Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Det gjorde jag!

Har du nåt att tillägga?
 
E
vad saknar du ?
reg numret är inte bil reg.nr iaf..........:)
 
E
sen vid underskriften så läs vem som ska skriva under å vilka förutsättningar.

`Jag intygar att installationsarbetet är utfört enligt ovan lämnade uppgifter, gällande föreskrifter och gällande installationsbestämmelser´

vad står det sen i ELSÄK-FS 2007:2 som är en föreskrift för elinstallationer
 
Man kan väl förutsätta att en behörig installatör är reggad och om inte att h*n gör det.
 
E
vad vill du mer veta?.:)
 
E
`Man kan väl förutsätta att en behörig installatör är reggad och om inte att h*n gör det.´
förtydliga........
 
Så du kan inte inse att en behörig installatör kommer att regga sig när h*n får ett jobb där h*n inte arbetat förut?

Sen skiter jag högaktningsfullt i föreskrifter och annat om den jag anlitat är behörig det är h*ns grej.
 
E
ok
jag VET att man måste som behörig ska regga sig å vilka krav som det resulterar i
å att det som är elföretagare vet det med
men det hänger ju ihop hela skiten........
behörig-aktivt företag-registrera sig-föreskrifter-försäkring-nätavtal .m.m
å läser man alltihop så ser man vilka krav som finns
man varken kan eller får lyfta ut en del å hänvisa till den textraden
men du såg den raden -jag klippte in- som man skriver under med?
där det endast står`xxxxx´ som passar dig

men anlitardu företag så vad bekymmrar dig då?
 
Med tanke på det som anförts tidigare i tråden så är jag som privatperson chanslös när det gäller att teckna avtal med elfirmor så varför anlita sådana när man kan göra det själv?
 
Elinstallatören skrev:
floppman
tror att vi som lämnat in texfärdiganmälan vet vilka krav de har

pefo
öppnardu den länk du sänt med förut så står det :

Företag (om verksamheten utövas inom egen eller arbetsgivares firma)
Namn Organisationsnr.
Utdelningsadress Postnr. Ortnamn
Telefonnummer (även riktnr.) Telefax Mobil tel. E-post adress
Övrigt
Eventuellt tecknad ansvarsförsäkring, Försäkringsgivare och försäkringsnummer anges.
Registreringen avser
Permanent verksamhet Tillfällig verksamhet
Meddelande till nätägaren
Bilaga: Bestyrkt

fast i excell format
å det är inget krav på företag eller nån försäkring??
Suck... Nej, precis. Hur är det egentligen med skriv och läsfärdigheterna? OM verksamheten osv. Eventuell ansvarsförsäkring. Som blanketten är utformad är dessa uppgifter inte obligatoriska.
 
Elinstallatören skrev:
maxwell
har du fått nå svar från försbol. eller elsäk.verk. än?
Fyra av vem försäkringsbolag har svarat. Ett svävade på målet och hänvisade till sina villkor. Tre svarade att det enda krav de ställer är att installationen har utförts i enlighet med ellagen, det vill säga av en behörig elmontör, om det görs på arbetstid eller fritid spelar ingen roll. Om det görs mot betalning eller som en ren väntjänst spelar inte heller någon som helst roll.

Elsäkerhetsverket svarade inte i telefon när jag ringde och sen har jag haft fullt upp med annat. Skall försöka i nästa vecka igen.
 
Redigerat:
E
maxwell
var det nått tal o m nedsättnming i ersättningen?
vore intressant å höra vilka bolag det var
inte vadde sa utan bara vilka bolag bara
så de menade på att det inte spela nån roll om den behörige hade
företag/försäkring?.......
utan de ersätter rakt av utan beroende av vem som gjort installationen
bara det är gjort enligt föreskrifterna?
 
Vad händer om du enbart har en enskild firma (vilket många har), där ditt person nr. är samma som organisations nr. I en enskild firma har du lika stort juridiskt ansvar som om du vore privatperson (eftersom det är DU som är företaget). Och det finns väl ingen "LAG" som säger att bara för att du har en firma, måste det finnas en ansvarsförsäkring. Synpunkter??
 
Det är klart att en enskild firma har rätt att installera. Man har ju behörigheten. Men det är ju än mera viktigt att ha en bra försäkring.

Nätägaren kan väl i stort sett skriva vad som helst i sina regler och restriktioner. Men någon lag tror jag inte finns där..(som reglerar försäkring eller anmälan) Nätägaren bestämmer väl det mesta sålänge det sker inom viss rim och reson.

Jag tror visst att du kan installera utan försäkringar, men det är väl knappast att rekommendera. Sen om man har företag eller inte är väl oxå ganska oväsentligt så länge man är behörig. Jag menar, jag tänker knappast starta upp en firma bara för att jag kvitterar ut min BB1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.