Byggahus.se
Bytte element på chans, hjälpte inte. Så fort man slår på externa brytaren till tvättmaskinen så går JFB. Fast ansluten, en-fas.

Jag har en megger, koppla loss och mäta?
 
Nissens
M -MH- skrev:
Bytte element på chans, hjälpte inte. Så fort man slår på externa brytaren till tvättmaskinen så går JFB. Fast ansluten, en-fas.

Jag har en megger, koppla loss och mäta?
Ja, det skulle du väl gjort från början…
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Beställde ett element eftersom jag inte var hemma på några dagar. Lätt att vara efterklok...🙄
 
Fast elelementet lär knappast spänningssättas av att sätta i kontakten heller......
 
Nu skrev jag faktiskt att maskinen är fast ansluten, så någon kontakt kan inte sättas in över huvud taget...

Och nej, jag var inte där när när JFB löste. Kan vi lämna det?
 
Elektrisk brytare med synliga brännskador och smält plast, vilket indikerar potential skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En omisskännlig doftade av smält plast mötte mig när jag lyfte på locket på brytaren. Här kan man kanske misstänka något... 🤔
Brända och smälta elkablar anslutna till en elbrytare inne i en öppnad dosa på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bränd ubåt!
 
Du verkar ha hittat jordfelet. Dålig kontakt?
 
Det är neutralledare som är förbikopplad. Färgerna är lite blandat, och skyddsjordat med biledaren.

Och den neutrala ledaren från maskinen måste ha suttit dåligt, för det har blivit varmgång tills plasten smälte och sprätte iväg och jordades via höljet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.