5 366 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Isolera med Gips?
Hej.
Vi ska flytta vår verksamhet till nya mindre lokaler och får mängder med gamla gipsskivor över. Min tanke är att fylla de nya innerväggarna med det överblivna gipset för att ljudisolera.
Fråga 1 - Hur pass bra kommer det att ljudisolera?
Fråga 2 - Blir det bättre ljudisolerat om man har en luftspalt på säg ca 0,2 cm mellan gipsskivorna?
Tacksam för svar
Hälsningar / Magnus
Vi ska flytta vår verksamhet till nya mindre lokaler och får mängder med gamla gipsskivor över. Min tanke är att fylla de nya innerväggarna med det överblivna gipset för att ljudisolera.
Fråga 1 - Hur pass bra kommer det att ljudisolera?
Fråga 2 - Blir det bättre ljudisolerat om man har en luftspalt på säg ca 0,2 cm mellan gipsskivorna?
Tacksam för svar
Hälsningar / Magnus
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
är skivorna i gott skick?..
2 lager gipsskivor på var sida om väggen ger bra ljudisolering, på ett förhållandevis enkelt sätt. Se bara till att montera gipsskivorna med förskjutna skarvar.
För höga frekvenser, ja, men låga knappast. Ju mer solida material du har desto bättre kan ljud transporteras. Luftfickor däremellan dock kommer att bromsa ljudvågorna. Skumgummi t.ex. är optimalt att ljudisolera med eftersom det är massor av övergångar mellan luft och "gummivägg".Dr Trä skrev:
Ställer man en massa gipsskivor med luftspalt mellan fungerar det förstås men inte som en solid vägg med gipsskivor som jag förstod att frågan var...
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Det där stämmer tyvärr inte. Ljudet går mer eller mindre rakt igenom skumplast eftersom materialets densitet är väldigt låg. I synnerhet de låga frekvenserna.anders07 skrev:För höga frekvenser, ja, men låga knappast. Ju mer solida material du har desto bättre kan ljud transporteras. Luftfickor däremellan dock kommer att bromsa ljudvågorna. Skumgummi t.ex. är optimalt att ljudisolera med eftersom det är massor av övergångar mellan luft och "gummivägg".
Ställer man en massa gipsskivor med luftspalt mellan fungerar det förstås men inte som en solid vägg med gipsskivor som jag förstod att frågan var...
Ju mer mer massa vi tillför väggen, desto lägre blir väggens resonansfrekvens och frekvenser ovanför denna "stannar kvar i rummet" för att uttrycka det enkelt. Massa - luft - massa är den grundläggande formeln för ljudreducerande konstruktioner.
Ju mer massa vi tillför konstruktionen, desto bättre ljudreduktion
ju större luftspalt vi tillför konstruktionen, desto bättre ljudreduktion
ju bättre frikoppling mellan de olika skalen, desto bättre ljudreduktion
Ljudabsorberande material (isolering) i facken ökar också konstruktionens ljudisolering.
Viktigt också att konstruktionen blir helt lufttät om man vill uppnå bra ljudisolering samt att övriga byggnadselement (dörrar, fönster, genomföringar, vent. etc.) uppvisar samma reduktionstal som den aktuella väggen.
Jag blev lite ställd när anders07 drog sin historia angående ljud då detta talade emot det jag har lärt mig angående ljudisolering.
Mer tyngd i väggen ger bättre ljudisolering. Med luftspalt och brand/ljudtätning blir det ännu bättre. Tror inte Björn Melander pratar i nattmössan om detta.
Mer tyngd i väggen ger bättre ljudisolering. Med luftspalt och brand/ljudtätning blir det ännu bättre. Tror inte Björn Melander pratar i nattmössan om detta.
Klicka här för att svara