Har en vägguttagsprovare med testknapp för jordfelsbrytare. Sätter jag i den rättvänt får jag trycka på testknappen 2-3 gånger för att jordfelsbrytaren ska lösa ut. Sätter jag i den upp och ner så löser den ut direkt vid första knapptrycket. Garaget har en egen central där kvittar det hur jag sätter i den. Den löser direkt vid första knapptryck. Vad är felet vid det första exemplet
Du har väl nollan på samma sida i garaget som en del uttag i huset. När du vänder på provaren så att "testknappen" gör kontakt mellan fas och jord löser den mycket lättare än om du vänder provaren så att du "kortsluter" mellan nolla och jord. Så jag ser inga konstigheter. På en del provare kan man se vilket "stift" fas resp nolla finns.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Om den är vänd så att testströmmen blir nolla- jord istället för fas - jord. Så blir det beroende av vilka andra förbrukare som är igång, inkopplade på jordfelsbrytaren ifråga.
Men om du vänder den fel, så brukar de indikera något i stil med fas-nolla växlade, vilket alltså inte är något fel, men det kan påverka jorfelsbrytartesten.
Men om du vänder den fel, så brukar de indikera något i stil med fas-nolla växlade, vilket alltså inte är något fel, men det kan påverka jorfelsbrytartesten.
Om den är kopplad nolla-jord borde den inte lösa ut alls.
Jo den löser ut om det finns annat som belastar samma Jordfelsbrytare.D Daniel 109 skrev:
Men är det en liten belastning kan det vara en viss fördröjning, eller händer inget!
Jag skulle göra en demonstration för en lägenhetsägare att JFB funkar när jag kortslöt nolla-skyddsjord, det hände inget!!! Jag tänkte ”Va Nu”??. Men efter några sekunders betänketid tände jag en bygglampa 500W
Och nu löste JFB direkt vid kortis nolla-jord.
Kontakt nolla och jord är ju ett jordfel precis som kontakt fas och jord, så flyter det ström i nollan kommer en del av den strömmen att ledas över till jord. Men är det låg ström i nollan kan det bli så lite att JFB inte löser ut.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Jag är också lite undrande. Nu vet jag inte exakt hru de här testarna är konstruerade.
Men om vi antar att den är gjord för att leda en ström på ca 30 mA från fas till jord när testknappen trycks in. Då skulle det betyda att den har en resistor på ca 7,5 kohm, som kopplas fas-nolla av knappen.
Om man då istället vänder den så att det alltså ligger 7,5 kohm mellan nollan och jord. och om vi tänker oss att nollan ligger 1V över jorpotential, pga stora strömmar från någon apparat. Då borde det bara bli en ström på mindre än 0,2 mA. Det borde inte lösa ut jordfelsbrytaren.
Men jag antar att testaren är konstruerad på något annat sätt.
Men om vi antar att den är gjord för att leda en ström på ca 30 mA från fas till jord när testknappen trycks in. Då skulle det betyda att den har en resistor på ca 7,5 kohm, som kopplas fas-nolla av knappen.
Om man då istället vänder den så att det alltså ligger 7,5 kohm mellan nollan och jord. och om vi tänker oss att nollan ligger 1V över jorpotential, pga stora strömmar från någon apparat. Då borde det bara bli en ström på mindre än 0,2 mA. Det borde inte lösa ut jordfelsbrytaren.
Testknappen lär inte orsaka kortslutning mellan fas och jord....L Leif i Skåne skrev:Jo den löser ut om det finns annat som belastar samma Jordfelsbrytare.
Men är det en liten belastning kan det vara en viss fördröjning, eller händer inget!
Jag skulle göra en demonstration för en lägenhetsägare att JFB funkar när jag kortslöt nolla-skyddsjord, det hände inget!!! Jag tänkte ”Va Nu”??. Men efter några sekunders betänketid tände jag en bygglampa 500W
Och nu löste JFB direkt vid kortis nolla-jord.
Precis så är de konstruerade. Har svårt att se att en sådan testare skulle lösa JFB mellan N och jord, däremot ska JFB lösa omedelbart om man vänder testaren L mot jord.H hempularen skrev:Jag är också lite undrande. Nu vet jag inte exakt hru de här testarna är konstruerade.
TS, det finns instrument som testar en JFB, ett autotest. Då kör den 0,5xIn, 1xIn och 5xIn i både negativ och positiv halvperiod i högst 300ms. JFB ska då frånkoppla inom föreskriva tider. Vid 0,5xIn ska den inte frånkoppla, vid 1xIn inom 300ms, vid 5xIn kan jag inte tiden. Vid 1xIn löser normalt en ny JFB på cirka 20ms. Jag skulle få denna JFB uppmätt, den kan vara defekt.
In=30mA i de flesta fall.
Om du talar om vad för sorts provare du har kan det blli enklare att svara.E elben skrev:Har en vägguttagsprovare med testknapp för jordfelsbrytare. Sätter jag i den rättvänt får jag trycka på testknappen 2-3 gånger för att jordfelsbrytaren ska lösa ut. Sätter jag i den upp och ner så löser den ut direkt vid första knapptrycket. Garaget har en egen central där kvittar det hur jag sätter i den. Den löser direkt vid första knapptryck. Vad är felet vid det första exemplet
Vid 5 x In är tiden max 40 ms men nu är det väl inte så troligt att TS har sån utrustning att testa med som ger mätvärden osv.J Johan456 skrev:Precis så är de konstruerade. Har svårt att se att en sådan testare skulle lösa JFB mellan N och jord, däremot ska JFB lösa omedelbart om man vänder testaren L mot jord.
TS, det finns instrument som testar en JFB, ett autotest. Då kör den 0,5xIn, 1xIn och 5xIn i både negativ och positiv halvperiod i högst 300ms. JFB ska då frånkoppla inom föreskriva tider. Vid 0,5xIn ska den inte frånkoppla, vid 1xIn inom 300ms, vid 5xIn kan jag inte tiden. Vid 1xIn löser normalt en ny JFB på cirka 20ms. Jag skulle få denna JFB uppmätt, den kan vara defekt.
In=30mA i de flesta fall.
Tack! Nej jag menade att TS skulle ringa in en elektriker med rätt kunskaper. Jag kanske missade den detaljen... eller har inte alla en Eurotest 61557 i byrålådan!!??GK100 skrev:
En sån provare har inga direkta finesser kopplar bara in motstånd med knappen och skillnaden när du vänder den kan bero på normal spridning för ingående komponenternas värden. Det kan även tyda på att JFB inte löser vid korrekta värden på felström som Johan skrev tidigare så att du tar hjälp av någon med riktigt instrument vore bra då får du det utrett. Din typ enkla provare brukar ofta ligga relativt högt i sin testström så det är inte osannolikt att din JFB är lite seg och det är inte bra men den reagerar ju trots allt. Hur är det med testknappen på JFB löser den direkt då?E elben skrev: