Byggahus.se
T T-O skrev:
En jordfelsbrytare mäter skillnad mellan fas och neutral. Om du inte är jordad har inte strömmen någon annan väg att ta förutom genom dig och tillbaka i neutralledaren. Jordfelsbrytaren kommer därför inte lösa ut. Det enda fall då jordfelsbrytaren bryter är om ström går genom dig till jord till exempel att du skulle stå på något som är kopplat till jord. Därför funkar inte en JFB lika bra med ojordade uttag som med jordade uttag.
Om du inte har kontakt med någon återledare (nolla, skyddsjord, etc) så kan du hålla i en fas utan att du får någon ström genom dig, däremot så kommer du att få samma spänningspotential som ledningen du håller i.
Se likheten med tex fåglar på kraftledningar, eller linjemontörer som jobbar på kraftledningar som är i drift.
(High power line workers)

Det var förr en av skyddsmetoderna, ”isolerad miljö”, men den skyddsmetoden utgick på 90-talet då alla nybyggen etc var tvungna att ha skyddsjordade uttag mm överallt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Och att TS har "en gammal elcentral" kan ju ofta betyda att det är ojordade vägguttag och samtidigt vattenburen uppvärmning i samma rum ( har det själv i hus från -78 ) och då gör en JFB nytta.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
T T-O skrev:
Nej det är helt onödigt att JFB i ojordade uttag, eftersom den inte skyddar mot något, då det inte finns jord i närheten.
Du menar att vanligtvis i hemmiljö med ojordade uttag så löser inte JFB ut om jag tar i enbart i fasen, då menar du att det i samma hemmiljö med samma ojordade uttag är ofarligt att ta i fasen!! Jag är ingen elektriker men det låter som en grov missuppfattning! Risken är väl alltid att någonstans ”jordar” sig strömmen.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Du menar att vanligtvis i hemmiljö med ojordade uttag så löser inte JFB ut om jag tar i enbart i fasen, då menar du att det i samma hemmiljö med samma ojordade uttag är ofarligt att ta i fasen!! Jag är ingen elektriker men det låter som en grov missuppfattning!
Har du inte någon kontakt med jord så blir det som när fåglar sitter på ledningar uppe i luften. Men håller du handen på ett element så är det värre.
 
JLyck JLyck skrev:
Har du inte någon kontakt med jord så blir det som när fåglar sitter på ledningar uppe i luften. Men håller du handen på ett element så är det värre.
Ja och då hjälper JFB. Eller är det nåt jag inte fattar?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ja och då hjälper JFB. Eller är det nåt jag inte fattar?
Ja, lägger du handen på elementet kommer jfb bryta. Du kommer troligtvis få ont, men den löser ut.

Men lägger du inte handen på elementet så händer inget. Strömmen har ingenstans att ta vägen om du inte är i kontakt med jord.
 
B bradgard skrev:
Min sambo har varit inne på att skaffa jordfelsbrytare till huset sen vi flyttade in, men osäker på vad den fyller för funktion egentligen och hur viktigt det är att få en sådan installerad.
Hon har troligen "hört" att JFB är en bra grej, och det är alldeles riktigt att en JFB är mycket bra, men det jag vill säga är att den kommer på andra plats.

En JFB träder in först när det blir ett fel, när det händer en olycka, likt bilbälte och brandvarnare. Den räddar liv vid en olycka (men alla överlever inte trots JFB). Första prioritet är därför att undvika olyckor. Så det ni först bör fokusera på är att elanläggningen är i gott skick.

Om ni är osäker på anläggningens skick så kan det därför vara en ide att prioritera de där fixarna ni planerar, och då låta elfirman gå igenom anläggningen, och givetvis montera en JFB. Vi vet dock ingenting om hur gammal er anläggning här och hur den ser ut.

Att det formellt träder in krav på JFB vid installation av nya uttag utomhus är visserligen bra, men det är inte pga att just dessa nya uttag skulle behöva det. Det kan vara just den installationen som minst behöver det... Så lösningar som uttag med inbyggd JFB låter tokfel i mina öron. Man tjänar på att lyfta blicken lite.
 
  • Gilla
Drömtroll och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hon har troligen "hört" att JFB är en bra grej, och det är alldeles riktigt att en JFB är mycket bra, men det jag vill säga är att den kommer på andra plats.

En JFB träder in först när det blir ett fel, när det händer en olycka, likt bilbälte och brandvarnare. Den räddar liv vid en olycka (men alla överlever inte trots JFB). Första prioritet är därför att undvika olyckor. Så det ni först bör fokusera på är att elanläggningen är i gott skick.

Om ni är osäker på anläggningens skick så kan det därför vara en ide att prioritera de där fixarna ni planerar, och då låta elfirman gå igenom anläggningen, och givetvis montera en JFB. Vi vet dock ingenting om hur gammal er anläggning här och hur den ser ut.

Att det formellt träder in krav på JFB vid installation av nya uttag utomhus är visserligen bra, men det är inte pga att just dessa nya uttag skulle behöva det. Det kan vara just den installationen som minst behöver det... Så lösningar som uttag med inbyggd JFB låter tokfel i mina öron. Man tjänar på att lyfta blicken lite.
Huset är byggt 66 så antar att även elsystemet har samma ålder. Bortsett från enstaka nyinstallationer som jag inte törs svara på om förre ägaren gjort eller anlitad elektriker då det ser väldigt märkligt ut i en lekmans ögon. Utan att gå in på detaljer.

Nu hoppas jag för allt i världen att jag inte startade ett världskrig få jag ser att ett dussintal svar inkommit sen mitt senaste besök.

Rent spontant känns en genomgång av elsystemet mer aktuellt innan en jfb installeras. Såvida det inte sker bäst o samma veva. Men antar att en sådan insats blir väldigt dyr.

Sitter ojordat uttag i stort sett överallt utom i garage, kök och källare, samt några redan befintliga uttag utomhus.
 
Så om jag stoppar in en spik i vägguttaget o prickar den med fasen så får jag en stöt men jfb ska då lösa ut, gör jag experimentet med två spikar, en i varje så löser den inte?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så lösningar som uttag med inbyggd JFB låter tokfel i mina öron.
Enligt regelverket är det korrekt, men helt klart är lösningar med rötterna i ett mer praktiskt orienterat säkerhetstänk bättre.
 
Peterpettersson Peterpettersson skrev:
Så om jag stoppar in en spik i vägguttaget o prickar den med fasen så får jag en stöt men jfb ska då lösa ut, gör jag experimentet med två spikar, en i varje så löser den inte?
Om du stoppar i en spik till fasen och du själv är jordad så kommer du få en kraftig stöt innan JFBn löser ut.

Om du däremot tar en spik i varje hand och stoppar in dom till både fasen och nollan så kommer du bli motståndet i den slutna kretsen fram tills du brinner upp.

Edit: korrigerat sista stycket till bättre svenska
 
Redigerat:
B bradgard skrev:
Nu hoppas jag för allt i världen att jag inte startade ett världskrig få jag ser att ett dussintal svar inkommit sen mitt senaste besök.
Det är bara en sedvanlig diskussion kring JFBn funktion och grad av skydd. Du behöver bara veta att en JFB alltid gör nytta.
B bradgard skrev:
Rent spontant känns en genomgång av elsystemet mer aktuellt innan en jfb installeras. Såvida det inte sker bäst o samma veva. Men antar att en sådan insats blir väldigt dyr.
Jag vet inte det. Det handlar främst om att inspektera samtliga kopplingspunkter och kanske byta ett antal toppklämmor mot modernare varianter. Med en installation som (bitvis) är från 1966 så kan det finnas en del saker att fräscha upp. Det är ju ett jobb man inte ska ta på fast pris då ingen vet vad man kommer att finna, utan hellre på löpande hos en elfirma man har förtroende för.
B bradgard skrev:
Sitter ojordat uttag i stort sett överallt utom i garage, kök och källare, samt några redan befintliga uttag utomhus.
Här bör man ställa sig den sedvanliga frågan ifall dessa rum fortfarande är helt isolerade från jord. Säkerheten hos ojordade uttag bygger på att golv och väggar är isolerade från moder jord och skyddsjord. Det får inte finnas några ledande delar i rummet som har kontakt med jord. Renoveringar genom åren kan ha ändrat på dessa förutsättningar.
 
Peterpettersson Peterpettersson skrev:
Så om jag stoppar in en spik i vägguttaget o prickar den med fasen så får jag en stöt men jfb ska då lösa ut, gör jag experimentet med två spikar, en i varje så löser den inte?
Troligen löser den även då!

För risken att Du lyckas ansluta en spik i höger hand och en spik i vänster hand till uttaget samtidigt /inom inom några få tusendels sekunder är minimal. I alla vanliga fall löser jordfelsbrytaren även ut om Du med en spik prickar "nollan" i ett uttag, eftersom det vanligen finns lite spänning där (orsakad av spänningsfall i ledningar).



Om Du står helt isolerad och tar i någon av ledarna (eller båda ihopkopplade) blir det ingen farlig ström, och då löser inte jordfelsbrytaren ut. Det enda farliga fallet som jordfelsbrytaren inte kan skydda mot är att Du står fullständigt isolerad men tar tag i nollan på något ställe på kroppen och fasen på ett annat ställe, så att farlig ström går genom delar av Din kropp. Detta gäller oberoende av om uttaget har jordning eller inte. Men om det av någon anledning är så att Du har en kontakt med jord (har t.ex. hört talas om lägen med vått tapetlim!) som gör att en farlig ström uppstår, jag då fungerar också jordfelsbrytaren. Antennkabeln till TV:n, datanätkablar, telefontrådar etc det finns många ställen där jord kan smyga sig in. Stengolv är ett annat sådant ställe.

Men det är klart, det är ju också onödigt med brandförsäkring när det inte brinner.

Håller helt med övriga om att en allmän översyn av anläggningen är vettig, men det var väl det TS beskrev från början, att anlitad elektriker skulle ta bort några gamla ledningar som inte används etc. Installation av jordfelsbrytare tenderar ju också att dra med sig viss tillsyn, eftersom jordfelsbrytaren även reagerar för vissa typer av fel i gamla anläggningar.

Jag brukar framhålla att om det finns små barn med i bostaden, stadigt eller ibland, så är petskyddade vägguttag en väldigt viktig säkerhetsfaktor. Det skall inte gå att stoppa in en spik i något av hålen, man måste tricka med båda samtidigt!

Och om det finns något som går via en gammal platt 3-fashandske så skall det åtgärdas snarast. Om det sitter en på väggen som inte används är det inte lika allvarligt, men det är likafullt bra att byta den till en modern eller ta bort den.

Lösa vägguttag och eller strömbrytare vill gärna bli åtgärdade också, liksom prylar som glappar, fräser och verkar oskyddade (dvs uttag där halva framsidan har spruckit och ramlat av)

Och om Ni har en hel härva med förlängningssladdar och grendosor som biter varandra i svansen någonstans i bostaden är det bra att komplettera med fler uttag så man slipper långa härvor. Viktigare om man kör "tunga laster" (dammsugare, vattenkokare, mikro, hårtork, ...) än om man bara laddar sin smartphone.

Fler vägguttag i köket än "standard - 66" brukar också bli uppskattat. Kanske även ett uttag i badet för att ladda eltandborsten (och då kräver förordningen också jordfelsbrytare, och jordat uttag).

En gammal bordlampa med lång, gammal och lite stel förlängningssladd bland fnöske-torr spånisolering på vinden är också en populär metod att spela rysk roulette! Ersätt med en modern, kall, LED-belysning och ny sladd, eller ännu bättre, låt elektrikern sätta upp en fast belysning.

Sedan kanske budgeten gör att man får ta det i flera steg, men hör med elektrikern vad han ser som viktigast i just Ert hus.,
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Det enda farliga fallet som jordfelsbrytaren inte kan skydda mot är att Du står fullständigt isolerad men tar tag i nollan på något ställe på kroppen och fasen på ett annat ställe, så att farlig ström går genom delar av Din kropp.
Ganska OT men vill bara flika in att det finns, åtminstone, ett fall till som JFB inte skyddar, ett som jag själv råkat testa: Att sluta fas och tändtråd vid en strömbrytare med din kropp.

Turligt nog var strömbrytaren stängd när jag "testade" så motståndet genom mig var betydligt högre än genom brytaren, men fick mig en rejäl kyss och en ordentlig funderare över ens eget säkerhetstänk. Säkring och JFB helt opåverkade.
 
O
M MrHamfelt skrev:
Ganska OT men vill bara flika in att det finns, åtminstone, ett fall till som JFB inte skyddar, ett som jag själv råkat testa: Att sluta fas och tändtråd vid en strömbrytare med din kropp.
Det är inte ett ytterligare fall. En tändtråd är bara en bruten fasledning så det är ingen skillnad utan samma gamla "tar tag i nollan på något ställe på kroppen och fasen på ett annat ställe"-fall. I ditt fall gick strömmen fas --> dig --> tändtråd --> nolla. Att fasledningen har ett annat namn och ofta en annan färg efter brytaren har bara pedagogisk betydelse och inget med det elektriska att göra.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.