig
· Norrtälje
· 30 inlägg
Daniel101
Elektroniktokig
- Norrtälje
- 30 inlägg
Jag hittade det. Det står att dessa ska ha bypass funktion. men stänger jag på termostaten så blir båda rören kalla. borde det inte flöda igenom fördelaren i alla fall om det skulle vara RA-KE?
Eller är det så att detta inte fungerar nu då det går åt fel håll?
Jag tror inte radiatorerna är kopplade i slinga. Stänger jag av en radiator så blir båda rören kalla men alla andra radiatorer är fortfarande varma i alla fall.
Eller är det så att detta inte fungerar nu då det går åt fel håll?
Jag tror inte radiatorerna är kopplade i slinga. Stänger jag av en radiator så blir båda rören kalla men alla andra radiatorer är fortfarande varma i alla fall.
Redigerat:
Men du skriver detta:
”Jag bör tillägga att jag har upptäckt att radiatorerna i den äldre delen av huset faktiskt är felkopplade. Där går värmen in i underkant av radiatorerna”
Finns inte en chans att man kopplade fel, VP matar systemet baklänges. Det är i den inkopplingen du skall söka problemet, inte i radiatorkopplet.
Ta ett par bilder på ovansidan av VP där rören kommer ut och resten av systemet med tank Mm.
Verkar vara bakvänt kopplat där.
Hela radiatorkretsen går baklänges.
”Jag bör tillägga att jag har upptäckt att radiatorerna i den äldre delen av huset faktiskt är felkopplade. Där går värmen in i underkant av radiatorerna”
Finns inte en chans att man kopplade fel, VP matar systemet baklänges. Det är i den inkopplingen du skall söka problemet, inte i radiatorkopplet.
Ta ett par bilder på ovansidan av VP där rören kommer ut och resten av systemet med tank Mm.
Verkar vara bakvänt kopplat där.
Hela radiatorkretsen går baklänges.
D
Daniel101
Elektroniktokig
· Norrtälje
· 30 inlägg
Daniel101
Elektroniktokig
- Norrtälje
- 30 inlägg
Jag kan lägga upp lite bilder på det straxt...
Varför jag frågar om detta är för att jag försöker lista ut om allt är fel eller bara den äldre delen. Jag har ett T-rör som skickar ut till nya respektive gamla delen åt varsitt håll.
Varför jag frågar om detta är för att jag försöker lista ut om allt är fel eller bara den äldre delen. Jag har ett T-rör som skickar ut till nya respektive gamla delen åt varsitt håll.
Ja men du beskriver samma ”problem” i båda delarna av huset, dvs att framledningen går in i underkant av elementen. Är ingen som avsiktligt kopplar elementen fel. Snarare har tidigare ägare installerat själv och kopplat baklänges/fel.D Daniel101 skrev:
D
Daniel101
Elektroniktokig
· Norrtälje
· 30 inlägg
Daniel101
Elektroniktokig
- Norrtälje
- 30 inlägg
Ja självklart! Det är det jag är inne på också.
Men det ser ut så här vid pannan.
Till vänster är nya delen och till höger gammla delen av huset. Den gammla delen vet jag sitter fel.
Mot gammla delen finns ytterligare ett T.
Så det finns flera ställen där felet kan ha uppstått. Jag försöker lista ut om det redan är vid första T eller bara vid andra.
Men det ser ut så här vid pannan.
Logga in
Skapa konto
Till vänster är nya delen och till höger gammla delen av huset. Den gammla delen vet jag sitter fel.
Mot gammla delen finns ytterligare ett T.
Logga in
Skapa konto
Så det finns flera ställen där felet kan ha uppstått. Jag försöker lista ut om det redan är vid första T eller bara vid andra.