Byggahus.se
Behöver hjälp med att optimera instängningarna på min fjärrvärme, ärtor jag sänkte tempgivaren i våras när det var varmare ute och (för) varmt inne. Nu när temperaturen sjunker är det kyligt inne och jag överväger att dra upp tempgivaren ett snäpp, men är det bättre att justera kurvans lutning? Så långt jag kan läsa mig till verkar den stå väldigt lågt?
 
  • Reglagepanel för något, möjligen en värmepump: timer, termostater, knappar och indikatorlampor. Danfoss logo synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det är milt ute är det förskjutningen av värmekurvan man ska ändra på. Ändra t.ex .från -4 till -2 och prova ett par dygn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Syster.K
  • Laddar…
S Syster.K skrev:
Behöver hjälp med att optimera instängningarna på min fjärrvärme, ärtor jag sänkte tempgivaren i våras när det var varmare ute och (för) varmt inne. Nu när temperaturen sjunker är det kyligt inne och jag överväger att dra upp tempgivaren ett snäpp, men är det bättre att justera kurvans lutning? Så långt jag kan läsa mig till verkar den stå väldigt lågt?
Jo nu har du även valt klockstyrning samt -4 grader förskjutning och det är mycket.
Jag kör min i solläget och +1 eller 0 grad så brukar det bli bra.
 
  • Gilla
Syster.K
  • Laddar…
Eftersom alla taggar på urverket är intryckta mot mitten så är det bättre att ställa vredet på "sol".

Bra utgångsläge är +-0 på förskjutningen och kurvlutningen på 0,8.
Försök att justera in bägge när temperaturen pendlar runt 0⁰.

Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Parallellförskjutningen ändras om det "konstant" är för kallt/varmt inne oberoende utetemperaturen.


Steg1
Injustering av KV-värdet/förinställningen på varje radiator mm.

Steg2
Ställa in kurvlutningen & parallellförskjutningen

Steg3
Montera termostaterna och justera in de så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
 
  • Gilla
Syster.K
  • Laddar…
Tack! Tror nog det var -2 jag hade förra vintern så ska prova det och solläget. Det lilla reglaget (till vänster om den röda lampan) trodde jag var värmekurvan, är inte den ovanligt lågt inställd?
 
S Syster.K skrev:
Tack! Tror nog det var -2 jag hade förra vintern så ska prova det och solläget. Det lilla reglaget (till vänster om den röda lampan) trodde jag var värmekurvan, är inte den ovanligt lågt inställd?
Jo att man kör solläget bygger då även på att man har fungerande termostater på sina element.
Men "Sol" och "O" är standardläget, sen är hus då olika.

Jag ska kolla på min och även leta upp manualen.
 
P paralun skrev:
Jo att man kör solläget bygger då även på att man har fungerande termostater på sina element.
"Sol" har ingenting med om det finns termostater på radiatorerna eller inte.
Med rätt injusterat värmesystem så stryper normalt inte någon termostat på radiatorerna.

"Sol" = Konstant komforttemperatur
"Måne" = Konstant spartemperatur
"Klocka" = växlar mellan de två ovan
"Hand" = Handmanövering, frysskyddet bortkopplat
"Standby" = Bevakning, frysskyddet aktivt
 
Demmpa Demmpa skrev:
"Sol" har ingenting med om det finns termostater på radiatorerna eller inte.
Med rätt injusterat värmesystem så stryper normalt inte någon termostat på radiatorerna.

"Sol" = Konstant komforttemperatur
"Måne" = Konstant spartemperatur
"Klocka" = växlar mellan de två ovan
"Hand" = Handmanövering, frysskyddet bortkopplat
"Standby" = Bevakning, frysskyddet aktivt
Jo men "sol" är ju ett driftläge med utetemperaturkompensering.
Har man sedan fungerande termostater så "finlirar" man för varje rum dvs ej fullt öppna.
Sen har TS nu manualen och kan styra precis som önskas.
 
P paralun skrev:
Jo men "sol" är ju ett driftläge med utetemperaturkompensering.
Har man sedan fungerande termostater så "finlirar" man för varje rum dvs ej fullt öppna.
Sen har TS nu manualen och kan styra precis som önskas.
"Måne" är också ett driftläge med utetemperaturkompensering men med x⁰ lägre rumstemperatur än "sol"/komforttemperatur.

Huvudjusteringen av flödet/temperaturen på varje radiator bör ske med förinställningen i radiatorventilen, om radiatorventilen saknar förinställning så bör man justera in systemet med returventilen på varje radiator.

Termostaterna bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
 
P paralun skrev:
Manual
[länk]

Mina inställningar i fotot
Toppen, Tack! Ska fördjupa mig manualen ikväll:)
 
Demmpa Demmpa skrev:
"Måne" är också ett driftläge med utetemperaturkompensering men med x⁰ lägre rumstemperatur än "sol"/komforttemperatur.

Huvudjusteringen av flödet/temperaturen på varje radiator bör ske med förinställningen i radiatorventilen, om radiatorventilen saknar förinställning så bör man justera in systemet med returventilen på varje radiator.

Termostaterna bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Jo jag vet men jag tror TS är nöjd nu med manualen... sen är det då tyvärr många som ställer en termostat på max isf att den reglerar. (laborerar med det i annan tråd inkl styrning)
 
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen, som är steg 1 i injusterat värmesystem,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Steg 2 är injustering av centrala reglersystemet, tex Danfoss ECL110M.

Steg 3 är eventuellt montering av termostater på radiatorer/gv-slingor samt injustering så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.


När man har gjort ovan tre stegen i rätt ordning så kommer framledningstemperaturen att vara så låg som möjligt vid varje enskilt tillfälle samt att värmetillförseln via radiatorerna stryps när rummet värms via extern värmekälla.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
S Syster.K skrev:
Behöver hjälp med att optimera instängningarna på min fjärrvärme, ärtor jag sänkte tempgivaren i våras när det var varmare ute och (för) varmt inne. Nu när temperaturen sjunker är det kyligt inne och jag överväger att dra upp tempgivaren ett snäpp, men är det bättre att justera kurvans lutning? Så långt jag kan läsa mig till verkar den stå väldigt lågt?
Om du inte fixat problemet än. Här får du en instruktion för att justera reglerakurvan för konstant temperatur inomhus.
 
  • Grafik över rumstemperatur mot utomhustemperatur med olika reglerkurvor för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.