Byggahus.se
Jag har idag eluttag på väggen till mitt garage.
Bredvid detta sitter en kabelvinda som mest används till motorvärmare vintertid, svår att få in när det är kallt.

Jag har i dagarna bytt panel och har således monterat ned kabelvindan så att enbart eluttaget sitter kvar.

Jag fick en fundering.
Varför inte ha slangvindan på insidan av garageväggen med kabeln genom väggen och enbart ha själva kontakten på utsidan vägg.

Någon som har detta? Bilder kanske.
Är det godkänt?
 
E
T Terminater skrev:
Jag har idag eluttag på väggen till mitt garage.
Bredvid detta sitter en kabelvinda som mest används till motorvärmare vintertid, svår att få in när det är kallt.

Jag har i dagarna bytt panel och har således monterat ned kabelvindan så att enbart eluttaget sitter kvar.

Jag fick en fundering.
Varför inte ha slangvindan på insidan av garageväggen med kabeln genom väggen och enbart ha själva kontakten på utsidan vägg.

Någon som har detta? Bilder kanske.
Är det godkänt?
Du vet vad vi tycker om vindor. Är den inte uyrullad blir den varm dessutom om du börjar köra lite laster vilket du kommer.

Jag trodde bilen skulle stå i garaget, kanske är där fullsatt. Som tillfällig lösning kan det kanske fungera, men vi är inte överförtjust i tanken.

Du ska ju ändå ha dit en laddbox, kanske lika bra att planera för detta och göra en ordentlig installation.

Annars borde väl sladden räcka om du sätter ett utvändigt?
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Du vet vad vi tycker om vindor. Är den inte uyrullad blir den varm dessutom om du börjar köra lite laster vilket du kommer.

Jag trodde bilen skulle stå i garaget, kanske är där fullsatt. Som tillfällig lösning kan det kanske fungera, men vi är inte överförtjust i tanken.

Du ska ju ändå ha dit en laddbox, kanske lika bra att planera för detta och göra en ordentlig installation.

Annars borde väl sladden räcka om du sätter ett utvändigt?
Jag har testat hoprulladesladdvindehypotesen genom att koppla in en 3kV värmefläkt i åtta timmar. Vindan blev inte ens ljummen. Så där finns nog en viss säkerhetsmarginal.
Drar du kabeln genom ett VP:rör eller dylikt, så risken för skador på slangen minimeras, fungerar det säkert i praktiken.
Jag har för mig att ämnet med sladd genom vägg, varit uppe förut och att det ogillades av eleliten för att sladden inte kunde avlägsnas utan att en av kontakterna skruvade loss och därför inte kunde betraktas som förlängningssladd, utan som fast installation.

Staffans
 
  • Gilla
Terminater
  • Laddar…
3kV har du högspänningsuttag...
Skämt och sido...
Tvivlar ändå lite på dina uppgifter.
3kW menar du säkert. Vad har du för säkring? Vad har du för värmefläkt på 3kW och 230v är inte vanligt förekommande....
Men det är fortfarande vansinnigt att köra den effekten på en ihoprullad vinda.
Och uttag som änvänds för att mata en förbrukare utomhus ska helt enkelt sitta på utsidan.

Jag avråder starkt TS att ha vindan och uttaget på insidan för att sedan dra ut sladden genom väggen.
Och ha en vinda till motorvärmare är inte lämpligt.
Bättre ett riktigt uttag nära där bilen parkeras.
Och givetvis ska uttaget till bilen skyddas av jordfelsbrytare.

Ps att kabeln är svårt att få in på vintern beror på att den blir stel av kylan. Det hjälper inte att ha vindan på insidan. Kabeln blir lika kall om du drar ut den i kylan... Så det är med stor sannolikhet kabeln som "kärvar" inte vindan....
 
  • Gilla
puttrix och 1 till
  • Laddar…
Tack för era kommentarer.

Garaget är fullt med annat tyvärr.
Kabelvindan blir helt utdragen när vi använder motorvärmare så ingen risk att den är ihoprullad.

Inga bilder på kabelvinda på insidan?
 
En kabel som blir styv i kyla är oftast olämplig att använda i kyla. Pvc isolering spricker om man böjer den i kallt tillstånd.
 
Staffans2000
H HSP skrev:
3kV har du högspänningsuttag...
Skämt och sido...
Tvivlar ändå lite på dina uppgifter.
3kW menar du säkert. Vad har du för säkring? Vad har du för värmefläkt på 3kW och 230v är inte vanligt förekommande....
Men det är fortfarande vansinnigt att köra den effekten på en ihoprullad vinda.
Och uttag som änvänds för att mata en förbrukare utomhus ska helt enkelt sitta på utsidan.

Jag avråder starkt TS att ha vindan och uttaget på insidan för att sedan dra ut sladden genom väggen.
Och ha en vinda till motorvärmare är inte lämpligt.
Bättre ett riktigt uttag nära där bilen parkeras.
Och givetvis ska uttaget till bilen skyddas av jordfelsbrytare.

Ps att kabeln är svårt att få in på vintern beror på att den blir stel av kylan. Det hjälper inte att ha vindan på insidan. Kabeln blir lika kall om du drar ut den i kylan... Så det är med stor sannolikhet kabeln som "kärvar" inte vindan....
"Rättstavaren". Eller möjligen min lilla hjärna, är boven. 3kW är effekten om jag inte minns käpprätt fel. 1, 2 kW, eller båda tillsammans.
En hederlig Elektro standard. Uttaget finns på en statlig verkstad, där jag jobbade. Hade en sladdvinda där det som vanligt är, varnades för att ha den ihoprullad vid drift. Något jag givetvis ville testa.:D
https://images.app.goo.gl/wN93SyQKKSErT3Eq6

Staffans
 
Det är väl självklart att man inte får in bilen i garaget? Där har man ju verktyg och cyklar och kartonger med okänt ursprung och innehåll...

Men det går att bygga dit en genomföringsöppning för elkabel eller tryckluft, men det hade varit mycket enklare om du gjorde det i anslutning till fasadarbetet... Men jag håller även med om att problemet verkar vara relaterat till fel material på kabeln. För om hela kabelvindan är utrullad så har jag svårt att se hur det skulle bli enklare att rulla upp den bara för att hållaren är inomhus?

Du har inte funderat på en elstolpe intill bilen? Då slipper du den långa sladden varje gång menar jag.
 
Exakt, cyklar, verktyg, gräsklippare mm. Det är fullt :)

Hela min idé var att det ska bli snyggare på utsidan. Då hamnar jag på plus hos frugan också, mkt viktigt :)

Eftersom den inte går in i vindan på vintern hänger kabeln fullt utanpå garageväggen.

Tänkte också att ifall vindan inte drar upp sladden på insidan kan jag ju bara trycka in kabeln i mitt "nya" hål så slipper jag se kabeln på utsidan. Hänger/ligger bara löst på insidan.
Kan ju i det läget i för sig skippa vindan helt och bara köra med förlängningdkabel genom vägg.

Tack för alla input hittills!
 
Men om du har så långt avstånd mellan eluttaget och bilen att du behöver en vinda, år det inte läge att överväga att sätta upp en stolpe med motorvärmaruttag lite närmare bilen istället?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är inte långt, vi pratar ett par meter. Men för långt för att sladden till värmaren ska räcka. Stolpe finns det inte plats för tyvärr
 
Staffans2000
Ett par meter!
Häng upp den på väggen då. Klagar frun på det, är det nog lägga att börja fundera på ett byte till en mer lämplig modell.

Staffans
 
Ska överväga det!

Men tänkt hur en kall hård sladd ser ut på en krok på väggen.
Den går mer åt sidorna än neråt.
Ser förjävligt ut.

Jag ska grotta vidare med detta och en kall ikväll!
 
Blir sladden hård då den blir kall kanske du ska byta sladd till en som tål kyla?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Men det är väl så att både Calix och DEFA har plastsladdar till de här specialkontakterna.
Jag tror det finns 5 meters att införskaffa.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.