Byggahus.se
Hej
Vi har flyttat in i ett hus byggt 1900 typ stående och liggande timmer väggar.
Bytt ut isoleringen i det första rummet och undrar nu hur ni tycker man ska göra. Det är ett masardtak och jag har isolerat med träfiber mot tak. De gamla kattvindarna är borttagna men det blir ju små kattvindar bakom väggen. För att få 1.20 som vägg. Har som sagt isolerat taket ner mot takfot och det kommer ju bli ett utrymme mellan tak och den nya väggen. Hur brukar man göra där? Låta det bli ett tommrum och isolera 1.2å väggen eller ska man inte isolera 1.20 väggen?
Mvh calle
 
C calle336 skrev:
Hej
Vi har flyttat in i ett hus byggt 1900 typ stående och liggande timmer väggar.
Bytt ut isoleringen i det första rummet och undrar nu hur ni tycker man ska göra. Det är ett masardtak och jag har isolerat med träfiber mot tak. De gamla kattvindarna är borttagna men det blir ju små kattvindar bakom väggen. För att få 1.20 som vägg. Har som sagt isolerat taket ner mot takfot och det kommer ju bli ett utrymme mellan tak och den nya väggen. Hur brukar man göra där? Låta det bli ett tommrum och isolera 1.2å väggen eller ska man inte isolera 1.20 väggen?
Mvh calle
Svarar mig själv. Googlade och det finns ju 2 varianter. Antingen isolera mot yttertaket net till golvet å ingen isolering i kattvinds väggen. Eller så isolerar man taket till kattvinds väggen och lämnar kattvinden isolerad. Så jag kör på alt 1 å isolerar inte kattvindsväggen. Nån som har gjort sp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.