Byggahus.se
Har vi några plattsättare här på forumet?? vad ska man köpa för märke på en sådan där kakelkap/skärare om man vill ha lite kvalite ?? kommer nog använda den flitigt ett tag framöver....
 
Var på tjejkväll på Bauhaus häromkvällen. Där sa de att även de små billiga var bra. Enda problemet var att det kunde vara svårt att få in stora plattor.
 
sigma eller montolit är två bra märken som saluförs av kakel butiker och byggvaruhus...har själv en sigma och är mycket nöjd med den
 
Köpte en sån där billig 399:- variant på Bauhaus.

Den har hållt för åtminstone ett badrumsbygge på 10 kvm.

/Gojan
 
lättare att få problem mad att dem inte knäcker rakt om du köper billigt..har du hård klinkers tex så kanske det slutar med att du får gå och hyra en riktig istället och då står du där med ett dåligt inköp som du köpt i onödan..billigt blir dyrt.

en dyrare har alltid ett andrahandsvärde dessutom..så du kan alltid sälja den..vem gör sig besväret att köpa en begagnad sämre variant..INGEN..satsa på kvalitet..det lönar sig alltid..det är mitt tips ;) :)
 
Vattenkap då, duger biltemas där eller??
 
ja den kan nog duga fast dom små vattenkaparna tar litet tag att äta sig igenom så du spar mycket tid genom att köpa en vanlig där man ritsar och knäcker..det står även i bruksanvisningen till dom små vattenkylda kaparna att dom inte är anpassade för tjockare klinkerplattor även om det går och pressa dom lite..små vattenkapar är mest till för kakel vid de tillfällena som man måste skära av typ en cm i kanten då detta ej går att göra med kakelknäckarna..men om man planerar badrummet bra i förväg kan man slippa centmetersskärningar..men det är ju bra att ha verktyg så varför inte köpa en sådan också..ska man göra ett badrum för 30 000 så är 2000kr inga pengar för bra verktyg.speciellt inte eftersom du kan få ut halva nypriset vid försäljning av dessa när du är klar. ;)

jag använder mig av sigma 6a som klarar 30 plattor ca 800 kr
"emil"vattenkyld  ca  1200kr
diamant klinga till vinkelslip    från 75kr och uppåt

 
Hade nog tänkt köpa båda kaparna isåfall... får leta efter nån här i stan som säljer Sigma o Emil kapen till vettig peng. Någon som vet någon site som säljer dessa ???

Lånade en emil igår för att kapa just centimeter kapningar, gick ju jävligt smidigt.
 
ja... det kan ju vara bra med vinklingsfunktionen om man vill få snygga ytterhörnor typ vid övergång till fönstersmygar utan att använda plastlister..så det kan nog vara ett bra köp.
 
jag menar att på en sådan är det ju "bara" motor och klinga... så det kan väll inte vara dynga?
 
Jag har kört 17 kvadrat vägg med den här för 99 spänn på Biltema och det har fungerat utmärkt (jag kanske har haft tur :p)

16-500_l.jpg

// Lidman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.