Byggahus.se
Jag har alltid ett halv öga spanande efter virke och i dag blev det en utflykt på chans. Tio brädor på släpet hem. Nio tror jag är furu (bild 1 och 2) och den sista vet jag inte, men gissar på ek (bild 3). I snitt är de väl 4*40*400 cm.

De är minst 50 år gamla och har legat ströade ute under tak. Blandad kvalitet men de flesta ser bra ut.

Vad gör jag nu med en massa ”rustik” furu? Om jag bygger ett rejält bord till altanen - hur behandlar jag det så det håller rimligt länge och hur gör jag på vintern? Ta in är nog inget realistiskt alternativ.

Om jag lägger in några i det uppvärmda snickeriet som har avfuktare och alltid håller max 35% luftfuktighet. Kan jag ha de finaste bitarna till möbelbygge om ett år?

Eller har jag bara släpat hem en massa otymplig ved?
Ett långt, smalt träbord stöds upp av bockar utomhus nära grönska och ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staplade sågade trästockar, grovt snitt, naturliga mönster, potentiellt byggmaterial, utomhus på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla träplankor med sågspån och skuggor. Slitna och möjligen del av ett byggarbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om jag lägger in några i det uppvärmda snickeriet som har avfuktare och alltid håller max 35% luftfuktighet. Kan jag ha de finaste bitarna till möbelbygge om ett år?
Förmodligen, bara att testa :)
Ved är det iaf inte!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ved är det iaf inte
Allt virke blir ved förr eller senare. Senare om det blir något fint... ;)
mvh Findus
 
  • Gilla
Dublin och 4 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Allt virke blir ved förr eller senare. Senare om det blir något fint... ;)
mvh Findus
Bra sagt. Har du något tips på behandling om furuplankorna blir ett utebord?
 
Maria T
Hur snyggt skulle inte nån av de där bjässeplankorna bli till en fin ljugarbänk?
Men ett stort bord låter inte heller fel.
När jag sålde mitt "sommarställe" - farmors och farfars ställe ursrpungligen byggt av min farfars far - så hittade jag några fina bräder (träslag, vet icke) som legat i ett förråd sen nån gång 1930-1940. Finns foton på när min pappa var med och byggde sagda förråd och jag tror nog de proppade det fullt med "bra att ha" när det var nybyggt.
Två av dessa fina bräder har blivit trösklar i vårt hus, och det är lite glädje varje gång jag ser dem. Funderar över om det var träd fällda på den gamla tomten (troligen) men det finns ju ingen som kan svara på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Det blir visst ett bord av en del av plankorna. Hoppas det i alla fall.
Träben på arbetsbänk formar ett "X", snickeriverkstad, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Du är nästan där...
Ett träbord med intressant bordsbenkonstruktion framför en soffa och vid fönster. Atriumstil i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Du är nästan där...
[bild]
Mvh Findus
Den där bilden sparade jag ner i telefonen när den visades här förra gången. Det är en av alla möjliga framtida önskeprojekt. Nu när jag ska fortsätta på möbelsnickarskolan kanske det är dags snart för de där benen. Jag har en överenskommelse med mina lärare att de hela tiden ska pressa mig lite längre än jag tänkt mig oavsett vad som står i kursplanen.
 
Jag tycker om trådar som har en början och ett slut. Ni vet som TV-serier hade en gång i tiden. Här är några av plankorna. Och min assistent.
Träbord på veranda, person i hängmatta, grönskande trädgård, lummig miljö, avslappnat atmosfär, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 23 till
  • Laddar…
Bara börja bygga ;)
Trästolar med röda dynor, inomhus, gren utomhus, textavsnitt, sidor upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Bara börja bygga ;)
[bild]
Ser jag en bindande beställning på löpande räkning här?
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ser jag en bindande beställning på löpande räkning här?
Nä, men jag kan skicka upp ritningarna som är på baksidan av uppslaget för en billig peng ;)
En hel gör-det-själv-pärm från 70talet..
 
  • Wow
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Nä, men jag kan skicka upp ritningarna som är på baksidan av uppslaget för en billig peng ;)
En hel gör-det-själv-pärm från 70talet..
Jag slängde en hel drös gördetsjälvtidningar från 70- och 80-talet nyligen. Mycket ”fint” där.

Nästa bygge blir 90-talsinspirerat, då jag tänkt sno en gammal starck-design.
 
Hep Hep skrev:
Jag slängde en hel drös gördetsjälvtidningar från 70- och 80-talet nyligen. Mycket ”fint” där.

Nästa bygge blir 90-talsinspirerat, då jag tänkt sno en gammal starck-design.
Red and blue? Eller det kanske inte är Starck..
 
Planen är att bygga en blompall vars ben kommer inspireras av hans citruspress som han gjorde åt Alessi. Vi får väl ser hur det går.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.