Efter befintlig elcentral har jag monterat ny central med förmonterad JFB, separerade skenor för PE/Nolla. Nolla hämtad från PE genom JFB vidare till Nollskena. Nu min fråga ! Skall även förbindning mellan PE och Nollskena frånskiljas i den äldre centralen ? Problem uppstår väl om JFB skulle lösa ut då Nollan försvinner i äldre centralen.

Du måste beskriva lite noggrannare vad du skall göra. Skall jordfelsbrytaren skydda även den gamla centralen? I så fall så skall noll och jordskena separeras även där. Du måste vara säker på att nollan bryts av jordfelsbrytaren till de grupper som den skyddar. Absolut inga andra.

• Gilla
petersv
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du måste beskriva lite noggrannare vad du skall göra. Skall jordfelsbrytaren skydda även den gamla centralen? I så fall så skall noll och jordskena separeras även där. Du måste vara säker på att nollan bryts av jordfelsbrytaren till de grupper som den skyddar. Absolut inga andra.
Endast den nya centralen skall skyddas med JFB för ett bubbelbadkar, JFB är ju färdigmonterad med delade skenor PE/N. Har
nu dragit PEN till nya centralens PE genom JFB till Nollskena som är förbunden med gamla centralens nollskena (som är odelad). JFB är en 4 polig, men endast en fas används, skall väl fungera ändå ? Jag skulle vilja dra nollan från JFB direkt till förbrukaren eller har jag fel ?

Du ska inte koppla ihop nya och gamla nollskenan med varandra.

Mikael_L
H HYL skrev:
Endast den nya centralen skall skyddas med JFB för ett bubbelbadkar, JFB är ju färdigmonterad med delade skenor PE/N. Har
nu dragit PEN till nya centralens PE genom JFB till Nollskena som är förbunden med gamla centralens nollskena (som är odelad). JFB är en 4 polig, men endast en fas används, skall väl fungera ändå ? Jag skulle vilja dra nollan från JFB direkt till förbrukaren eller har jag fel ?
Jag förstår faktiskt inte hur du menar.

Det jag tror jag förstod låter riktigt tokfel.

Rita upp en bild.
Gör du fel här så blir det dyrt för dig, kan jag lova.

O
H HYL skrev:
Har nu dragit PEN till nya centralens PE genom JFB till Nollskena som är förbunden med gamla centralens nollskena (som är odelad).
Helt fel. Dina frågor och antaganden är som Mikael skriver helt tokiga och det här är farliga saker! Jag rekommenderar starkt att du antingen spenderar ordentligt med tid här i forumet och skriver och visar bilder på hur du har tänkt att göra eller ändå bättre faktiskt anlitar ett proffs

Det finns två sätt att ansluta det här korrekt:

1. Från PEN i den första centralen drar du en PEN till den andra centralens PE-skena. Den ledaren måste vara minst 10kvmm enligt tvingande regler, men kan behöva vara grövre beroende på dimensionering. Ledaren skall vara gulgrön genom hela sin längd och ha blå markering i ändarna. Från den andra centralens PE-skena drar du en blå nollledare till ingången på jordfelsbrytaren, och från utgången drar du en blå ledare till nollskenan.

2. Från PE skenan i huvudcentralen drar du en gulgrön ledare för PE till den nya centralen PE skena. Från PE skenan i huvudcentralen drar du även en blå ledare till jordfelsbrytaren i den nya centralen, och från jordfelsbrytaren ansluter du den nya centralens N skena.

Edit: Här kommer någon snart att påpeka att i alternativ 2 så skall minsann nollan anslutas till N-skenan även om båda elektriskt är samma sak eftersom de är sammankopplade och matade med PEN. Det är visserligen sant men det handlar om tydlighet och att minimera framtida fel. Det som kan hända är nämligen två saker. Det ena är att matningen ändras till TN-S med 5-ledare. Kopplat som jag rekommenderat kommer installatören behöva separera skenorna och om det då sitter en blå nolla på PE-sidan är det uppenbart att den behöver flyttas. Resultatet blir rätt! Det hade visserligen blivit rätt om nollan redan satt på N-skenan, men det andra fallet är installation av jordfelsbrytare. Om nollan då redan sitter på nollskenan är det lätt för installatören att helt missa den, och resultatet blir då att man får två jordfelsbrytare i serie vilket inte är bra. Om den istället sitter på PE-sidan måste installatören flytta den och det finns då en större chans att hen reagerar på det och inser att den matar en undercentral och därför skall sitta kvar bredvid PEN. Personligen tycker jag man bör märka upp ledarna i en huvudledning med t.ex. "UC1N", "UC1PE", "UC1L1", osv. Särskilt om fasledarna är av äldre typ, dvs: helt svarta med eller utan markeringar.

H HYL skrev:
Nu min fråga ! Skall även förbindning mellan PE och Nollskena frånskiljas i den äldre centralen? Problem uppstår väl om JFB skulle lösa ut då Nollan försvinner i äldre centralen.
Du skall inte röra den gamla centralen över huvudet taget. Den nya centralen och jordfelsbrytaren har ingenting med den att göra och ingenting som händer i den nya centralen påverkar den gamla.

Enda anledningen till att separera skenorna i den matande centralen är om du antingen byter matning från 4-ledare med PEN till 5-ledare med separat PE och N, eller om du skall installera en jordfelsbrytare.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vilken grovlek är det på ledningarna mellan gamla och nya centralen?
PEN-ledaren måste vara mist 10mm2.
Om det inte är 10mm2 så måste du byta kabel, antingen till en med 10mm2 eller en 5Gx.

Om du byter kabel till 5Gx så ska skyddsjorden gå från gamla centralens jordplint till nya centralens jordplint samt nollledaren från gamla centralens jord-/nollplint (beroende på hur faserna tas) till N-ingången på JFBn i nya centralen och vidare till nollplinten.

A
O Steamboy skrev:
Om nollan då redan sitter på nollskenan är det lätt för installatören att helt missa den, och resultatet blir då att man får två jordfelsbrytare i serie vilket inte är bra.
Jag håller med i sak, men spelar det verkligen så stor roll i en enbostadsanläggning? Faserna till den nya jordfelsbrytaren ligger ju redan efter punkten där eventuell överliggande jordfelsbrytare skulle kunna installeras, så då borde även nollan ligga efter, på N-skenan.

Om man har två JFBer efter varandra (på samma storlek) så är risken stor att den JFB som sitter närmast nätägaren löser ut innan den som sitter närmast förbrukaren, det är inte i den ordning man vill att dom ska lösa ut.

A Emil_K skrev:
Jag håller med i sak, men spelar det verkligen så stor roll i en enbostadsanläggning? Faserna till den nya jordfelsbrytaren ligger ju redan efter punkten där eventuell överliggande jordfelsbrytare skulle kunna installeras, så då borde även nollan ligga efter, på N-skenan.
Oberoende vilken anläggning är det fel att ta nollan där om inte matningen till andra centralen är lagd som en grupp i den första så Steamboy behöver knappast försvara sin edit så mycket. Nu tycker jag TS ska se upp med att ge sig på detta pga som det verkar för svaga kunskaper.

Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Om man har två JFBer efter varandra (på samma storlek) så är risken stor att den JFB som sitter närmast nätägaren löser ut innan den som sitter närmast förbrukaren, det är inte i den ordning man vill att dom ska lösa ut.
Storleken (du menar felströmmen förstås) har inte så stor betydelse heller. Det avgörs mest av vilken som har snabbast mekanism.

nisse123 nisse123 skrev:
nisse123 nisse123 skrev:
Tack Nisse ! Då är allt riktigt från start.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.