Har förstått att det är en en allmänt utbredd missuppfattning att man måste ha jordade uttag för att JFB skall vara till hjälp.

Det borde vara så att om man har jordade uttag är det större chans att felströmmen hittar PE och på så sätt löser JFB ut. Men även om det inte finns någon PE så funkar JFB, eftersom det egentligen är en "fas-nolla-felbrytare", väl?

Detta hävdade jag i min bostadsrättsförening. Men - blev bemött från styrelsen, som sa att elektrikern inte hade tyckt att det fanns någon mening att installera JFB i lägenheterna eftersom
1) centralerna i lägenheterna var av äldre typ, dvs ej automattyp på DIN-skena
2) lägenheterna i sig ej är jordade (vilket stämmer, det finns bara fas och nolla in, iallafall till min)

Men - finns det någonsin L N och PE in till lägenheter, även nybyggda? Och alldeles oavsett, PE uppstår ju i centralen just för att man avskiljer PE och N och sätter in JFB däremellan, så är det väl?

Tacksam om någon kunde hjälpa mig reda ut detta, eller peka på var det står. Min åsikt är att vi behöver installera JFB i våra lägenheter eftersom detta borde förebygga både brand och personskador.

Mvh Pål

Du har helt rätt, självklart ska ni installera JFB! Om det är en gammal anläggning med ojordade uttag så är det en ännu större anledning att installera en sådan. Allt annat är bara dumheter.

Som du säger så behöver man inte jordade uttag för att en JFB ska fungera, men jag förstår deras argument med att det är en isolerad miljö utan kontakt med jord. Men oftast fungerar den idén bara i teorin. I verkligheten så brukar det finnas vattenburna radiatorer som har en jordpontential eller Jenny, 34 år, som drar in en skarvsladd i badrummet och stoppar in en hårtork med trasig sladd...'
Och för att inte nämna någon rolig, hempulad historia. Brukar finnas risk för sånt i en äldre anläggning. Kanske inte lika mycket i en lägenhet som en villa, men ändå.

I centralen finns alltid skyddjord (brukar vara PEN, kombinerad nolla och skyddsjord), lika så i kök.

Att det är gamla centraler är inget argument emot JFB. Så vida det inte är någon riktigt gammal central som bara har en skena istället för två för nolla/jord
så kan man sätta en liten kapsling under/bredvid/ovanför centralen som man sätter JFB:en i.

Stå på dig!

//Patrik

Redigerat:
Du har visst jord in till din lägenhet. Du har förmodligen PEN-ledare (= kombinerad Jord och Nolla).

Har ni riktigt gamla centraler (före 60tal?) så kanske inte jord/noll-skenan är delbar. Då blir det svårare att sätta in jordfelsbrytare (då måste man montera dit en separat ny nollskena/plint nånstans.

Men är centralerna så gamla så brukar man byta hela centralen.

Säger er elektriker att det inte är någon idé att montera JFB för att ni inte har jordade eluttag så tycker jag att ni ska byta elektriker! Jag antar att ni pratat med någon arbetsledare/chef och inte med lärlingen som var där och klamrade kulo? :cool:

Jag är inte säker på att det är elektrikern som sagt det, undrar i så fall var han hade fått sin behörighet ifrån. Historier ändras så lätt...

Javisst ja PEN heter det ju.

phulden skrev:
Jag är inte säker på att det är elektrikern som sagt det, undrar i så fall var han hade fått sin behörighet ifrån. Historier ändras så lätt...

Javisst ja PEN heter det ju.
Det är ju ett lurigt namn på apparaten och många tror ju att jord är nödvändig ute i anläggningen för att en JFB ska funka. Vare sig elektrikern har egen behörighet elelr inte så borde den veta så det kanske var någon utanför branchen som trodde sig veta.

Se till så ni byter elektriker snarast, för säger man så begriper man inte mycket! Och installera JFB, det är i sådana äldre anläggningar man vinner mest säkerhetsmässigt.

Elektrikern vill nog sälja in en helrenovering med att byta ut centraler, ledningar och strömställare/uttag överallt och chansar på att föreningens styrelse saknar tillräckligt med kunskap för att inse att det inte behövs.

Jordfelsbrytaren passar lika bra ihop med ojordade uttag som med jordade. Det enda problemet är om centralen så gammal att det inte finns separata skyddsjord och nollskenor, I så fall är det lika att byta hela centralen om det är en mindre central.

Lägenheterna är knappast isolerad miljö, om det nu inte är så att dom saknar kök, bad och uppvärmning.

I en bostadsrätt är det innehavaren av varje lägenhet som ansvarar för elen i lägenheten. Föreningens ansvar slutar vid centralen. Däremot kan föreningen givetvis ändå besluta att rusta upp elen i alla lägenheter. Men omvänt är det inget som hindrar den enskilde att sätta in JFB i sin lägenhet.

f91jsw skrev:
I en bostadsrätt är det innehavaren av varje lägenhet som ansvarar för elen i lägenheten. Föreningens ansvar slutar vid centralen. Däremot kan föreningen givetvis ändå besluta att rusta upp elen i alla lägenheter. Men omvänt är det inget som hindrar den enskilde att sätta in JFB i sin lägenhet.
Inte riktigt, allt dolt i vägg tillhör föreningen men "disponeras" av den boende, däremot de synliga måste man ha ansvar för själv. Nu kan vissa föreningar ha olika skrivet i stadgarna men det är just det som gör att föreningen kan bestämma om elen ska bytas i lägenheten eller inte. Man får byta själv men kan inte neka om föreningen vill byta.

Glufsglufs skrev:
Inte riktigt, allt dolt i vägg tillhör föreningen men "disponeras" av den boende, däremot de synliga måste man ha ansvar för själv. Nu kan vissa föreningar ha olika skrivet i stadgarna men det är just det som gör att föreningen kan bestämma om elen ska bytas i lägenheten eller inte. Man får byta själv men kan inte neka om föreningen vill byta.
Du har rätt, i HSBs och Riksbyggens mönsterstadgar ansvarar föreningen för ledningarna i väggarna. Jag var ordförande i en privat förening och där låg hela ansvaret på innehavaren.

Jag tror jag anar hur hans tankevurpa ser ut.. Kortsluter man nolla och jord löser jordfelsbrytaren ut. Finns det då ingen jord så kan den inte lösa ut. Antar att det var så han tänkte.

Räv3n skrev:
Jag tror jag anar hur hans tankevurpa ser ut.. Kortsluter man nolla och jord löser jordfelsbrytaren ut. Finns det då ingen jord så kan den inte lösa ut. Antar att det var så han tänkte.
Ingen elektriker tänker så! (Om han inte fick sin behörighet i ett cornflakespaket....)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.