Hej!

Jag undrar hur ni har gjort med dörrfoder i badrummet.

I badrummet som vi bygger på övervåningen ligger inte gipsskivorna och dörrkarmen "på samma nivå", dörrkarmen sticker ut ca 10-12 mm.
Snickarna säger att det är OK, man kaklar väggen så att kaklet hamnar i nivå med dörrkarmen och sen sätter man dörrfoder på det.

Några badrumskillar som ev ska göra jobbet säger att dom brukar utgå från en gipsvägg som är i nivå med dörrkarmen, att det blir bäst å snyggast så.

På nedervåningen har vi ett badrum där jag antar att man har gjort som badrumskillarna beskriver det.

Har lagt upp bilder på badrum uppe å nere (kanske lite otydliga men jag hoppas att ni förstår vad jag menar...).

Vad är nackdelarna/fördelarna med dom olika metoderna?

/M

• badrum-nere.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum-uppe.jpg
    Skapa konto
Jag anser att foder ska ligga på kaklet, med eller utan mjukfog det är en smaksak,
Jag sätter aldrig dörrfoder innan jag gipsar väggarna...

Det finns inga för/nackdelar.

Foder sätts sist för att dölja springan mellan karm/vägg. Beroende på hur det blev så:

1) Karm och kakel i nivå = vanligt dörrfoder.
2) Kakel går utanför karm upp till 12 mm = klackfoder
3) Kakel går utanför karm 12-25 mm = karmen salas ut först med lämplig smyglist, vanligt foder
4) Kakel går utanför karm mer än 25 mm = snyggast att skippa foder och istället kakla mot karmen, man sätter tillskurna plattor i smygen och lägger en gersågad kakellist i kanterna
5) Specialfall, karm går utanför kakel = klackfoder som man "vänder på".

Tackar för svaren, naturligtvis är det ju rätt mycket en smaksak hur man vill ha det men jag var lite orolig för om det fanns några för/nackdelar m.a.p. tätskiktet.

I vårt fall hoppas jag att kakel och karm hamnar i nivå så att man kan lägga vanligt dörrfoder.
Just nu är det ca 12mm mellan gips och karm, får se om fix + kakel bygger så mycket.

/m

Exempel på foderlösning med klackfoder (2) och med kaklad smyg (5)(bilden är felvänd)

• P6150717.jpg
    Skapa konto
  • P6150718.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
otto.petren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.