2 089 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
iPhone 5 + Ubuntu dator = hmmm
Är det bara virtualbox med windows i (+itunes) som gäller för att kunna föra över något till en iPhone 5 om man har ubuntu?
När jag pluggar i kabeln så hittar datorn den och den kommer upp som en telefon men det verkar inte gå att föra över något vettigt till den.
Har provat med Amarok som funkade för vissa men inte för mig, har även installerat iFuse som skulle vara till hjälp.
iTunes får jag inte igång heller vilket verkar vara vanligt.
När jag pluggar i kabeln så hittar datorn den och den kommer upp som en telefon men det verkar inte gå att föra över något vettigt till den.
Har provat med Amarok som funkade för vissa men inte för mig, har även installerat iFuse som skulle vara till hjälp.
iTunes får jag inte igång heller vilket verkar vara vanligt.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Hittade denna sida när jag sökte lite snabbt.
http://www.psychocats.net/ubuntu/itunes
Jag kör själv inte Appleprylar.
http://www.psychocats.net/ubuntu/itunes
Jag kör själv inte Appleprylar.
Jag har kört ubuntu några år. Jag har aldrig fått iTunes att fungera. Jag har bråkat med de mesta lösningarna men inget klarar av det jag vill, att kunna uppdatera och synkronisera. Jag kör synk via sambons dator och uppdaterar via wifi. Jag behöver inte krångla så mycket.
Jag har försökt en del (dock med Kubuntu, men i detta fall ingen större skillnad) på den tiden jag hade iPhone. iTunes funkade dåligt med Wine, och jag installerar inte en virtuell maskin för ett program. I slutänden så jailbreakade och rootade jag telefonen, så att jag kunde installera en FTP-server på den. Även det var klunkigt, eftersom telefonen använde något skumformat för musik så all musik man skulle lägga där behövde först konverteras, med hörbar kvalitetsförlust.
Så, jag konstaterade att iPhones vill inte leka med PC-världen, och det var en av de stora anledningarna till att jag slängde ut den till förmån för en Android-lur, och så här i efterhand så kan jag säga att det nog var det skönaste jag gjort med byxorna på.
Så, jag konstaterade att iPhones vill inte leka med PC-världen, och det var en av de stora anledningarna till att jag slängde ut den till förmån för en Android-lur, och så här i efterhand så kan jag säga att det nog var det skönaste jag gjort med byxorna på.
Jag har ju redan ett XP liggande i Virtualbox så jag får väl helt enkelt ge ner och använda det då.
En hel del når jag ju dock genom Ubuntu One.
Men jag visste ju redan att iPhone var stela och icke samarbetsvilliga så det var ju ingen överraskning.
Fick dock bli en i brist på vettiga androidlurar nu och delvis pga min jobbmobil (galaxy s2) som ger mig konstant huvudvärk.
En hel del når jag ju dock genom Ubuntu One.
Men jag visste ju redan att iPhone var stela och icke samarbetsvilliga så det var ju ingen överraskning.
Fick dock bli en i brist på vettiga androidlurar nu och delvis pga min jobbmobil (galaxy s2) som ger mig konstant huvudvärk.
Jag fortsatte och testade lite för ett tag sedan, men som bäst så startar itunes men fryser direkt.
Andra program som ska kunna användas tror att den är en ipod och inget funkar.
Foton kan jag ju föra över till datorn då det dyker upp i filhanteraren, och med telefonen ansluten via kabeln så går även trådbunden nätverksanslutning igång automatiskt.
Kul att experimentera lite.
Nu har jag fimpat fånfemman dock så problemen har upphört att existera.
Andra program som ska kunna användas tror att den är en ipod och inget funkar.
Foton kan jag ju föra över till datorn då det dyker upp i filhanteraren, och med telefonen ansluten via kabeln så går även trådbunden nätverksanslutning igång automatiskt.
Kul att experimentera lite.
Nu har jag fimpat fånfemman dock så problemen har upphört att existera.
Rhytmbox ska tydligen funka till dom äldre men inte till dom nyare.
I mitt fall var det en av flera anledningar till att jag gjorde mig av med den efter 2 månader, hade jag gillat mobilen i övrigt så hade jag stått ut med att köra allt via virtualbox men jag tyckte mest att hela mobilens operativsystem var irriterande.sj6 skrev:
Klicka här för att svara