Ja och då har man en underbar lösning med _ett_ jordat uttag i ett för övrigt ojordat utrymme. Även liksom om det jordade uttaget är dedicerat för sin uppgift så ser jag ingen logik i detta.
Eller jo, de flesta hade nog dragit sig för att installera en lvp om man måste dra om elen i ett rum så tja ja. Rätt dyr lvp annars.
/Kent
Eller jo, de flesta hade nog dragit sig för att installera en lvp om man måste dra om elen i ett rum så tja ja. Rätt dyr lvp annars.
/Kent
Eftersom utedelen monteras utomhus, måste luftvärmepumpen jordas. Om man monterar den i ett rum med ojordade uttag kan man inte sätta upp ett jordat uttag för pumpen, alltså använder man säkerhetsbrytare. Det är OK eftersom innerdelen inte har några vidröringsbara metallytor.
Precis så anser jag med.mrfrenzy skrev:
Fast jorda ett rum skall man göra ändå tycker jag... Allt kostar pengar.
Igentligen samma sak som att man kan skippa skyddsjorden till bubbelbadkaret. Plastbadkar.
SKOJA BARA
Har du någon källa på att det verkligen är ok?mrfrenzy skrev:
Jojo, jag har sett vägguttag anslutna med SKX från utomhusbelysningen - givetvis utan jfb, "jag använder det bara till motorvärmaren" allt går bara man är tillräckligt snål
Men det är väl egentligen fel tråd för att prata om detta.
Ovanstående från en tråd på värmepumpsforumet, han anger att han fått ovanstående uppgifter från elsäkerhetsverket. Och det stämmer precis med vad jag kan utläsa ur reglerna. Det där med 2 meter hade jag glömt i mitt förra inlägg, man kan ju faktiskt komma åt värmeväxlaren vid filterrengöring och den är i allra högsta grad jordad.svenske_kocken skrev:ELEKTRISK INKOPPLING AV L/L VÄRMEPUMP
Eftersom det har varit lite olika bud om hur men ska koppla in en L/L värmepump så har jag kollat upp det och så här ska det vara.
HUVUDREGLER
1. Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning.
2. Levereras pumpen med en stickpropp FABRIKSMONTERAD skall den anslutas med stickpropp.
3. Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare.
4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras min. 2 meter från ojordat uttag.
5. Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta min. 2 meter från ojordat uttag.
6. Ansluts pumpen med stickpropp gäller samma för jordfelsbrytare som med dom övriga uttagen i huset.
7. Är pumpen fast ansluten behöver man inte skydda den med jordfelsbrytare.
Hur sedan var och en gör är upp till honom, men det här är vad som enligt gäller enligt elsäkerhetsvekets bestämmelser
Ja det var bra med klara besked. Det blir lätt lite bedömningsproblem vid sådana här installationer annars. Grundregeln är ju trots allt att man inte får föra in något jordat i en ojordad miljö men det finns ju iaf några undantag som är godkända nu idå.Avståndet med 2 meter löser sig ju nästan automatiskt också då den oftast placeras högt.
Det va en rolig läsning på en fredag man fick.
Tack för alla svar,
Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras min. 2 meter från ojordat uttag
Så blir det!
Tack för alla svar,
Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras min. 2 meter från ojordat uttag
Så blir det!
Antar att du har kollat så det verkligen finns jord i dosan du tänkt utgå från, om nu resten av rummet är ojordat.. Alltså inte bara tittat i dosan, utan kontrollmätt så det inte är lösa sladdar så att säga 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden