Byggahus.se
T tobbetk skrev:
Vad säger vpn att den gör, värmer den VV eller värmer den poolen ?

Om du får vpn att göra varmvatten, blir rören ut på systemet kalla eller är dom fortfarande varma ?
Om den bara gör VV, eller bara Pool verkar det fungera, men om den gör VV och pool samtidigt så skiter det sig... Det är vad jag sett, men det verkar också larma ibland när det är bara pool.

Om den bara gör VV så blir inte GV/Pool rören varma.

Det kan jag se på Easyserve diagrammet, där VV inte blivit varmare, men det har ändå larmat.

Jag har nu i Easyserve appen sänkt "höger bör" till 45 grader.
 
T
anders07 anders07 skrev:
Om den bara gör VV, eller bara Pool verkar det fungera, men om den gör VV och pool samtidigt så skiter det sig... Det är vad jag sett, men det verkar också larma ibland när det är bara pool.

Om den bara gör VV så blir inte GV/Pool rören varma.

Det kan jag se på Easyserve diagrammet, där VV inte blivit varmare, men det har ändå larmat.

Jag har nu i Easyserve appen sänkt "höger bör" till 45 grader.
Har du möjlighet att slänga upp lite fler bilder på givarvärdena?

Framförallt Givare T8 och T9 när den försöker värma poolen
 
T tobbetk skrev:
Har du möjlighet att slänga upp lite fler bilder på givarvärdena?

Framförallt Givare T8 och T9 när den försöker värma poolen
Tack för hjälpen, men åker på en liten resa nu så det får vara utan poolvärme tills jag kommer tillbaka
 
Du tror inte du behöver en poolstyrningslåda så du får varmvatten när den står i sommardrift?
Elektrisk utrustning, ventil, kablar, instruktioner och schematiska diagram på grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V växelventil skrev:
Du tror inte du behöver en poolstyrningslåda så du får varmvatten när den står i sommardrift?
[bild]
Jag har poolstyrning... Mitt VV går på egen krets.
Sen delar poolvärme och GV på en annan krets.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag har poolstyrning... Mitt VV går på egen krets.
Sen delar poolvärme och GV på en annan krets.
Ursäkta en dum fråga. Vad står GV för?
 
S Styrtekniker skrev:
Ursäkta en dum fråga. Vad står GV för?
Golvvärme?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Golvvärme?
👍
 
S Styrtekniker skrev:
Ursäkta en dum fråga. Vad står GV för?
Ja, sorry, golvvärme, GV.

Jag har inte några radiatorer, utan bara VV (varmvatten) och GV på två olika kretsar i pannan.
Poolen delar krets med GV alltså, via den trevägsventilen som sitter ovanpå pannan.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ja, sorry, golvvärme, GV.

Jag har inte några radiatorer, utan bara VV (varmvatten) och GV på två olika kretsar i pannan.
Poolen delar krets med GV alltså, via den trevägsventilen som sitter ovanpå pannan.
Är lite arbetsskadad. Van med vad vi kallar saker hur det ska fungera. Fast det som gäller är anpassning till forumet. Det gäller att tänka utanför boxen. Tur det finns en styrnisse till i forumet. Som ställer rätt frågor.
 
OK, hemma från resan nu... Jag kan se att trycket i vattensystemet är på noll och VP'n har varit avstängd i en vecka drygt.
Jag testade att trycka in bilventilen på expansionskärlet och det kom en svag "pust" ut, men definitivt inte något tryck bakom det.

Jag fyllde vatten i systemet till 1 bar (det gick in väldigt lite vatten) och sen testade jag trycka in bilventilen igen vid expansionskärlet. Då var det lite högre tryck, och trycket i systemet sjönk till 0,7 bar och det kom några droppar vatten ut ur bilventilen. Det lutar åt att expansionskärlet är trasigt då, va?

Hittade något IVT pris från Danmark på ett "original" och det var 2800 DKK så det känns ju rätt blodigt...

Tittar jag på måtten så ligger det här rätt nära, och är platt nog för att passa:
https://www.vvsochbad.se/flamco-expansionskarl-flat-1205-1008935

Verkar det vettigt, eller några varningsklockor?

Jag har en IVT Kombiberedare så expansionskärlet sitter inklämd mellan varmvattenberedaren och arbetstanken för golvvärmen:
Vattenberedare, rör, manometer, dammigt, rött kärl, etikett, omarkerade pilar pekar på delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag rensade även filtret i vattensystemet (det som sitter inne i VP'n) och det var en del "mojs" i det som definitivt kan ha hindrat cirkulationen en del...
 
Redigerat:
anders07 anders07 skrev:
OK, hemma från resan nu... Jag kan se att trycket i vattensystemet är på noll och VP'n har varit avstängd i en vecka drygt.
Jag testade att trycka in bilventilen på expansionskärlet och det kom en svag "pust" ut, men definitivt inte något tryck bakom det.

Jag fyllde vatten i systemet till 1 bar (det gick in väldigt lite vatten) och sen testade jag trycka in bilventilen igen vid expansionskärlet. Då var det lite högre tryck, och trycket i systemet sjönk till 0,7 bar och det kom några droppar vatten ut ur bilventilen. Det lutar åt att expansionskärlet är trasigt då, va?

Jag rensade även filtret i vattensystemet (det som sitter inne i VP'n) och det var en del "mojs" i det som definitivt kan ha hindrat cirkulationen en del...
Trycket i expantionskärlet ska vara 0,2 bar högre än det tryck du vill ha i värmesystemet. För att fixa det behöver du en mätare som du kan köpa på Biltema. Och en cykelpump för bilventil. Först fyll på till 1 bar. Sen pumpa till 1.2 bar. Lycka till med pumpandet.👍
 
S Styrtekniker skrev:
Trycket i expantionskärlet ska vara 0,2 bar högre än det tryck du vill ha i värmesystemet. För att fixa det behöver du en mätare som du kan köpa på Biltema. Och en cykelpump för bilventil. Först fyll på till 1 bar. Sen pumpa till 1.2 bar. Lycka till med pumpandet.👍
Tack, jo, men det kommer ut vatten genom "bilventilen" så det torde väl tyda på att membranet är trasigt och jag behöver ett nytt expansionskärl?

Det kommer en del droppar ut och det rinner fortfarande ut från övertrycksventilen.

EDIT: @Styrtekniker jag har nu släpat upp kompressorn och tryckt upp expansionskärlet till ca. 1,2-1,3 bar. Vattenkretsen har ett tryck på 1 bar ungefär. Det kommer dock fortsatt en del vatten ut från övertrycksventilen... :(

Kan övertrycksventilen också vara paj, eller är det för att membranet troligen är sprucket som det kommer ut vatten?
 
Redigerat:
anders07 anders07 skrev:
Tack, jo, men det kommer ut vatten genom "bilventilen" så det torde väl tyda på att membranet är trasigt och jag behöver ett nytt expansionskärl?

Det kommer en del droppar ut och det rinner fortfarande ut från övertrycksventilen.

EDIT: @Styrtekniker jag har nu släpat upp kompressorn och tryckt upp expansionskärlet till ca. 1,2-1,3 bar. Vattenkretsen har ett tryck på 1 bar ungefär. Det kommer dock fortsatt en del vatten ut från övertrycksventilen... :(

Kan övertrycksventilen också vara paj, eller är det för att membranet troligen är sprucket som det kommer ut vatten?
Kommer det vatten bilventilen måste du byta expantionskärlet. När det gäller övertrycksventilen ska du se vad för tryck det står på övertrycksventilen. Står det 1bar. Så är den för liten. Annars är den trasig. Ska du ha trycket på 1.3 bar. Så ska du ha övertrycksventilen på minst 1,5 bar, gärna 2 bar. Du måste kolla att allt klarar det tryck som står på övertrycksventilen. Så något inte går sönder innan övertrycksventilen släpet ut övertrycket.
 
Redigerat:
S Styrtekniker skrev:
Kommer det vatten bilventilen måste du byta expantionskärlet. När det gäller övertrycksventilen ska du se vad för tryck det står på övertrycksventilen. Står det 1bar. Så är den för liten. Annars är den trasig. Ska du ha trycket på 1.3 bar. Så ska du ha övertrycksventilen på minst 1,5 bar, gärna 2 bar. Du måste kolla att allt klarar det tryck som står på övertrycksventilen. Så något inte går sönder innan övertrycksventilen släpet ut övertrycket.
1,5 bar står det på övertrycksventilen.

Jag har nu fyllt expansionskärlet till 1 bar med luft medan jag hade övertrycksventilen öppen så det rann ut vatten.

Det verkar inte gurgla eller komma luft ut när jag trycker in tryckluft (jag testade med ca. 1,2-1,3 bar) i bilventilen.

Nu har jag 1 bar i expansionskärlet (luft) och 0,8 bar i vattenkretsen.

Pannan står stilla.

Om jag fortfarande har samma tryck om en timme eller två så borde ju teoretiskt expansionskärlet vara ok...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.