Skogsserien där pappälgen står stilla i början av rälsen och sedan skenar efter första skottet är ju riktigt vettig. Att inte ens träna på att skjuta på en löpande älg i tron om att det första skottet alltid sitter verkar ju inte så lite dumt!
https://www.youtube.com/watch?v=G5m67_2NNnA
https://www.youtube.com/watch?v=G5m67_2NNnA
Om de inte har ändrat svårighetsgraden ordentligt så har jag svårt att tro dig. Med din bakgrund kan jag inte tänka mig att du skulle ha några som helst problem med "älgbanan". Om sen momentet är lämpligt och relevant lämnar jag till andra att debattera.haavard skrev:
Jag tog jägarexamen precis innan dom gjorde om så att det bara är ett prov för allt.
Tidigare var det två prov ett för småvilt och ett för högvilt.
Skjuta på löpande älg är nog det svåraste. Det krävs endel skjutövning.
Tidigare var det två prov ett för småvilt och ett för högvilt.
Skjuta på löpande älg är nog det svåraste. Det krävs endel skjutövning.
Om det inte är bråttom skulle jag rekomendera att man tar kontakt med den lokala jaktklubben... Det brukar ordnas en del studiecirklar. Bra, billigt och en del nya kontakter och vänner kan aldrig vara fel.
/ATW
/ATW
Jag vann en kvällskurs (1000kr) inklusive böcker på en webbaktion. Där ingick kvällsträffar (70-80 timmar) också:
En föreläsning om fåglar av en orientolog
En föreläsning av en veterinär om blodspårning och skottträffar. Han hade fotodokumentrat sinna och andras skjutna djur (både lyckade och tyvärr misslyckade skott).
En heldags exkursion ute med visning av alla typer av godkända fällor
En rådjursjakt
En småviltsjakt
Kursen tror jag kostade 3500kr ordinarie pris vilket jag tycker är prisvärt med tanke på allt som ingick.
En föreläsning om fåglar av en orientolog
En föreläsning av en veterinär om blodspårning och skottträffar. Han hade fotodokumentrat sinna och andras skjutna djur (både lyckade och tyvärr misslyckade skott).
En heldags exkursion ute med visning av alla typer av godkända fällor
En rådjursjakt
En småviltsjakt
Kursen tror jag kostade 3500kr ordinarie pris vilket jag tycker är prisvärt med tanke på allt som ingick.
Är du säker på det? Om du sysslar med ex. sportskytte finns det väl ingen anledning att ta en jägarexamen? Du blir medlem i en sportskytteklubb, pangar med kaliber 22 i nåt år, sen får du gå över till större kaliber.Alfredo skrev:
Det finns ju många anledningar till varför man vill ha en vapenlicens, jakt, intresse osv
/S - Som sköt en del för väldigt länge sen...
Njae, det jag menade var "normalfallet" för att inneha jaktvapen avsedda för jakt. För sportskytte gäller säkert helt andra regler. Militären och polisen exempelvis har säkert inga krav på jägarexamen. Jag förenklade nog väl mycket.steve5432 skrev:
Dock tror jag att det är svårt/omöjligt att få licens för ett jaktvapen med avsikt att jaga utan att ha jägarexamen, men det kan säkert finnas undantag.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Här har vi jägarexamen serru... och har regelbundet jour på en jaktskyttebana dit elever kommer och tränar på "jägarduvan" och haren. Jag skulle vilja säga som så, vill du så kan du. Varken teorin eller praktiken är särskilt svår. Visst det kräver lite övning - men der är det värt.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Såg att du frågade om intensivkurser. Det har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Jag tror upplägget är som så att du skall ha läst in det mesta av teorin i förväg och så blir det mycket praktiskt på kursen. Det beror helt enkelt på hur duktiga skytteinstruktörer de har... T ex svenska jägarförbundet utbildar skytteinstruktörer, så kolla så att de som skall undervisa iallafall har genomgått dessa kurser eller något motsvarande. Gärna lång erfarenhet.
Skytte är en mental sport.
Skytte är en mental sport.