Byggahus.se
Hej på er!

Vi har ett par fåtöljer i jakaranda (av Fredrik Kayser), som vi tycker mycket om. På armstöden har det dock blivit någon typ av beläggning. Vad kan man använda för att ta bort detta? Träet är, naturligtvis, känsligt för fukt och allmän påverkan.

Tips emottages tacksamt!
 
  • Trästol med svart dyna och vit pläd på trägolv i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Beginner10 skrev:
Hej på er!

Vi har ett par fåtöljer i jakaranda (av Fredrik Kayser), som vi tycker mycket om. På armstöden har det dock blivit någon typ av beläggning. Vad kan man använda för att ta bort detta? Träet är, naturligtvis, känsligt för fukt och allmän påverkan.

Tips emottages tacksamt!
Är träet behandlat?

Beläggningen lär ju vara smuts, fett, hudavlagringar med mera, så lite beroende på ytbehandling eller ej skulle jag prova försiktigt med lite ”torr” stålull (alltså inte svinto med tvål).
 
B Beginner10 skrev:
Hej på er!

Vi har ett par fåtöljer i jakaranda (av Fredrik Kayser), som vi tycker mycket om. På armstöden har det dock blivit någon typ av beläggning. Vad kan man använda för att ta bort detta? Träet är, naturligtvis, känsligt för fukt och allmän påverkan.

Tips emottages tacksamt!
Hej @Beginner10
Lite nyfiken på om ni fick någon ordning på stolarna. Har ett bord som skulle behöva en uppfräschning. Jag har fått för mig att det är ganska svårt att renovera jakaranda. Hur gick det?
//Johan
 
Hej Johan, ärligt talat så stannade processen av. Bra att du kommenterade, nu ska jag ta tag i detta igen. 🤣 Återkommer om jag hittar en lösning.
 
  • Gilla
JohanTe
  • Laddar…
B Beginner10 skrev:
Hej Johan, ärligt talat så stannade processen av. Bra att du kommenterade, nu ska jag ta tag i detta igen. 🤣 Återkommer om jag hittar en lösning.
Strålande vi får hjälpas åt 😃 Jag har googlat ett par timmar idag men hittar ingen bra info. Funderar på att vända mig till en möbelsnickare för tips. Vi kan väl hålla denna tråd ”vid liv” och tipsa varann. Lycka till! 🙋🏽‍♂️
 
Detta är skonsamt.
 
  • Brun flaska med etikett "Fulgentin", polermedel, miljövänligt, svensk hantverkstradition, effektivt, mångsidigt, vårdande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
Tack för tips, har du testat det? 😃
 
PeterFalun
J JohanTe skrev:
Tack för tips, har du testat det? 😃
jag har, på teak. några stolar, som jag putsade med 180-papper pga fläckar samt ett bord Två trästolar, till vänster nyrenoverad, till höger sliten, i ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beginner10 och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
jag har, på teak. några stolar, som jag putsade med 180-papper pga fläckar samt ett bord[bild]
Wow, det där blev riktigt bra. Snyggt, tack för att du delar 🙌🏾
 
  • Gilla
Beginner10 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Beginner10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.