Hej.
Har en fundering. Om man har jfb i sin anläggning och kopplar in en extern jfb på ett uttag som t.ex. skall gå till en husvagnsmatning, om det blir ett jordfel på den kabeln som då går till husvagnen, löser den externa jfb eller klipper hela centralen?

Det är enligt min erfarenhet helt slumpartat. Jordfelsbrytarna är gjorda för att bryta vid max 30 mA (det finns de på 300 mA men de brukar inte användas i bostäder) men bryter i princip alltid innan. Så vilken som helst av de två (eller båda) kan bryta vid fel om de är på 30 mA.

Den tillåtna toleransen hos jordfelsbrytare är +0/-50%. Så en 30mA brytare från lov att lösa ut redan vid 15mA men aldrig högre än 30mA.

Så med andra ord är det helt omöjligt att veta? Anledningen att jag frågade är som så att mina svärföräldrar skall ställa en husvagn på granntomten och dra en kabel till vårat hus, men det hade varit surt om vi är borta och nåt händer som gör att jfb löser ut och både dom och vi blir strömlösa med kylar m.m. som stannar.

Varför inte lägga ett uttag utanför er JFB med en enfas JFB på?

Det mest sannolika är nog att båda jordefelsbrytarna löser samtidigt. Det gäller för övrigt även om en skulle vara känsligare (finns ex. 10mA brytare också).

Men ett jordfel är ofta spontant, det går från felfritt till total kortslutning inom några millisekunder. Då kommer alla jordfelsbrytare att börja reagera. Sedan tar det några 10 tals millisekunder innan strömmen faktisk bryts. Men även om en jordfelsbrytare faktiskt bryter lite snabbare så är den andra redan på gång, och kommer att fullfölja sin brytning, även om strömmen redan brutits.

Ja då är det bud på att lägga över en fas utanför jfb så är saken biff. Tackar för hjälpen.

Nej, inte en fas!
Du behöver alla tre faser genom din "vanliga" JFB. Sen tar du en fas till en parallel en-fas JFB bredvid.

Japp det har jag koll på, formulerade mig lite knasigt :o

hempularen skrev:
Det mest sannolika är nog att båda jordefelsbrytarna löser samtidigt. Det gäller för övrigt även om en skulle vara känsligare (finns ex. 10mA brytare också).
Det är inte min erfarenhet. Jag har i åtminstone tre olika situationer mecklat med "seriekopplade" JFBer och i alla fall så har bara en löst. Detta både vid litet jordfel och vid provocerade test (men iofs ingen stum kortslutning). (Klippte hela brygga "J" i Björlanda Kile när jag skruvade in landström i båten. Skulle naturligtvis testa JFBn, men den hann inte innan hela bryggan blev svart. ;) Och ja, vid senare test så visade sig min Siemens JFB fungera u.a.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.