Byggahus.se
Hej,

Jag flyttade till min nuvarande lägenhet för ca 1,5 år sedan och har de senaste månaderna haft problem med att jordfelsbrytaren löser ut ibland. De har hänt ett par gånger tidigare men då kunde det vara flera månader mellan gångerna så gjorde ingen större grej av det.

Nu har det dock skett oftare den senaste tiden och det enda samband jag har lyckats hitta är att det verkar ske när man har ugnen/spisen igång och om man samtidigt stänger kylskåpet. De senaste 3 gångerna så har den löst ut precis efter man stängt kylskåpsdörren så misstänker att felet ligger här någonstans. Men det sker inte varje gång utan ca 1 av 20 gånger som detta löser ut jordfelsbrytaren.

Har ni några tips på vart jag ska börja leta för att hitta vad som är fel? Elektriker säger att det troligen är svårt att lokalisera orsaken under ett besök då det sker så sällan så tänkte försöka smala av det lite grann på egen hand först om det är möjligt.
 
Jag tycker inte det låter svårt att felsöka när du ändå kan återskapa det 1 gång av 20. Det låter mer som att elektrikern inte har de instrument som behövs, läckströmstång och isolationsprovare.

Är spisen gammal så är det sannolikt att den läcker ström, speciellt ugnen. Den kanske läcker på gränsen till att lösa JFBn och kylskåpet är spiken i kistan. Det kan underlätta om du fortfarande observerar och försöker ringa in när det händer. Men man kan redan nu mäta lite på anläggningen också.

Prova en annan elfirma.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker inte det låter svårt att felsöka när du ändå kan återskapa det 1 gång av 20. Det låter mer som att elektrikern inte har de instrument som behövs, läckströmstång och isolationsprovare.

Är spisen gammal så är det sannolikt att den läcker ström, speciellt ugnen. Den kanske läcker på gränsen till att lösa JFBn och kylskåpet är spiken i kistan. Det kan underlätta om du fortfarande observerar och försöker ringa in när det händer. Men man kan redan nu mäta lite på anläggningen också.

Prova en annan elfirma.
Tack för snabbt svar! Jag får kolla med en annan firma om de har bättre möjligheter att felsöka. Kanske ska förtydliga att det är 1 av 20 gånger som det löser ut om jag inte försöker tvinga fram det utan bara göra det i samband med att jag ska laga mat. Har försökt tvinga fram det typ 100 gånger i sträck utan resultat.

Spis och Kyl är ca 5 år gamla så inga antika grejer men kan ju fortfarande uppstått fel så klart men får hålla koll på när det händer tills jag hittar en firma so kan komma och felsöka :)
 
När du försöker provocera fram felet. Du skriver att det verkar hända om ugnen är igång, och du stänger kylskåpsdörren.

Ett isolationsfel i ugn, är ofta bara aktivt om ugnen håller en viss temperatur, därmed lite svåra att felsöka (man behöver mäta på rätt element, urkopplat från sin matning. Man värmer upp, kopplar bort trådarna och mäter. Då hinner det ofta svalna medan man kopplar så att felet försvinner.).

Men jag skulle gissa att OM din observation om samband stämmer. Så är det viktigt att ugnen dels är igång, dels har nått ungefär sin temperatur, dels att den värmer just när du provocerar fram felet.

Om du bara sätter igång den så kan den vara för kall för att felet skall visa sig, om den är igång men har uppnått sin inställda temperatur så är värmeelementet i den avstängt.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Samuel Petersson Samuel Petersson skrev:
Hej,

Jag flyttade till min nuvarande lägenhet för ca 1,5 år sedan och har de senaste månaderna haft problem med att jordfelsbrytaren löser ut ibland. De har hänt ett par gånger tidigare men då kunde det vara flera månader mellan gångerna så gjorde ingen större grej av det.

Nu har det dock skett oftare den senaste tiden och det enda samband jag har lyckats hitta är att det verkar ske när man har ugnen/spisen igång och om man samtidigt stänger kylskåpet. De senaste 3 gångerna så har den löst ut precis efter man stängt kylskåpsdörren så misstänker att felet ligger här någonstans. Men det sker inte varje gång utan ca 1 av 20 gånger som detta löser ut jordfelsbrytaren.

Har ni några tips på vart jag ska börja leta för att hitta vad som är fel? Elektriker säger att det troligen är svårt att lokalisera orsaken under ett besök då det sker så sällan så tänkte försöka smala av det lite grann på egen hand först om det är möjligt.
Det ska inte vara några större problem att mäta fram ett jordfel så du har troligen fått hjälp av en mindre rutinerad elektriker. OCH felet kan vara vart som helst i anläggningen och ändå provoceras fram av ugn/spis.
 
Jag hade nog börjat med att kontrollera totala balansströmmarna för att få ett hum om hur det ligger till.

Slagit på lite tyngre grejer var för sig för att se vad som eventuellt ger utslag om det bara visar en låg normal läckström momentant I första kollen. Innan jag börjar med det hade jag nog också dragit ur alla grejer som inte är fast anslutna. I alla fall misstänksamma grejer

I en lägenhet finns det ju inte på lång väg så många felkällor jämfört med ett hus så det underlättar.

Fortsatt med isolationsmätning beroende på informationen som kommer fram. Det kanske inte ens behövs.

Jag tänker samma som hempularen att tex ugnen behöver nog värmas upp ordentligt. Inte bara slå igång den 10 sek.

Ungefär så går mina tankar. Hoppas mitt tankesätt är hyfsat metodiskt och effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.