Byggahus.se
Punto Punto skrev:
Jag ska bygga in garderober längst med hela den väggen så vet inte om de kanske räcker som "ljudisolering" eller om jag får bäst resultat att även använda träfiberisoleringen i reglerna också
Beror på hur höga ljud ni gör i sovrummet... Garderoben isolera inte så bra, kör med isolering gör mycket åt dämpningen, men vet inte hade nog kört på billigare typ glasul . Plywood behöves inte men underlätta att hänga saker då man kan skruva direkt utan plug för mindre saker.
 
T
Punto Punto skrev:
Har du förslag på annat ifall man vill sätta upp något på väggen? Bara gips skivor räcker väl inte?
Gips räcker bra om det bara är fråga om vanliga mellanväggar.
 
surris surris skrev:
Stenull kliar, glasull är värre. men stenull kliar satan ändå.
Förra årtusendet kanske. Glasull man köper i dag kliar lite grann om man håller på mycket med det. Stenull känner i alla fall inte jag några symptom ifrån.
ska man bara ställa in skivor i en vägg uppreglad och klar med cc60 så har man nog misslyckats om det kliar satan.
 
surris
useless useless skrev:
Förra årtusendet kanske. Glasull man köper i dag kliar lite grann om man håller på mycket med det. Stenull känner i alla fall inte jag några symptom ifrån.
ska man bara ställa in skivor i en vägg uppreglad och klar med cc60 så har man nog misslyckats om det kliar satan.
Jo beror såklart på hur man hanterar det. Men att säga att stenull inte kliar är att ljuga, Jag har aldrig hört av nån kollega att stenull inte kliar..
 
Tusen tack för alla svar, en sista fråga bara, då vi ska ha garderober längst med hela innerväggen bör man då isolera / använda fuktspärr eller nått mot väggen där sista garderoben slutar? Bifogar en bild
 
  • Byggplan, fråga om isolering, väggsektion, teknisk ritning, granskad del markerad med röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en yttervägg så är den väl redan isolerad?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är en yttervägg så är den väl redan isolerad?
Yes en yttervägg där så antar den isolerades när man byggde fastigheten :) Då behöver inte jag tänka på nått mer där antar jag så kan jag köra på som jag tänkte att sträcka garderoberna hela vägen
 
Nej
 
Inte dubbla fuktspärrar
 
Walle85
Gjorde nyligen detta. Ny vägg mellan två sovrum. Använde 70x45 reglar, Rockwool Flexibatts. Lite smulig, men upplevde inget kliande, lätt att skära med isolerkniv.
Tips, om du vet vart du kommer att skruva fast skåp och hyllor kan du göra som jag och sätta tvärgående reglar i facken på rätt höjd så får du något som skruven fäster i bakom gipset. Satte gles mellan, så finns plats för isolering bakom också.

Inomhusvy av en vägg under konstruktion med träreglar och isoleringsmaterial, samt synliga elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Gjorde nyligen detta. Ny vägg mellan två sovrum. Använde 70x45 reglar, Rockwool Flexibatts. Lite smulig, men upplevde inget kliande, lätt att skära med isolerkniv.
Tips, om du vet vart du kommer att skruva fast skåp och hyllor kan du göra som jag och sätta tvärgående reglar i facken på rätt höjd så får du något som skruven fäster i bakom gipset. Satte gles mellan, så finns plats för isolering bakom också.

[bild]
Snyggt, bra jobbat :) använde du Trådspik för reglerna eller någon träskruv? gärna tips på de, såg dessa på https://www.byggmax.se/trådspik-75x28mm-p22375
 
Punto Punto skrev:
Snyggt, bra jobbat :) använde du Trådspik för reglerna eller någon träskruv? gärna tips på de, såg dessa på [länk]
Trådspik är kanske billigast men om du äger en skruvdragare eller slagskruvdragare och är ovan att spika tror jag du når bra resultat innom rimlig tid med skruv.
 
Walle85
Punto Punto skrev:
Snyggt, bra jobbat :) använde du Trådspik för reglerna eller någon träskruv? gärna tips på de, såg dessa på [länk]
Körde skruvdragare och 5x80 skruv på reglar och 4,5x60 på tvärgående. Köpte allt trä på byggmax eller k-rauta samt skruvar på byggmax eller biltema. Har inte upplevt att några skruvar varit av bättre eller sämre kvalité oavsett om man drar i och ur dem några gånger (när man gör fel och måste göra om).

Jag är generellt en person som föredrar skruv framför spik, tycker att det är mycket enklare att hantera, speciellt om man måste justera något i efterhand. Prisskillnaden tycker jag är försumbar i det stora hela.

Två skruv uppe och två nere på alla reglar, snett in i regeln de sitter emot. Förborrar man ett litet pilothål så spricker inte ändarna om man kör med grov skruv.
På tvärgående så gjorde jag försänkningar för att skruvhuvudet inte ska stå ut.
La syllisolering under nedersta regeln, tänkte att det hjälper mot vibrationer/ljud inte fortplantar sig.

Ett annat tips är att kapa två mindre pinnar att sätta emellan tidigare regel och nästa som ska upp för att få exakt cc60 mellan dem. Så slipper man massa mätande 🙃

Närbild av träbjälkar, detaljer i träkonstruktion, synliga spikar, grov yta, odefinierat bakgrundsmaterial, del av inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar monterade i kors över isoleringsmaterial, säkert för bygg- eller renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Punto
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stenull kliar inte.
Och ljudisolerar sämre.
Till ts tycker jag det låter som ett utmärkt val, träfiberisolering ljuddämpare bättre än stenull. Jag gjorde själv nyligen en ljudisolering med en 45a träfiberisolering mellan två våningar med mkt gott resultat.
 
  • Gilla
Punto
  • Laddar…
G guggen skrev:
Och ljudisolerar sämre.
Till ts tycker jag det låter som ett utmärkt val, träfiberisolering ljuddämpare bättre än stenull. Jag gjorde själv nyligen en ljudisolering med en 45a träfiberisolering mellan två våningar med mkt gott resultat.
Isolering är isolering. I en vägg skall den ta hand om inre resonanser. Det är inte viktigt om det är sten, glas eller annan ull för isolering.
Vikten på ytskiktet är viktigare. Sen är det täthet. Avståndet mellan skivorna bestämmer väggens egenfrekvens. Iofs sällan ett problem om man jobbar med 70 regel eller mer i ett vanligt rum.

Tyngre isolering över 50 kg/m3 är bättre än vanlig isolering om man skall vara petig. Men den typen petar man inte in i väggar. Då e det betydligt mer kostandseffektivt med en gipsskiva till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.