Lät kylservice installera en qvantum qe6 i vårat 1,5 planshus från 2007. Förutom att det var grisit som satan efteråt och att vattenledning slitits ur sitt fäste på väggen är det isoleringen som är prio att komma fram till om det är korrekt utfört.
Har försökt läsa på men slänger ändå ut en fråga här gällande isolering.
Ser dessa infästningar korrekt ut? Och på kattvinden har tejpen lossnat från plastångspärren innan lös ullen. Det är ett ganska påtagligt kallras där. Jag tror de tejpat fast nya strumpan på den gamla strumpan men sen vid montering mot pump på nedervåningen har de dragit med sig strumpan ner så den lossnat där uppe. Vad skulle risken vara om den gamla strumpan kasat ner högst upp vid ”skorsstenen”. (Ska försöka undersöka från vind eller tak ikväll)
Ska så klart kontakta firman men jag behöver argument att jag har rätt 😊
Har försökt läsa på men slänger ändå ut en fråga här gällande isolering.
Ser dessa infästningar korrekt ut? Och på kattvinden har tejpen lossnat från plastångspärren innan lös ullen. Det är ett ganska påtagligt kallras där. Jag tror de tejpat fast nya strumpan på den gamla strumpan men sen vid montering mot pump på nedervåningen har de dragit med sig strumpan ner så den lossnat där uppe. Vad skulle risken vara om den gamla strumpan kasat ner högst upp vid ”skorsstenen”. (Ska försöka undersöka från vind eller tak ikväll)
Ska så klart kontakta firman men jag behöver argument att jag har rätt 😊
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Ditt hus måste vara tätt , det är byggt med diffplast i klimatskalet .
Att lämna det otätt vid avluftskanalen är inte optimalt .
Iom. din kraftiga FLVP så är det mycket viktigt att avluftskanalen är diffusionstät .
Isolering + plaststrumpan måste även vid yttertaket nå ut till utsidan .
Att lämna det otätt vid avluftskanalen är inte optimalt .
Iom. din kraftiga FLVP så är det mycket viktigt att avluftskanalen är diffusionstät .
Isolering + plaststrumpan måste även vid yttertaket nå ut till utsidan .
Redigerat:
Avluften från den här pumpen blir åtskilliga minusgrader när kompressorn jobbar på
Hela isoleringen av avluftkanalen måste vara diffusionstät i hela sin längd ända upp till och igenom takgenomföringen annars riskerar du isbildning och kondens på plåtkanalen som sedan, när det smälter under avfrostningarna, kan rinna ner "gud vet vart" och på sikt kan leda till allvarliga fuktskador i kåken
Jag har en Comfortzone som också ger så kall avluft. Jag använde också armaflex isolering (den svarta gummimattan och tejpen). Vid vissa genomgångar mellan bjälklag och yttertak tätade jag lite extra med tätskum, det verkar ha funkat fint, ingen kondens eller isbildning på avluftkanalen dom senaste 14 åren i alla fall. Om din svarta armaflextejp släpper så kan du dra runt ett varv bättre byggtejp så den hålls på plats (ej silvertejp!!)
Svårt att bedöma men det verkar av bilden vara en ganska skarp böj på kanalen där den går uppåt? Kanske omöjligt på annat sätt pga alla rören. Risk att luftflödet bromsas
Dessutom är flexslangen (den vita) för frånluften inte optimal, det bör vara en flexslang i aluminium för att inte bromsa luftflödet för mycket (den ser dessutom skadad ut, är den helt tät där?).
Nackdelen med om luftflödet bromsas för mycket är att fläkthastigheten då kanske måste ökas för att ge pumpen tillräckligt med frånluft att återvinna ifrån (man vill ju att grejorna ska dra så lite energi och låta så lite som möjligt)
Finns skrivet en hel del om allt detta på värmepumpsforumet
Hela isoleringen av avluftkanalen måste vara diffusionstät i hela sin längd ända upp till och igenom takgenomföringen annars riskerar du isbildning och kondens på plåtkanalen som sedan, när det smälter under avfrostningarna, kan rinna ner "gud vet vart" och på sikt kan leda till allvarliga fuktskador i kåken
Jag har en Comfortzone som också ger så kall avluft. Jag använde också armaflex isolering (den svarta gummimattan och tejpen). Vid vissa genomgångar mellan bjälklag och yttertak tätade jag lite extra med tätskum, det verkar ha funkat fint, ingen kondens eller isbildning på avluftkanalen dom senaste 14 åren i alla fall. Om din svarta armaflextejp släpper så kan du dra runt ett varv bättre byggtejp så den hålls på plats (ej silvertejp!!)
Svårt att bedöma men det verkar av bilden vara en ganska skarp böj på kanalen där den går uppåt? Kanske omöjligt på annat sätt pga alla rören. Risk att luftflödet bromsas
Dessutom är flexslangen (den vita) för frånluften inte optimal, det bör vara en flexslang i aluminium för att inte bromsa luftflödet för mycket (den ser dessutom skadad ut, är den helt tät där?).
Nackdelen med om luftflödet bromsas för mycket är att fläkthastigheten då kanske måste ökas för att ge pumpen tillräckligt med frånluft att återvinna ifrån (man vill ju att grejorna ska dra så lite energi och låta så lite som möjligt)
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
Tack för ett utomordentligt svar. Jag har jagat på som tusan för att den här isoleringen ska vara enligt konstens alla regler.K krambriw skrev:Avluften från den här pumpen blir åtskilliga minusgrader när kompressorn jobbar på
Men nu såg jag vad som hänt och blev orolig. Får en känsla av att företaget är lite slarviga. Först var jag så nöjd med att vi ändå tog beslutet att byta men nu vet jag inte vad vi dragit in.
Der finns nog risk att tidigate strumpa/pe30 kan ha kasat ner. Får väl upp och krypa för att identifier ev avsaknad av strumpa på röret eller kanske man kan dra upp den utifrån på raket.
Ja jag försökte läsa installationsmanualen för att kontrollera flexröret på tilluften och hur avluft skulle installerad men inga tydliga instruktion om material. Den hade fastnat på kopparrören och när installatören drog ner den skavdes lite av på röret.
Tyckte också att kröken var lite skarp.
Han kommer imorgon men han kommer ju säga att allt är perfekt och inte att oroa sig för.
De kunde ju kolla lite noggrannare när de först var här vilken pump som skulle passat. Skulle kanske bara kört på en nibe 370 så hade avluften inte varit ett problem och anslutningarna antagligen passat bättre.
Det är iaf varmt i huset, något positivt iaf 😊
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Det rekommenderas PE30 isolerstrumpa men om röret / isoleringen ligger emot ngn träregel / skiva så är den isolerande effekten mycket liten just där .D Daniel Söderman1 skrev:Tack för ett utomordentligt svar. Jag har jagat på som tusan för att den här isoleringen ska vara enligt konstens alla regler.
Men nu såg jag vad som hänt och blev orolig. Får en känsla av att företaget är lite slarviga. Först var jag så nöjd med att vi ändå tog beslutet att byta men nu vet jag inte vad vi dragit in.
Der finns nog risk att tidigate strumpa/pe30 kan ha kasat ner. Får väl upp och krypa för att identifier ev avsaknad av strumpa på röret eller kanske man kan dra upp den utifrån på raket.
Ja jag försökte läsa installationsmanualen för att kontrollera flexröret på tilluften och hur avluft skulle installerad men inga tydliga instruktion om material. Den hade fastnat på kopparrören och när installatören drog ner den skavdes lite av på röret.
Tyckte också att kröken var lite skarp.
Han kommer imorgon men han kommer ju säga att allt är perfekt och inte att oroa sig för.
De kunde ju kolla lite noggrannare när de först var här vilken pump som skulle passat. Skulle kanske bara kört på en nibe 370 så hade avluften inte varit ett problem och anslutningarna antagligen passat bättre.
Det är iaf varmt i huset, något positivt iaf 😊
Därav är armaflex mycket bättre att isolera avluftskanalen med , kan bli minus 15-20 gr i röret .
Tejpa med sån här https://www.byggmax.se/tatningstejp...jA2My4xLjAuMTczMzg1MjA2My4wLjAuMTIyNzA4NTU5NA..
Det är oavsett helt rätt att ni bytte till en av de modernare varianterna som finns om ni vill spara ordentligt på elen, få fin värmekomfort inomhus och förhoppningsvis gott om varmvatten
När vi bytte våran för drygt 14 år sedan så gick vår förbrukning ned från 24 MWh till drygt 11 MWh. Vi fick mycket bättre värmekomfort och betydligt mer varmvatten. Och så har det varit sedan dess, bara 11 MWh på helår inklusive hushållsel. Den har en scroll kompressor som kan leverera 5 kW och det räcker oftast för att värma huset ner till -5 grader och därefter med lite sporadisk periodisk stöttning med eltillskott ända till -10
Är ju egentligen bara Comfortzone, Nibes nyare S735 och ev Quantums som matchar dagens krav. Alla andra tidigare modeller med klena kompressorer är inte aktuella längre, dom är helt enkelt inte tillräckligt effektiva och dom blir oftast utbytta till något bättre när dom pajar. Även i nyproduktion verkar dom inte heller förekomma längre
Hur Quantum kommer fungera blir intressant att höra, berätta gärna fortsättningsvis eftersom den är den senaste ut på marknaden
När vi bytte våran för drygt 14 år sedan så gick vår förbrukning ned från 24 MWh till drygt 11 MWh. Vi fick mycket bättre värmekomfort och betydligt mer varmvatten. Och så har det varit sedan dess, bara 11 MWh på helår inklusive hushållsel. Den har en scroll kompressor som kan leverera 5 kW och det räcker oftast för att värma huset ner till -5 grader och därefter med lite sporadisk periodisk stöttning med eltillskott ända till -10
Är ju egentligen bara Comfortzone, Nibes nyare S735 och ev Quantums som matchar dagens krav. Alla andra tidigare modeller med klena kompressorer är inte aktuella längre, dom är helt enkelt inte tillräckligt effektiva och dom blir oftast utbytta till något bättre när dom pajar. Även i nyproduktion verkar dom inte heller förekomma längre
Hur Quantum kommer fungera blir intressant att höra, berätta gärna fortsättningsvis eftersom den är den senaste ut på marknaden
Ja det var så vi tänkte när vi flyttade in lika bra att ta kostnaden nu och sen har ett hyfsat bekymmersfritt system med garantier och försäkringar i alla fall 6år. Nu när elpriset glider upp mot en 8kr känns det rätt, även om vi har relativt låg årsförbrukning enl tidigare ägares uppgifter.K krambriw skrev:Det är oavsett helt rätt att ni bytte till en av de modernare varianterna som finns om ni vill spara ordentligt på elen, få fin värmekomfort inomhus och förhoppningsvis gott om varmvatten
Vi(jag) var inställd på NIBE pga av marknadsandel och att det finns många som kan skruva med dem. Men qvantum kändes mycket mer framtidsanpassad och modernare men de är ju inte så stora. Dock är qe byggd av de som byggde nibes flvp så den motsvarar pumpen prestandamässigt men billigare få qvantum har sk modulbygge av sina enheter och kan pressa ner priset.
En nackdel är installationen då rören pekar framåt men det är ju bara blkigy om man installerar den själv annats blir det företagets huvudvärk.
Den är stilren och relativt tyst i normalläge. Väldigt enkel app att förstå och även displayen. Är nyfiken på det ”termska” batteriet och hur det funkar med timpris. Varbergs energi har ett projekt och bor man i se3 kan man få 5000kr om man byter till dem och är med i projektet för att stabilisera elnätet. I varbergs energi app kan man också styra VP, funderar på att hoppa på.
Tycker det är fräscht att varmvattnet värmeväxlar och inte ligger i en tank, inkommande vatten värms upp när det används så ingen risk för legionellabakterier mm.
Nu har de varit här och tejpat och fixat så värmepumpen verkar tuffa på. Ska lägga ett vattenlarm i mellanbjälklagret för att ev upptäcka vatten. Tilluftsröret är samma som satt innan och ska inte påverka luftflödet enl företaget. Sitter pe50 som gör det lite tight men själva röret ska vara ok, får väl hoppas att det stämmer. Inte sett någon kondens än iaf.
Vi bytte termostater också men detta system verkar dock inte funka som det ska, golvvärmen ändras inte. Styrdonen verkar öppna men ingen skillnad i värmen. Kanske cirkulationspumpen som strular. så jag blir att kontakta installatören igen.
Som nybliven husägare har man börjat hänga rätt frekvent på detta forum för att förkovra sig i allehanda byggtekniska problem 😁
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden