Jag håller på att tilläggsisolera min träfasad och har lagt på ca 11 cm isolering och spikläkt. I nästa steg tänker jag ge mig på källargrunden ovan mark. den är mellan 1 och 2 meter hög på olika sidor. Jag hade först tänk köra 70-100 mm cellplast som isolering och nät/puts utanpå. Dels för värmen men också för att få bättre proportioner på huset.

Min fråga är nu om någon har använt fibercementbaserade fasadskivor typ steniterra, cembrit eller liknande i kombination med cellplast under? Hur gjorde ni detta?

Jag har nu funderat på att köra 70 mm EPS med spikplugg, därefter sätta 28x70 imp på cc 550 och skruva (typ) byggmax trossbottenskivor utanpå detta (med lite längre spikplugg). Därefter fogtätning och målning med lämplig grå färg för uvskydd och utseende. Vad tror ni om denna lösning? Jag vill gärna ha en slät grå sockel med så lite struktur som möjligt.

Är detta en rimlig tanke? Finns andra förslag för att uppnå önskat resultat?
 
Jag går i liknande tankar och vill helst slippa putsa runt hela huset.
Har hittat följande skivor som verkar "färdiga" med både isolering och ytskikt.

http://www.axonite.com/produkt/axonite-sockelskiva

Finns det någon som har erfarenhet från dessa och kanske även vet pris så vore det intressant att få höra.
 
R
Ser bra ut men pris vet jag inte , den är en isolering med en färgad putsyta och har 2 mm ytskikt , funderar på om ytan inte är känslig för någon mekanisk åverkan . Den kan vara stark men måste nog kollas upp , synd om det är svårt att lappa en skada .
Jag har en Steniplatta ( armerad glasfiber med kross på ) och isolering bakom på den under jord ,men ingen över jord , den klarar häftiga smällar
 
Jag har också kollar på den skivan men tycker liksom "rävlyan" att putsytan känns lite tunn. Själv står jag nu och väger mellan 12mm minerit på tunna "reglar" utanpå cellplasten, eller att putsa direkt på med putsnät. Jag är kluven men har tid på mig att fundera. Blir nog bara frigoliten på plats i vinter.....
 
Pergel, hur har du löst det? Är i liknande tankar pga tilläggsisolering av fasaden. Kommer få ca 15cm överhäng muren.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.