Har använt Jula Meec Multiseries hemma när jag byggt och är imponerad över hållbarheten.
Batterierna är som vanligt dyra.

Såg nu att Biltema fått en egen serie, Multix, och maskinerna är väldigt lika Meec, men med billigare batterier.

Är det möjligen samma OEM-produkter?

Själv har jag Lidls Parkside som budget.....
Där följer laddare och batteri med alla verktyg...
Och prisbilden är som andra utan medföljande batteri.
Nackdelen är väl om nått går sönder....
3års garanti men man får pengar tillbaka och står ändå utan verktyg

Samma fråga som kallabaz inledde tråden kring.

Julas 18v multiseries och Biltemas MultiX är väldigt snarlika, både verktyg och batterier.

Till exempel skruvdragaren:
https://www.biltema.se/verktyg/multix/multix-18v/borr-och-skruvdragare-dd-18v-2000043403

https://www.jula.se/catalog/verktyg...tteridrivna-skruvdragare/skruvdragare-012273/

Känns väldigt mycket som samma tillverkare för butiker som vill ha "eget" billigt varumärke... Någon som vågat testa om de är kompatibla?

Borde nästan köpa någon billigaste på biltema och testa med något gammalt batteri...

Kanske kan ta med ett till butiken och testa. Borde finnas maskiner uppe i Biltemas butiker.

Niklasloow Niklasloow skrev:
Kanske kan ta med ett till butiken och testa. Borde finnas maskiner uppe i Biltemas butiker.
"Oj den brinner!!"

• Gilla
Lydicke
  • Laddar…
Är det samma spänning lär det inte brinna. Har bytt celler i ackarna/batterierna tidigare när stora 12V var standard. Kan krävas lite våld att öppna och lim för att stänga.

K kallabaz skrev:
Har varit inne på samma tanke. Meec har bredare sortiment, kör själv Biltema.

Batterierna över lag är väldigt lika för de flesta budgetmärken men vad jag kan få fram utan att fysiskt prova är att det finns små skillnader i infästning.

Kunde kanske gå att modifiera ett batteri att passa annat märke så länge det är samma poler. Men jag hade hellre sett nån adapterplatta så samma batteri kunde köra olika tillverkares maskiner. Finns t ex mellan Bosch och Makita m fl.

K kallabaz skrev:
Har använt Jula Meec Multiseries hemma när jag byggt och är imponerad över hållbarheten.
Batterierna är som vanligt dyra.

Såg nu att Biltema fått en egen serie, Multix, och maskinerna är väldigt lika Meec, men med billigare batterier.

Snubblade in på den här tråden igen.
Har gjort lite mer efterforskning, bl a slaktat ett Biltemabatteri och konstaterat att det är samma batteri som används av ett företag som heter Güde och som tillverkar batteriverktyg som är väldigt lika Biltemas.
Däremot passar inte meecs batterier med Biltemas.
https://www.guede.com/tw.php?g=Haus-Werkstatt&a=95251000

Men för den som vill ha bredare sortiment än Biltemas så finns Güdes verktyg på t ex Amazon.
Dessutom har de en variant av 36V verktygen genom att de kör dubbla 18V batterier.

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Tååmten Tååmten skrev:
Snubblade in på den här tråden igen.
Har gjort lite mer efterforskning, bl a slaktat ett Biltemabatteri och konstaterat att det är samma batteri som används av ett företag som heter Güde och som tillverkar batteriverktyg som är väldigt lika Biltemas.
Däremot passar inte meecs batterier med Biltemas.
[länk]

Men för den som vill ha bredare sortiment än Biltemas så finns Güdes verktyg på t ex Amazon.
Dessutom har de en variant av 36V verktygen genom att de kör dubbla 18V batterier.
Intressant. Snabb koll verkar som att Jula har de flesta av de produkterna som Güde har på sidan och till och med några jag inte kan hitta hos Güde 18v, till exempel sänksågen, jordfräsen... Men oavsett så är det ju trevligt att veta att det finns alternativ inköpsplats om Jul skulle sluta med någon produkt, eller den man vill ha inte finns i lager.

Har du testat och bekräftat att de fungerar med samma batterier?

Redigerat:
Kneppe Kneppe skrev:
Intressant. Snabb koll verkar som att Jula har de flesta av de produkterna som Güde har på sidan och till och med några jag inte kan hitta hos Güde 18v, till exempel sänksågen, jordfräsen... Men oavsett så är det ju trevligt att veta att det finns alternativ inköpsplats om Jul skulle sluta med någon produkt, eller den man vill ha inte finns i lager.

Har du testat och bekräftat att de fungerar med samma batterier?
Tror att du missförstått 🤔 Tååmten skriver att Biltema & Güde använder samma batteri och att Meec inte passar med Biltemas verktyg.

Således bör du inte kunna använda Meec's (Jula) batterier med Güdes verktyg och vice versa.

B Bästerortarn skrev:
Tror att du missförstått 🤔 Tååmten skriver att Biltema & Güde använder samma batteri och att Meec inte passar med Biltemas verktyg.

Således bör du inte kunna använda Meec's (Jula) batterier med Güdes verktyg och vice versa.
Ja, det har du helt rätt i, läste lite för snabbt där. Attans. :(

Men produkterna Güde / Jula är även de närmast identiska. Så sannolikt enbart skillnader i fäste för att hålla icke-kompatibla.

Kneppe Kneppe skrev:
Ja, det har du helt rätt i, läste lite för snabbt där. Attans. :(

Men produkterna Güde / Jula är även de närmast identiska. Så sannolikt enbart skillnader i fäste för att hålla icke-kompatibla.
Kan inte uttala mig om det. En underligheter jag fann var att det på Biltema batteries kretskort fanns en rund strömkontakt som var täckt med batteriets kåpa medan Güde -batterier hade den kontakten synlig.
Däremot vill jag minnas att polerna på batterierna Jula - Biltema inte stämde så Det bör vara anban elektronik invändigt.

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Försöker lyfta lite...

Jag är Dewalt-frälst sedan länge och ganska investerad i detta sortimentet...
Jag har adapter till bla gamla 18v Dewalt och Ryioby-maskiner som funkar OK.
En kollega har meddelat att man kan modifiera Meec och köra Dewalt-batteri någorlunda OK

Även biltema har ju kostnadseffektiva maskiner, men hittar inga färdiga adaptorer mellan Biltema/Güde för Dewalt-batterier, någon som sett något sådant ?

Will även minnas att när jag försökte undersöka detta själv för något år sedan hittade någonstans att typ "WorX" eller något liknande som fanns i USA var samma produkter, men hittar inte igen och kan bekräfta det...

Så åter till frågan:
Någon som hittat färdiga Batteri-adapter till/från Biltema Multi X ?

Tååmten Tååmten skrev:
Kan inte uttala mig om det. En underligheter jag fann var att det på Biltema batteries kretskort fanns en rund strömkontakt som var täckt med batteriets kåpa medan Güde -batterier hade den kontakten synlig.
Däremot vill jag minnas att polerna på batterierna Jula - Biltema inte stämde så Det bör vara anban elektronik invändigt.
Det låter rimligt. Denna https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/skruvdragare/borr-skruvdragare-12-v-2000043741 skruvdragare laddas så från biltema. Kanske går att ladda MultiX batterierna den vägen om man gör hål plasten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.