U Utsliten och utdömd skrev:
Cellulosa finns både lösull och skivor. Sprutar du isolering i vägg och tex stängt utrymme i tak (ofta snedtak) så packar man det ganska bra när man sprutar in det. Lägger man det löst på öppen vind så sjunker det något efter en tid.

rayleightal (rayleigh number) är simpelt förklarat värmeflöde, där lägre är bättre om man vill isolera.
(Sök Rayleigh-Bénard-konvektion). Med andra ord är glasull sämst av de tre ”stora” i den aspekten.
Tack för förklaringen!
Glasull är ute ur mina beräkningar. Just nu är det stenull vs cellulosa och det som gör mig osäker på cellulosa är att materialet är organiskt dvs att mögel och liknande kan livnära sig på det. Utöver det hur tåligt är det mot fukt?
Tänker jag rätt här?

B bck277 skrev:
Tack för förklaringen!
Glasull är ute ur mina beräkningar. Just nu är det stenull vs cellulosa och det som gör mig osäker på cellulosa är att materialet är organiskt dvs att mögel och liknande kan livnära sig på det. Utöver det hur tåligt är det mot fukt?
Tänker jag rätt här?
Om jag minns rätt är cellulosaullen behandlad för att inte kunna mögla mm, kolla upp innnan du bestämmer dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.