922 läst ·
2 svar
922 läst
2 svar
Jämn temp uppe och nere?
Hej.
Har vattenburna radiatorer i hela huset.
Nere finns 6st.
Uppe finns 3st.
Till pannan finns en innesensor i vardagsrummet på nedanvåningen.
Pannan står inställd på 19 grader och sensorn känner av tempen och det är 19 grader på nedanvåningen.
Där uppe är det dock mycket kallare redan, sämre isolerat ger ju det såklart.
Vad kan jag göra för att pannan ska fortsätta värma där uppe när det är tillräckligt varmt nere? Går det?
(Jobbar på att isolera på ovanvåningen i höst, men tills dess.....)
Tack för hjälpen
Har vattenburna radiatorer i hela huset.
Nere finns 6st.
Uppe finns 3st.
Till pannan finns en innesensor i vardagsrummet på nedanvåningen.
Pannan står inställd på 19 grader och sensorn känner av tempen och det är 19 grader på nedanvåningen.
Där uppe är det dock mycket kallare redan, sämre isolerat ger ju det såklart.
Vad kan jag göra för att pannan ska fortsätta värma där uppe när det är tillräckligt varmt nere? Går det?
(Jobbar på att isolera på ovanvåningen i höst, men tills dess.....)
Tack för hjälpen
Det mest rätta är att justera in förinställningen på varje radiatorventil så att det blir högre flöde genom radiatorerna på övervåningen så att det blir ”rätt” temperatur överallt när innegivaren säger att det är ”rätt” temperatur.
Tillfälligt går det att strypa radiatorerna nere med att skruva ner termostaterna på nedervåningen.
I följande inlägg finns länkar till flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Tillfälligt går det att strypa radiatorerna nere med att skruva ner termostaterna på nedervåningen.
I följande inlägg finns länkar till flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Tack!Demmpa skrev:
Det mest rätta är att justera in förinställningen på varje radiatorventil så att det blir högre flöde genom radiatorerna på övervåningen så att det blir ”rätt” temperatur överallt när innegivaren säger att det är ”rätt” temperatur.
[länk]
Misstänkte att det var så man gjorde. Har justerat lite nu här nere nu. Tar lite i taget.
Har kikat lite i dokumenten, tack för tipset. Mycket nördigt, men jag gillar det och kommer ta mig tid att läsa. Tack!
Klicka här för att svara