Byggahus.se
E
Läste i en länk att man kunde kalka trägolvet och sedan såpa det för att få en slitstark och tålig yta, men det stod inte vad det skulle vara för typ av kalk. Kalken skulle röras ut med lite vatten och strykas ut över golvet, torka, borstas bort det som var löst och gnuggas med såpa och kallvatten tills det var rent, men är det släkt eller osläkt kalk man ska använda? :p
 
E
Jättetack! Du vet möjligtvis inte var man kan köpa kalkpasta? :)
 
Kolla www.malarkalk.se och deras återförsäljare.
Jag har för mig att någon av byggnadsvårdsbutikerna säljer via internet också.

Jute- eller kulekalk kan det också kallas.

 
maxit säljer ju gotlandskalk som är en våtsläckt kalkpasta som man använder till att göra kalkvatten och kalkfärg av, men jag vet inte om det är kalkpasta som kalkpasta. Dessutom så kommer de i 25 kg hinkar och ska blandas med 130-150 liter vatten så räcker det till att kalka hela världen :D
 
E
Hoppsan, det var ju lite mer än vad jag behöver...  ::) Kan man ta vanlig kalk, typ foderkalk, och blanda ut med vatten? Vad är det för skillnader på kalk och kalk?
 
maxit säljer ju även Släckt murkalk E som kan användas till kalkmålning, men jag vet ju inte om det är det heller ::)
Jag har som sagt ingen som helst erfarenhet av att kalka golv.
Hittade tråden jag läste i igår. Läs den så vet du lika lite som mig sen ;D´

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=29351/0
 
E
Puh, vilken lång tråd! Tur att det är lite att göra på jobbet ikväll...  :cool:
 
Den danska firman FAXE har färdiga blandningar för behandling av trägolv (vitsåpa, såpa+kalk) i lagom förpakningar så du slipper bära hem 25kg säckar kalk ;). Har använt faxe och det var enkelt att handskas med dom lösningar. Köpte det i färghandeln för många år sen men dom finns säkert kvar. Sök på Faxe + golvsåpa så kanske hittar du mera info ;)
gaia
 
Sen vet du väl att det vanligaste traditionellt har varit att bara såpskura - med kallt vatten och en bra såpa?

Vi har sådana golv i nästan hela huset, de håller sig ganska ljusa och är helt suveräna, enormt vackra och ytan känns alltid varm och behaglig, även när det är kallt. Riktigt tåligt också faktiskt, i alla fall när det har hunnit få 200 års såpskurad yta (en en hel del patina...).

 
E
Visst är det vanligast med enbart såpskurningen, men om man nu kan få en vacker och lite hårdare yta genom att kalka lite så är det värt ett försök när man som vi har både hundar modell större + katter.  :cool: Tanken är ju att de ska skuras enligt konstens alla regler fortsättningsvis.  :)
 
Helt ok, skulle bara kolla ;). Det finns så mycket missförstånd kring det här med skurgolv.

Vet du förresten hur det är tänkt att fungera att golvet ska bli hårdare av kalken? Har aldrig fått det förklarat för mig.
 
Så som jag har fått det förklarat för mig så tränger kalkvattnet ner i träets översta skikt och reagerar sedan med såpan. Tillsammans blir det ett hårdare skikt, lite vaxlikt som gör det lättare att underhålla och mer slitstarkt.

Men, men, jag har ju inte hunnit prova själv än utan kör på mina skurade golv ett tag till :)
 
Skakar liv i den här tråden efter att ha knäskurat ca 30 kvm. Har provat på ett annat golv att pensla ut kalkuppslamning och sedan skura, blev inte alls bra, gick inte att få bort kalkpartiklarna från alla små ojämnheter. I stället har jag nu penslat på rent kalkvatten och låtit torka över natt, sedan skurat med stark såplösning, torkat upp o sköljt av med rent vatten. Gjort detta x flera. Min tanke är att det är kalkjonerna som reagerar, och dom finns i kalkvattnet, inte i de vita kalkpartiklarna där jonerna är bundna till karbonat och hydrokarbonat (eller vad det nu heter rent kemiskt), så den där hårdheten borde man ju kunna få på det här viset.
Sen kan jag inte påstå att det aktuella golvet har blekts, det är furubräder med mycket kärna. Nån som tror att det bara är att hålla på som jag gör, eller finns det genvägar, undrar

Trött Karin
 
För att bleka och göra golvet starkare kan man behandla med lut, kalklösning och ev. polera in vitpigmenterad olja.

Vi gjorde det för många år sedan med ett Baseco massivt grangolv. Vi använde Faxe's produkter. Om inte golvet är bra slipat så blir det som du påpekar fula rester av kalk på vissa ställen.
Jag håller med dig - det är jobbigt att hålla ett sådan golv snyggt och att göra behandlingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.