Uppbyggnad av tak i en glasveranda under konstruktion, visar träreglar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi har byggt en glasveranda på c:a 11m2 och ska nu isolera och sätta innertak. Vi tänkte använda cellulosaisolering i skivor. Mitt bryderi gäller utrymmet mellan inner och yttertak där isoleringen ska ligga. Det skiftar i höjd mellan 18-39cm. Även om jag fyller ut med olika tjocklek på isoleringsplsttor är det ju nästan oundvikligt att det inte blir några luftfickor och tomrum mellan skarvarna uppåt. Speciellt där vi måste växla mellan 90 till 145 isolering. Svårt att såga exakt, har jag märkt. Taket uppåt är sedan masonit-luftspalt-råspont-takpapp-plåt. Har vi ett problem här?

Så länge luften står still ska det inte vara några problem. Har du redan en luftspalt upp mot råsponten så hade jag heller lagt på någon centimeter på tjockleken när man skär då att man pressar ihop isoleringen lite.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Hur välisolerat det blir bestäms ju av isoleringens tjocklek, inte vad som finns ovanför den (ja, så länge den inte ligger helt öppen för väder och vind förstås). Taket har ju mest till uppgift stt hålla nederbörd och väderlek borta rent fysiskt, även om det kapslar in värmen en del också.
Att ha olika tjocklekar på isoleringen i ett och samma innertak får bara den följden att värmen smiter upp där isoleringen är tunnast. Ungefär som när du går ut barhuvad men med täckjacka en kall vinterdag. Däremot ska du undvika att pressa ihop isoleringen. Då minskar den mängd luft som isoleringen kan hålla in, och det är den luften som isolerar, inte materialet i sig.

ricebridge ricebridge skrev:
Hur välisolerat det blir bestäms ju av isoleringens tjocklek, inte vad som finns ovanför den (ja, så länge den inte ligger helt öppen för väder och vind förstås). Taket har ju mest till uppgift stt hålla nederbörd och väderlek borta rent fysiskt, även om det kapslar in värmen en del också.
Att ha olika tjocklekar på isoleringen i ett och samma innertak får bara den följden att värmen smiter upp där isoleringen är tunnast. Ungefär som när du går ut barhuvad men med täckjacka en kall vinterdag. Däremot ska du undvika att pressa ihop isoleringen. Då minskar den mängd luft som isoleringen kan hålla in, och det är den luften som isolerar, inte materialet i sig.
Tack för ditt svar! Men tänker du att jag kan använda 170mm skivor över hela innertaket då och låta det vara luftrum där taket höjer sig till c:a 38cm? Eller nä... Den kommer ju vila på en luftbroms och spåntad takpanel.

• Gilla
PM84
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.