Hej,

Jag håller på renovera vår hall/vardagsrum och vinterträdgård som är ett stort öppet yta.
På vintern det känns tydligen att kallt kommer in från vinterträdgården och när den mista sol kommer fram har vi riktigt värmt där.
Vi har tänkt byta fönster (och i samband med det) fixa lite fuktskador osv) men priset för fönster och altandörren är ganska högt, därför planen är att vi behåller de nuvarande 3 glasfönster, och ser över tak isoleringen, ev folierar befintliga glaset.

Med detta takisolering behöver jag er hjälp .

Idag så här ser ut uppbyggnaden:
Plåt på utsidan
plywood
plastskiva
luftspalt(någon cm)
2-3cm frigolit

I stort sätt det är ingen isolering och min tanke är att sätta dit en PIR skiva om 70-100mm.
En tunn lager glasull skall sättas på ovansidan av PIR skivan, för en liten ljudisolering, då när det regnar så det hörs i huset.
När Glasull + PIR skivor är inne, jag tänkte sätta en ångspärr, plywood+gips på insidan/undersidan).
Naturligtvis en mögel behandling med Jape mögel-fri eller likt ska köras, pga kondensen har droppat ovanpå frigoliten)

Bilder:
Översikt(hur jag menar att den är öppet med resten av huset)
20260807_095151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260807_095240.jpg
Skapa konto

Konstruktion ( en takfack har öppnats)
20260516_094542.jpg
Skapa konto
20260516_094533.jpg
Skapa konto
20260516_094548.jpg
Skapa konto
20260516_095007.jpg
Skapa konto

• Tak utifrån:
    20260807_095326.jpg
    Skapa konto

Mina funderingar:
    Denna konstruktion har ingen luftning mellan inre plastskivan - behöver jag lämna luftspalt eller kan jag trycka glasullen mot yttertaket?

Konstruktionen rör sig( hörs varje morgon, och kväll) och ser att takbalken inte når hela vägen till underliggande horisontellt balk. Hjälper det om anslutningen förstärks med vinkelbeslag? (så målningen senare ska inte spricka)

Är ca 40mm glasull kommer ha stort påverkan på ljuddämpningen, eller bör jag tänka mig något annat lösning?
    Exempelvis ljudmattor som används i ljudrum, eller vid bilar med stora ljudsystem?

Övrigt:
    Något jag har missat men kan vara klokt att tänka på ?

Alla kommentarer som bidrar i projekt är välkomna och tack på förhand för alla!

//Peter

• 20260807_095326.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.