1 778 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
JFB i badrummet?
Hej,
jag har en fråga som förhoppningsvis kan få ett snabbt svar.
Jag var just på en lägenhetsvisning där det satt en jordfelsbrytare i badrummet. Är detta tillåtet? Eluttag i oklassat utrymme har jag lyckats läsa mig till att det är, men får själva JFB:n sitta i badrummet? Den satt långt ifrån både duschmunstycke och handfat. Högt upp var det också.
jag har en fråga som förhoppningsvis kan få ett snabbt svar.
Jag var just på en lägenhetsvisning där det satt en jordfelsbrytare i badrummet. Är detta tillåtet? Eluttag i oklassat utrymme har jag lyckats läsa mig till att det är, men får själva JFB:n sitta i badrummet? Den satt långt ifrån både duschmunstycke och handfat. Högt upp var det också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Det är en efterhandskonstruktion, men möter inget hinder bara den sitter i oklassat område och är tillräckligt skyddad vilken det låter som att den är.
Man kan dock undra varför dom inte satte en JFB på hela lägenheten istället.
Man kan dock undra varför dom inte satte en JFB på hela lägenheten istället.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men frågan är, är det ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare eller ett vanligt uttag som det sitter en portabel jordfelsbrytare i?
//Patrik
//Patrik
Om den såg ut exakt sådär låter jag vara osagt då jag bara såg den lite snabbt. Det var iaf en relativt stor dosa med en sån där switch på. Om det var trefas eller enfas har jag ingen aning om. Jag ville bara påvisa att det inte var ett ensamt eluttag med en JFB i.ampz skrev:
Jag misstänker att den sattes in för att fungera tillsammans med värmeslingorna i golvet bl.a.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden