Jag håller på att bygga om köket, därska jag ha ett ca 1x1 m hörnskafferi med kyla i. kontruktionen var tänkt att vara: Utifrån o in: Pärlspont, ångspärr, 50 mm cellplast & regelverk av tryckt virke. Plywood, mineritskiva innerst.

Den ska vara sval dvs runt 10 grader på sommaren med hjälp av frikyla från bergvärmen. o en del ska vara utdragbara hyllor säg 4 grader i lådor med ett extra kylaggregat med extraväggar mot resten av skafferiet.

Nu har emellertid de flitiga byggarbetarna satt ångspärren innanför skivan på insidan av skafferiet, alltså på den kalla sidan, mellan plywood o cellplast.. O inte på den varma sidan som jag skrivit i ritningen.

I princip är det rätt fukttåliga material, tryckta reglar o cellplast. Men om det blir rejäl fuktutfällning så blir det väl eländigt i alla fall. Eftersom det alltid - året runt - är temperaturdiff så torkar väl aldrig detta ur.

Är det ett problem tror ni?

Måste man ta bort den inre ångspärren?
Måsta man sätta dit den yttre ångspärren?
Är det bättre att inte ha ngn ångspärr?

Det bör nog göras om. Men om det stod rätt i ritningen så får ju firman du anlitat stå för ombyggnationen.

tryckta reglar
Tryckt virke inomhus, har för mig att det inte är tillåtet?!?!? Dessutom så är det tryckta virket den stora boven till alla syllbyten på 70-tals husen. Inte för att de möglar för de gör de inte, men för att de börjar lukta unket och mögel...

Jag skulle satt stålreglar istället.

Måsta man sätta dit den yttre ångspärren?
2 ångspärrar skall du absoult INTE ha, då kan eventuell fukt aldrig ventileras bort, då är det bättre utan. Men jag skulle se till så det blev ombyggt så som det stod i ritningarna med ändring av reglarna till stål.

Tack,
Är stål bra? dels är det ju en utmärkt köldbrygga:) o dels rostar dom ju?
Kanske borde aluminium vara bättre?
Jag vill bli klar oxå så en snabb lösning är alltid bra. Men den enklaste är då kanske att helt ta bort ångspärren så att fukten åker in i skafferiet o kondenseras mot kylaggregatet?

Ursakta att jag kapar traden lite, det later som att du har ett fiffigt grundtank pa systemet, om du nu vill ha 10 grader i rummet aret om, hur mycket kommer det att kosta dig i uppvarmning/kylning? Det later precis som ett gammaldags svalskap. En dum fraga kanske, men har du funderat pa att helt sonika halla runt 6 grader aret om istallet for 10 och gora om hela skafferiet till ett kylrum? Om det inte diffar i kyl/varmekostnader sa...? Men jag kanske ar ute och cyklar.

På vintern är det ju gratis, jag ska ha elstyrda luftdon är tanken som släpper in uteluft efter behov. O på sommaren använder jag frikyla. (som även ska användas som luftkond i köket intillligande rum) Men det ska vara kylaggregat oxå. Som kyler en del av rummet där det ska vara draglådor som man drar ut i köket. Så det blir kylskåp där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.