Byggahus.se
Hej
Vill komplettera min gamla proppcentral med en jordfelsbrytare men den ska inte skydda hela
anläggningen utan bara tre laster tvättmaskin torktumlare och eluttag i badrum med varsin separata
säkring kan den kopplas enligt ritning?
 
  • Inkoppling JFB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, visst kan det göras så - men varför inte ansluta på fasskenorna och spara en grupp i centralen?
 
mexitegel skrev:
Ja, visst kan det göras så - men varför inte ansluta på fasskenorna och spara en grupp i centralen?
...vill ha kabeln avsäkrad kanske...;)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag tog i och för sig för givet att hela centralen är avsäkrad vid huvudsäkringarna.
 
Har väldigt begränsat med plats runt centralen kan få plats med en liten 4 moduls normkapsling
 
Glöm inte att dela upp noll ledarna så att bara dom grupper som ligger över jfbn är anslutna till jfbns noll skena.

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Ja Ok, ska inte koppla något själv ville bara höra om det gick att göra på detta sätt
så inte elektrikern drar en vals att jag måste byta ut hela centralen mot en ny=DYRT
Tack:)
 
mexitegel skrev:
Jag tog i och för sig för givet att hela centralen är avsäkrad vid huvudsäkringarna.
Jo visst men med hur mycket..... ;)
 
woodii skrev:
Ja Ok, ska inte koppla något själv ville bara höra om det gick att göra på detta sätt
så inte elektrikern drar en vals att jag måste byta ut hela centralen mot en ny=DYRT
Tack:)
Det som bestämmer om centralbyte är om noll och jord skenan är delningsbara. Iofs när det bara är tre grupper kan man ju lösa det.

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
En väldigt enkel fråga, varför kan du inte sätta JFB på hela centralen?

I en gängsäkringscentral är det väldigt svårt att fördela JFB på vissa grupper och andra utanför osv.
När det är en gängsäkringscentral så brukar man allt som oftast sätta JFB på allt.

//Patrik
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Ang. bilden, nollan till JFB ska anslutas till nollskenan i centralen. I princip blir detta en 3-fasgrupp som matar 1-fasprylar.
 
OBS att egentligen ska det stå N och inte PE upptill på ritningen, fast jag antar att TS egentligen tänker PEN (kombinerad skena för skyddsjord och nolla, som på en del äldre centraler).

Alltså, OM det finns två (ihopkopplade) skenor där en är för skyddsjordar och en för nollor i centralen, så ska jordfelsbrytarens noll-ingång matas från noll-skenan och inte jordskenan. (Däremot ska jordskenan användas för skyddsjord för uttagen/maskinerna som matas över jordfelsbrytaren)
 
Frågan är varför du vill undanta resten av huset. Skulle det inte fungera med en enda JFB?
 
Kanske bäst med en JFB till hela huset då, hittade följande ritning på kjell.com
fast jag tror inte jag har delningsbar jord/nollskena så det blir nog att byta hela centralen.
 
JFBKjelle.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
itzzniru
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.