Hej! Jag grävde i min trädgård för att sätta plint och stötte på det här. Vet någon vad detta kan tänkas vara? MVH LASSE

• Hand pekar på orange kabel i jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara slarvigt nedgrävd opto-fiber för bredbandet?

Det är en fiberslang/duct. Och man ser märkbandet sticka upp i jorden.
Så var försiktig. På vilket djup fanns den?

Ska ju egentligen ligga inne i ett kabelskyddsrör med grön markering. Då är det ingen risk att man gräver av det med spaden.

J Josth skrev:
Ska ju egentligen ligga inne i ett kabelskyddsrör med grön markering. Då är det ingen risk att man gräver av det med spaden.
Nej, normalt är att ducten läggs direkt utan kanalisation som på bild, gäller även utanför fastighet. Sedan kan/bör/ska det finnas ett markeringsband som kan vara orange eller grönt, orange är det vanligaste.
Har gjorts olika under de tjugo år det rullats ut FTTH och först de senaste åren enligt Robust fiber, om man nu följer det.

A AndersS skrev:
Det är en fiberslang/duct. Och man ser märkbandet sticka upp i jorden.
Så var försiktig. På vilket djup fanns den?
Cirka 25 cm

Olika nätägare har tydligen olika praxis. Elnätsbolaget som ansvarar för stadsnätet här har tillhandahållit gröna kabelskyddsrör sedan 20 år tillbaka i tiden.

J Josth skrev:
Olika nätägare har tydligen olika praxis. Elnätsbolaget som ansvarar för stadsnätet här har tillhandahållit gröna kabelskyddsrör sedan 20 år tillbaka i tiden.
Kan så vara men extremt få, jag känner bara till de stora nätägarna och Robust fiber. Det förekommer/vanligt idag vid nyproduktion att man lägger ned kanalisation och då används den för att dra duct.

Å Åke11 skrev:
Cirka 25 cm
Då är det "ok", så var bara försiktig och dra upp märkbandet så det hamnar ovanför, finns det metalltråd i märkbandet se till att den är hel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.