15 154 läst ·
48 svar
15k läst
48 svar
Jordfelsbrytare
Sida 1 av 4
Hej,
På morgonen idag råkade vi åstadkomma en felström här hemma och jordfelsbrytaren slog ifrån.
Så långt var allt som det skulle.
När jag sedan skulle återställa jordfelsbrytaren gick det inte.
Till och med när all spänning var frånkopplad gick det inte att återställa JFB.
Det var bara att byta ut den. Även när jordfelsbrytaren var lös gick det inte att få armen att fastna i det övre läget.
Hur ofta lämnar jordfelsbrytare in?
Vem har högre kvalitet än Hager på sina jordfelsbrytare?
Till saken hör att jordfelsbrytaren har suttit monterad i mindre än två år. I och för sig sitter elcentralen ganska varmt, ovanpå fjärrvärmen som går in ut i radhuset.
Vilken livslängd ska man räkna med på jordfelsbrytare, elektrikern jag pratade med var väldigt överraskad över att jordfelsbrytaren gav upp och sade att han inte hade bytt speciellt många.
På morgonen idag råkade vi åstadkomma en felström här hemma och jordfelsbrytaren slog ifrån.
Det var bara att byta ut den. Även när jordfelsbrytaren var lös gick det inte att få armen att fastna i det övre läget.
Till saken hör att jordfelsbrytaren har suttit monterad i mindre än två år. I och för sig sitter elcentralen ganska varmt, ovanpå fjärrvärmen som går in ut i radhuset.
Vilken livslängd ska man räkna med på jordfelsbrytare, elektrikern jag pratade med var väldigt överraskad över att jordfelsbrytaren gav upp och sade att han inte hade bytt speciellt många.
Jag har varit med och installerat lite jordfelsbrytare när vi ROT-rustat lägenheter, dom var av märket GE/Eldon tror jag det var. Kanske 3-5st var trasiga av några hundra. Dom var alltså trasig vid montaget eller strax efter.
Redigerat:
Jag vet inte vad som riktigt hände, men det var en kombination av brödrost och osthyvel. Jag ser inga svetsmärken på prylarna, så det var rätt begränsat.
Jag plockade isär den gamla jordfelsbrytaren när elen fungerade i huset, men jag kunde inte se något. Så garantin är nog förstörd.
Jag plockade isär den gamla jordfelsbrytaren när elen fungerade i huset, men jag kunde inte se något. Så garantin är nog förstörd.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Som sagt kontakta Hager, har uppfattat dem som ett företag som inte låter sådant ske.
Ungefär som killen me rolls royce som försökte få betala reparationen av en knäckt axel. Och RR svarade att det måste vara ett missförstånd, vi har aldrig lagat ngt på din bil, sådant går inte sönder på en RR.
Ungefär som killen me rolls royce som försökte få betala reparationen av en knäckt axel. Och RR svarade att det måste vara ett missförstånd, vi har aldrig lagat ngt på din bil, sådant går inte sönder på en RR.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det var väl det vanliga att brödet fastnat.
Om JFB, min näst äldsta av 13 st gick inte att återställa efter ett jordfel men den var gammal och inte Hager.
Protte
Om JFB, min näst äldsta av 13 st gick inte att återställa efter ett jordfel men den var gammal och inte Hager.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Grävde du upp mackan ur brödrosten med en osthyvel :@
Hur länge väntade du innan den byttes ut?magnu skrev:Hej,
I Hagers monteringsanvisning/fakta står det att det i sällsynta fall kan uppstå att
reläet avmagnetiseras och man kan behöva vänta i 10-30min innan man kan återställa
Oups det hade jag missat, men den var fortfarande trasig 2 timmar efter att den hade tackat för sig.tomlan skrev:
Man hade kanske kunnat laga den med en defluxer. För jag kunde inte se något som hade gått sönder när jag plockade isär den.
Vi ska se, jag kan kanske lägga upp en bild på den imorgon.
Angående hur det gick till, så stod jag i duschen när det blev mörkt.
Men jag fick ju svarte petter att se till att det fungerade.
Det hade nog snarare gjort saken ännu sämre, om det nu kan bli sämre.magnu skrev:
Är det inte bara den mekaniska uppklinkningsmekanismen som felar.
Har du skött test och motioneringsrutinen?
Det är väl ett bra sätt att aldrig behöva få några reklamationer.GK100 skrev:
På klisterlappen står det
5. TESTKNAPP
Prova jordfelsbrytaren var 6:e månad genom att trycka på testknappen under max 2 sekunder.
Visst, ska man föra loggbok också eller kalla på elektriker som testar anläggningen? Bara för att kunna visa att man testat produkten!
Men kontentan är följande:
1 Det viktigaste var att brytaren slog ifrån
2 Att den inte gick att återställa var jag mindre imponerad av.
Men den nya blev en Hager igen.
Men är Hager Top of the Line eller är kanske ABB bättre?
Handen på hjärtat hur många provar sin JFB 2 gånger om året.
I varje fall provade jag mina två extra till kyl o frys idag
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Schemalägg det med påminnelse i telefonen 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är ju skitenkelt att trycka på knappen men sedan får man springa runt och justera alla nätdrivna klockor, nä det blir inte var 6:e månad.
Protte
Protte