Hej
Vi har i samband med höjning av en del radiatorrör låtit dom vara oisolerade dels är det finare men även att vi vill öka på värmen i källaren, vilket ökat tempen i källaren med 3-4 grader till 20-21 grader 😊
Finns det någon nackdel med detta?
Tänker att kostnadsmässigt borde det inte bli någon skillnad då bergvärmepumpen jobbar efter en utetempgivare och en förbestämd kurva, eller har jag fel?
Vi har i samband med höjning av en del radiatorrör låtit dom vara oisolerade dels är det finare men även att vi vill öka på värmen i källaren, vilket ökat tempen i källaren med 3-4 grader till 20-21 grader 😊
Tänker att kostnadsmässigt borde det inte bli någon skillnad då bergvärmepumpen jobbar efter en utetempgivare och en förbestämd kurva, eller har jag fel?
Självklart har du fel. Du har nu väldigt avlånga, takmonterade radiatorer i källaren. Om du tror att de inte förbrukar energi är det bara att ta fram din fysikbok från mellanstadiet. Där står det -energi är oförstörbar. Avger något energi, tas det någon annan stans ifrån.
Ok, tänkte att det inte spelDiverPro skrev:
Hej
nä det är sant, tänkte mer på att den producerar en viss mängd värme oavsett om jag har 8 eller 12 radiatorer genom att ta värdet från kurvan och tempgivaren, men är nog fel antar jag 🤣Rickard. skrev:
Om du tycker det är snyggt så låt det vara. Jag tycker det ser rätt bra ut också
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 464 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 464 inlägg
Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel eller tillägga om jag missat något viktigt men utetermometer och kurvan styr framledningstemperaturen men hela husets förbrukning styr hur kall returen är och skillnaden är det som styr hur hårt pumpen behöver jobba, dvs kostnaden.
Du kan även behöva höja kurvan något för att få samma framledningstemperatur till radiatorerna då vattnet hinner tappa lite mer i temp på vägen dit. Även det gör att pumpen får jobba hårdare.
varje höjning av temperaturen i ett utrymme med 1 grad ökar energiförbrukningen med 5% för detta utrymmeDiverPro skrev:
Tack för svaren, är logiskt när man tänker efter att ju mer effekt som produceras så måste ju inputen höjas dvs mer elförbrukning…ibland är man bra naiv 🤣
Är nöjd med att källaren nu är skönt uppvärmd men vi har en del av huset som är utbyggt på 80 talet som är betydligt bättre isolerat och där blir det för varmt, blir det problem om man drar ner termostaten till noll på säg två element?
Är det bättre att koppla förbi elementen istället?
Är nöjd med att källaren nu är skönt uppvärmd men vi har en del av huset som är utbyggt på 80 talet som är betydligt bättre isolerat och där blir det för varmt, blir det problem om man drar ner termostaten till noll på säg två element?
grundideen är att ställa alla termostater på max och justera in värmekurvan därefter kan man sänka i de utrymmen man vill ha kallareDiverPro skrev:
Tack för svaren, är logiskt när man tänker efter att ju mer effekt som produceras så måste ju inputen höjas dvs mer elförbrukning…ibland är man bra naiv 🤣
annars är ju tanken på en evighetsmaskin god
Nja, om man ställer termostaterna på max så kan radiatorerna ge full värme fastän det i ett rum redan är varmare än normalt pga extra värmetillförsel via tex solinstrålning, det gör att rummet blir extra varmt samt att energiförbrukningen ökar.returen skrev:
En termostat bör normalt ställas så att den nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
tror det var det jag skrev faktisktDemmpa skrev:
Nja, om man ställer termostaterna på max så kan radiatorerna ge full värme fastän det i ett rum redan är varmare än normalt pga extra värmetillförsel via tex solinstrålning, det gör att rummet blir extra varmt samt att energiförbrukningen ökar.
En termostat bör normalt ställas så att den nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Nej, du skrev att man bara skulle sänka på de termostater i de rum man vill ha svalare än förinställningen ger.returen skrev:
Med din inställning att termostaterna ska stå på fullt så kommer radiatorerna att ge full värme fastän rummet är varmare än normalt (upp till termostatens maxvärde).
Med min inställning, att ställa termostaterna på strax över normala rumstemperaturen gör att termostaten stryper vattenflödet när rumstemperaturen överstiger normala rumstemperaturen.
Tänkt lite mer på detta, eftersom värmepumpen jobbar endast ihop med förinställd kurva ihop med tempgivaren utomhus samt att volymen i radiatorkretsen är densamma som innan isoleringen togs bort så får jag inte riktigt ihop att el förbrukningen skulle gå upp, enda effekten av detta torde isf bli att det blir varmare i källaren samt lite kallare längre upp och längst bort i huset.
Kollat av el förbrukningen i appen från nätägaren och jämfört med föregående år : ingen märkbar skillnad alls trots liknande temperatur utomhus
Är jag helt ute och cyklar?
Kollat av el förbrukningen i appen från nätägaren och jämfört med föregående år : ingen märkbar skillnad alls trots liknande temperatur utomhus
Är jag helt ute och cyklar?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 464 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 464 inlägg
Ja det är du men det är inte särskilt förvånande att du inte märker skillnad.
Värmepumpen jobbar inte på en fast effekt utan på framledningstemperaturen på vattnet och hur mycket energi som krävs för att hålla den beror på hur mycket värme huset förbrukar.
Ett exempel (som jag såklart googlade fram) så avger 20m 22mm kopparrör à 55⁰ ca 500W och gör man en beräkning på kostnaden av det hamnar man kanske på en hundralapp i månaden extra men i verkligheten är det ännu mindre eftersom värmen inte spårlöst försvinner efter pannrummet utan mer troligt hjälper till att värma upp resten av källaren/huset så något annat element behöver jobba mindre (om du har termostatventiler).
Värmepumpen jobbar inte på en fast effekt utan på framledningstemperaturen på vattnet och hur mycket energi som krävs för att hålla den beror på hur mycket värme huset förbrukar.
Ett exempel (som jag såklart googlade fram) så avger 20m 22mm kopparrör à 55⁰ ca 500W och gör man en beräkning på kostnaden av det hamnar man kanske på en hundralapp i månaden extra men i verkligheten är det ännu mindre eftersom värmen inte spårlöst försvinner efter pannrummet utan mer troligt hjälper till att värma upp resten av källaren/huset så något annat element behöver jobba mindre (om du har termostatventiler).
Redigerat: